Vragen van de leden RemcoDijkstra en Yesilgöz-Zegerius (beiden VVD) aan de Ministers
van Infrastructuur en Waterstaat en van Economische Zaken en Klimaat over de informele
Transportraad van 26–27 maart 2019 (ingezonden 25 april 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 14 mei 2019).
Vraag 1
Draagt de in het verslag van de informele Transportraad van 26–27 maart 2019 in Boekarest
(Kamerstuk 21 501-33, nr. 761) beschreven aanscherping van CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen en het feit dat de aangenomen EU-verordening
leidt tot een extra 0,9 Mton CO2-reductie bovenop de Nationale Energieverkenning 2017, volgens u bij aan de bijdrage
van 7,3 Mton die staat voor de sector mobiliteit binnen het nationale klimaatakkoord?
Antwoord 1
Ja, volgens de doorrekening van het ontwerpKlimaatakkoord van PBL dragen de verhoogde
normen voor bestel- en vrachtauto’s 0,9 tot 1,4 Mton bij aan de reductiedoelstelling
in 2030.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de constatering uit hetzelfde verslag dat ook de verhoogde ambities
voor personen- (37,5%) en bestelwagens (31%) niet extra bijdragen aan het dichten
van het beleidsgat in 2030, omdat deze verordening al wel in de Nationale Energieverkenning
(NEV) 2017 was meegenomen? Kunt u aangeven hoe het kan dat er in de NEV 2017 al van
uit is gegaan deze in te calculeren, terwijl u ook schrijft dat het uitzonderlijk
is dat Europa tot aanscherping van bronbeleid is gekomen? Zo nee, waarom niet? Hoeveel
draagt deze verhoogde ambitie in Mton bij volgens de NEV 2017 en is dat op dit moment
nog actueel? Kunt u deze ambitie vertalen in Mton en dit meenemen in de komende NEV?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
In de NEV 2017 is gerekend met de voorgenomen normering voor personenauto’s vanaf
2025. In november 2017 heeft de Europese Commissie een voorstel gepresenteerd voor
aanscherping van de CO2-normen voor personen- en bestelauto’s per 2025 en 2030. Dit voorstel was niet tijdig
beschikbaar om in de NEV 2017 mee te nemen. In plaats daarvan is in de NEV 2017, net
als in eerdere edities, een voorgenomen verlaging van de CO2-norm voor nieuwe personenauto’s verondersteld naar 73 g/km per 2025, ofwel een aanscherping
van 23% ten opzichte van de norm voor 2021. Dit is gebaseerd op een communicatie van
de Europese Commissie uit 2014 waarin is aangegeven dat voor het jaar 2025 een CO2-norm voor personenauto’s zal worden verkend in de range van 68–78 g/km (http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&f=ST%206642%202014%20ADD%201%20REV%201). Voor 2030 was in het basispad geen verdere aanscherping van normen voor personenauto’s
verondersteld.
De EU is in december 2018 een aanscherping van de CO2-normen voor personenauto’s overeengekomen van 15 procent voor 2025 en van 37,5 procent
voor 2030 ten opzichte van de normen die in 2021 gelden. Daarmee is de nieuwe norm
voor 2025 minder streng dan eerder aangenomen, maar is de norm voor 2030 duidelijk
strenger. De onzekerheid in consumentengedrag en de onzekerheid in de wijze waarop
fabrikanten precies zullen voldoen aan de norm (meer of minder elektrische auto’s)
leidt tot een bandbreedte van +0,7 tot -0,7 Mton.
Voor bestel- en vrachtauto’s was een veronderstelde norm niet beschikbaar voor de
NEV 2017. De scherpere Europese normen leiden naar verwachting tot 0,9–1,4 Mton minder
broeikasgasemissies in 2030.
De aangescherpte CO2-normen voor personen-, bestel- en vrachtauto’s zullen ook in de Klimaat- en Energieverkenning
(KEV) van 2019 worden meegenomen.
Vraag 3
Aangezien de NEV 2017 slechts een verkenning is en het beleid later pas concreet wordt,
bent u bereid de ambities voor personen- en bestelwagens mee te laten tellen in de
totale opgave van 7,3 Mton? Zo ja, hoe verwerkt u dat? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Zie voor het antwoord de antwoorden op vraag 1 en vraag 2.
Vraag 4
Deelt u de mening dat om de klimaatdoelstellingen voor mobiliteit te halen, het belangrijk
is dat deze en verschillende andere interessante en kosteneffectieve oplossingen wel
moeten mogen meetellen als deze ten goede komen aan vermindering van de CO2-uitstoot? Hoe en op welk moment kunnen wij die alternatieven het beste aandragen?
Antwoord 4
Ja, ik deel deze mening. In het ontwerpKlimaatakkoord zijn kosteneffectieve voorstellen
gedaan om invulling te geven aan de reductiedoelstelling voor de mobiliteitssector
van 7,3 Mton. Het kabinet werkt op dit moment aan de uitwerking. U wordt door de Minister
van Economische Zaken en Klimaat geïnformeerd.