Vragen van de leden Ploumen (PvdA) en Geleijnse (50PLUS) aan de Minister voor Medische
Zorg over hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen (ingezonden 29 april 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 20 mei 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Patient ziek van parkeerkosten»?1
Vraag 2
Kent u de verhalen van mensen die honderden euro’s per jaar kwijt zijn aan parkeerkosten
bij het ziekenhuis?
Vraag 3, 4, 5
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat patiënten en hun bezoekers tot wel 4
euro per uur, of 36 euro per dag kwijt zijn aan parkeerkosten? Waar ligt wat u betreft
de grens voor parkeerkosten voor zieke mensen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Is het de bedoeling dat patiënten veel geld betalen voor parkeren? Zo nee, welke oplossingen
zijn er denkbaar om te zorgen dat patiënten of naasten die een patiënt bezoeken worden
gevrijwaard van hoge kosten?
Bent u bereid om maatregelen te nemen tegen hoge parkeerkosten voor patiënten en hun
familieleden?
Antwoord 3, 4, 5
Vooropgesteld moet worden dat hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen voor patiënten
en bezoekers natuurlijk niet prettig zijn. Vooral als men lang of vaak naar het ziekenhuis
moet.
Het parkeerbeleid en de tarieven zijn een verantwoordelijkheid van ziekenhuizen en
gemeenten zelf. Het beleid ten aanzien van parkeertarieven is daarbij afhankelijk
van de lokale context. Ik vind het van belang dat ziekenhuizen hun patiënten goed
en actief informeren over de mogelijkheden die er zijn om bij veelvuldig gebruik en
langdurig verblijf de parkeerkosten te beperken, bijvoorbeeld door te wijzen op de
beschikbare kortingsmogelijkheden.
Ik heb geen rol of bevoegdheid ten aanzien van parkeertarieven.
Daarnaast is er voor het vervoer van en naar het ziekenhuis voor specifieke groepen
patiënten de regeling zittend ziekenvervoer. Alle typen vervoer kunnen vergoed worden:
van de eigen auto, taxi tot openbaar vervoer. In deze regeling is tevens voorzien
in een hardheidsclausule voor patiënten die langdurig lang moeten reizen. Deze regeling
is per 2019 uitgebreid. Het vervoer wordt vanaf 1 januari 2019 niet alleen vergoed
bij een behandeling, maar omvat ook het vervoer naar consulten, onderzoek en controles
die als onderdeel van de behandeling noodzakelijk zijn.
Zie eerdere antwoorden op vragen over parkeertarieven bij ziekenhuizen (Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2016–2017, nr. 587, Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2016–2017, nr. 774, Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 1177, Aanhangsel Handelingen vergaderjaar 2018–2019, nr. 1953).
Vraag 6
In antwoord op vragen van het lid Van Gerven (SP) gaf u aan bereid te zijn de VNG
en de koepels van ziekenhuizen te wijzen op terugkerende vragen over parkeertarieven;
heeft dit iets opgeleverd?2
Antwoord 6
De koepelorganisaties van ziekenhuizen en de VNG zijn ambtelijk gewezen op de terugkerende
vragen over parkeertarieven. Het onderwerp zal tevens aan de orde worden gesteld in
het eerstvolgende bestuurlijk overleg MSZ. Ik zal u nader informeren als de uitkomsten
van het contact met de koepels bekend zijn.
Hierbij is relevant dat de NVZ een bericht heeft geplaatst over de parkeertarieven
bij ziekenhuizen3, waarin de NVZ meldt dat het gemiddelde uurtarief van 1,35 euro lager is dan bij
andere parkeergelegenheden. Verder geeft de NVZ aan dat de parkeerkosten op verschillende
manieren worden beperkt door ziekenhuizen, bijvoorbeeld door het aanbieden van goedkopere
week- of maandabonnementen en dat vrijwel alle ziekenhuizen de mogelijkheid bieden
om patiënten gratis te brengen en te halen. De NVZ merkt afsluitend op dat ziekenhuizen
zich realiseren dat een ziekenhuisbezoek vervelend kan zijn en dat patiënten en bezoekers
het liefst gratis zouden willen parkeren. Echter, ziekenhuizen moeten de exploitatiekosten
van de parkeervoorziening wel kunnen dekken.
Vraag 7
Deelt u de mening dat zorgverzekeraars een rol kunnen spelen bij het in de hand houden
van parkeerkosten, door bij het inkoopproces eisen te stellen aan de parkeertarieven
voor patiënten? Zo ja, bent u bereid om zorgverzekeraars ertoe aan te zetten om betaalbare
parkeertarieven onderdeel te laten zijn van de contractonderhandelingen met ziekenhuizen?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ik sluit niet uit dat zorgverzekeraars een rol kunnen spelen. Ik heb dit onder de
aandacht gebracht bij de zorgverzekeraars. Uiteindelijk blijven parkeertarieven een
verantwoordelijkheid van zorgaanbieders en gemeenten. Ik heb zelf geen rol bij de
contractonderhandelingen tussen verzekeraars en ziekenhuizen.
X Noot
2Tweede Kamer der Staten-Generaal, vergaderjaar 2018–2019, Aanhangsel van de Handelingen,
nr. 1953