Vragen van de leden Schonis (D66) en Von Martels (CDA) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de openstelling van de Afsluitdijk voor fietsers (ingezonden 7 mei
2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
1 juli 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2920.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Minister beslist: Afsluitdijk vier zondagen open voor
fietsers – data nog onduidelijk»?1
Antwoord 1
Ja. Ik ben verheugd dat het is gelukt om op de zondagen 23 juni, 21 juli, 4 augustus
en 18 augustus de Afsluitdijk open te stellen voor fietsers en wandelaars.
Vraag 2
Wat is de reden dat mogelijkheden voor openstelling voor fietsers in 2020 en 2021
beperkter zijn?
Antwoord 2
De Afsluitdijk wordt straks één van de grootste bouwputten van Nederland: er wordt
op veel verschillende momenten op veel verschillende plekken aan de dijk gewerkt.
Er worden grote kranen gebruikt en er komen diepe grote bouwputten. Dan moet er rekening
gehouden worden met de veiligheid van degenen die
aan de Afsluitdijk werken een zeker ook aan de weggebruikers waaronder ook de fietsers.
Daarbij komt dat de ruimte op de smalle dijk tussen twee wateren zeer beperkt is waardoor
alternatieve routes voor wandelen en fietsen niet haalbaar zijn. In 2020 en 2021 wordt
op nóg meer plekken op de dijk gewerkt dan dit jaar, waardoor de kans zeer klein is
dat openstellingen voor fietsers kunnen worden gerealiseerd.
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat voor fietsers in 2020 en 2021 wel mogelijkheden zullen worden
gecreëerd om over de Afsluitdijk te kunnen fietsen?
Antwoord 3
Voor 2020 en 2021 lijken de mogelijkheden voor openstelling zeer beperkt, maar ik
zal te zijner tijd bezien of zich dan ook kansen voordoen om fietsers en wandelaars
incidenteel veilig van de dijk gebruik te laten maken.
Vraag 4
Kunt u aangeven of er een mogelijkheid is om de dijk op sommige tijdstippen af te
sluiten voor autoverkeer of anders alleen voor vrachtverkeer? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
De Afsluitdijk is een belangrijke verkeersverbinding voor een groot deel van Noord-Nederland.
Wat mij betreft is het daarom niet verantwoord om de A7 af te sluiten.
Vraag 5
Kunt u aangeven of een situatie met auto's op één baan en fietsers op de andere met
een afscheiding en een snelheid van 50 km per uur per definitie onveilig is?
Antwoord 5
Deze maatregel kan niet worden ingezet op de spuisluizen bij Den Oever en op Kornwerderzand
aangezien beide rijbanen nodig zijn voor het wegverkeer en hier geen vluchtstrook
aanwezig is (zie ook antwoord 2). Het volledig afsluiten van de A7 in één richting
is ongewenst omdat dit grote consequenties heeft voor de bereikbaarheid van grote
delen van Noord-Nederland.
Vraag 6
Bent u bereid om in overweging te nemen de auto’s op één baan te laten rijden en de
fietsers op de andere baan met een afscheiding? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zie antwoord 5.
Vraag 7
Welke andere maatregelen overweegt en/of verkent u om de Afsluitdijk toch bereikbaar
te houden voor fietsers gedurende de werkzaamheden in de komende jaren?
Antwoord 7
Ik overweeg geen andere maatregelen, anders dan de fietsbus die nu elke dag fietsers
over de Afsluitdijk brengt. Ook voor andere gebruikers van het fietspad, zoals mindervalidenvoertuigen,
is er alternatief vervoer beschikbaar. In mijn antwoord op vraag 3 heb ik aangeven
dat de mogelijkheden voor openstelling in 2020 en 2021 zeer beperkt lijken, maar ik
te zijner tijd zal bezien of zich dan ook kansen voordoen om fietsers en wandelaars
incidenteel veilig van de dijk gebruik te laten maken.
Tevens doe ik u, zoals aan u toegezegd in de beantwoording van de kamervragen van
de leden Von Martels en Van der Molen (beiden CDA) van 4 april 2019 (Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2018–2019, nr. 2199), een afschrift toekomen van de brief aan de Fietsersbond, Wandelnet, Fietsplatform
Nederland en de NTFU met daarin een reactie op hun open brief van 11 maart 20192.
X Noot
2Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.