Vragen van het lid Van Brenk (50PLUS) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over het bericht «Ambtenaren met AOW mogen niet langer doorwerken» (ingezonden 22 maart
2019).
Mededeling van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede
namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 10 april 2019)
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het krantenbericht «Ambtenaren met AOW mogen niet langer
doorwerken»?1 Is het waar dat de beleidslijn van het kabinet Rutte II om ambtenaren juist in de
gelegenheid te stellen om na de AOW-leeftijd door te werken nu verlaten wordt omdat
het ambtenarenbestand te «grijs» is, en er «niet voldoende ruimte» is voor nieuwe
instroom? Kan worden toegelicht waarom voor deze beleidswijziging is gekozen?
Vraag 2
Klopt het, dat recent onderzoek van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch
Instituut (NIDI) juist uitwijst dat het vrijlaten van de pensioenleeftijd nauwelijk
effect heeft om mensen langer aan de slag te houden, en dat onderzoek ook uitwijst
dat het een hardnekkig misverstand is dat dit ten koste gaat van de werkgelegenheid
van jongeren, en dat er dus geen verdringing optreedt?2
Is het waar dat van de circa 130.000 overheidsambtenaren, ongeveer 460 werknemers
ouder dan de AOW-leeftijd is, en dat derhalve het niet na de AOW-leeftijd door laten
werken van ambtenaren een gering effect zal hebben op het tegengaan van vergrijzing
en het bevorderen van nieuwe instroom, laat staan het substantieel verjongen van het
personeelsbestand?
Vraag 3
Deelt u mening, dat verhoging van de AOW-leeftijd gezorgd heeft voor bewustwording
en beleidsontwikkeling ter zake van duurzame inzetbaarheid van oudere werkenden?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het nu onmogelijk maken van doorwerken na de AOW-leeftijd voor
ambtenaren – mede met het oog op de belangrijke voorbeeldfunctie van de overheid –
niet bevorderlijk is voor het stimuleren van maatregelen, gericht op duurzame inzetbaarheid
van oudere werknemers, waaronder ambtenaren? Kunt u uw antwoord motiveren?
Vraag 5
Is het waar dat juist mensen met een lage opleiding, een laag inkomen en een laag
(aanvullend) pensioen zich genoodzaakt zien door te werken na de AOW-gerechtigde leeftijd?
Vraag 6
Deelt u de mening, dat deze mensen het beste geholpen kunnen worden door er voor te
zorgen dat alle werkenden voldoende pensioen, of een andere buffer, kunnen opbouwen
tijdens het werkzame leven? Welke maatregelen neemt het kabinet om dit te bevorderen?
Welke maatregelen neemt dit kabinet om financiële problemen bij AOW-gerechtigden te
voorkomen en te helpen oplossen?
Vraag 7
Bent u bereid, zoals onderzoek van Netspar aanbeveelt, door te gaan met het steunen
van AOW-ers als zij willen doorwerken, zeker omdat dit geen noemenswaardige impact
heeft op de arbeidsmarktkansen van jongeren?3
Vraag 8
Bent u bereid meer onderzoek te entameren naar de vraag of de toegenomen arbeidsparticipatie
onder AOW’ers met een laag pensioen gepland is, of dat juist beperkingen in de financiële
planning hier de oorzaak van zijn?4
Vraag 9
Is het gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt niet wenselijk en aan te bevelen
dat alle mensen die vrijwillig willen doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd, dit
ook toe te staan? Ziet u hier een kans om een nijpend arbeidsmarktprobleem voor een
stukje aan te pakken?
Vraag 10
Ziet u kansen om de mogelijkheid van vrijwillig doorwerken na de AOW-leeftijd te bevorderen
en dit te entameren in CAO’s?
Mededeling
Mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid deel ik u hierbij mede
dat de gestelde vragen van de leden Wiersma en Middendorp (beiden VVD) aan de ministers
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en mij over het artikel «Rijksambtenaren met
AOW mogen niet langer doorwerken» (ingezonden 22 maart 2019, met kenmerk 2019Z05669) en de aanvullende vragen hierover van lid Van Brenk (50PLUS) aan de Minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ingezonden 22 maart 2019, met kenmerk 2019 2019Z05672), niet binnen de termijn van drie weken kunnen worden beantwoord vanwege de benodigde
interdepartementale afstemming. Uw Kamer ontvangt de antwoorden zo spoedig mogelijk.
X Noot
2Zie bijvoorbeeld: onderzoek «Doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd». Van impact
en drijfveren naar implicaties voor beleid. Maastricht University. Researchcentrum
voor Onderwijs en Arbeidsmarkt/ROA, 2017, zie verder: Werken met een AOW. Omvang,
beweegredenen en risico’s van verdringing, NETSPAR, februari 2017.
X Noot
3Werken met een AOW. Omvang, beweegredenen en risico’s van verdringing, NETSPAR, februari
2017. blz. 44, 45.
X Noot
4Werken met een AOW. Omvang, beweegredenen en risico’s van verdringing, NETSPAR, februari
2017, blz. 46.