Vraag 2, 3, 4
Geeft deze recente zeer trieste gebeurtenis aanleiding om het bestaande beleid ten
aanzien van de beveiliging van moskeeën dan wel andere kwetsbare religieuze instellingen
te herzien?
Bent u bereid om samen met de burgemeesters in reactie op deze vreselijke aanslag
een actieve houding aan te nemen ten aanzien van moskeeën, moskeebesturen en andere
relevante religieuze instellingen, juist om gevoelens van onveiligheid te verminderen
of voorkomen?
Kunt u aangeven of de dreiging richting moskeeën of andere religieuze instellingen
de afgelopen weken is toegenomen dan wel afgenomen? Kunt u uitleggen waarom?
Antwoord 2, 3, 4
Ik begrijp dat aanslagen, met welk motief dan ook gepleegd, niet alleen breed in de
samenleving, maar ook specifiek bij religieuze instellingen, zoals synagogen, moskeeën
en kerken, gevoelens van onveiligheid en onrust met zich meebrengen.
Veiligheidspartners monitoren de dreiging richting religieuze instellingen nauwlettend.
Er zijn op dit moment geen concrete aanwijzingen dat de dreiging naar aanleiding van
de aanslagen in Nieuw-Zeeland richting religieuze instellingen is verhoogd. Indien
nodig worden lokaal passende maatregelen getroffen op basis van dreiging en risico.
Ook de dreiging tegen islamitische instellingen wordt nauwlettend gemonitord. Incidenten
in het buitenland, zoals de aanslagen bij de moskeeën in Nieuw Zeeland, leiden niet
automatisch tot een verhoging van de dreiging tegen moskeeën (of breder religieuze
instellingen) in Nederland.
Daarnaast zijn meerdere gemeenten samen met de instellingen actief om de veiligheid
en weerbaarheid van gebedshuizen en andere religieuze instellingen en hun bezoekers
te vergroten. Het Rijk ondersteunt deze lokale aanpak waar nodig. Op landelijk niveau
worden kennisproducten ontwikkeld om religieuze instellingen, waaronder islamitische
instellingen, en lokale overheden te ondersteunen. Een voorbeeld daarvan is de handreiking
«Veilige Moskee». Recent is in aanvulling hierop het handboek «Veiligheid Religieuze
Instellingen» ontwikkeld. In dit handboek staan concrete aanbevelingen die religieuze
instellingen zelf kunnen doorvoeren en draagt bij aan het verhogen van de weerbaarheid
van de instelling.
Ook staan de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en politie in nauw contact met vertegenwoordigers van
de religieuze gemeenschappen, waaronder moskeebestuurders, Joodse organisaties en
kerkgenootschappen, om de veiligheidssituatie te bespreken en ervaringen te delen.
Als sluitstuk kunnen er onder de verantwoordelijkheid van het lokaal bevoegd gezag
aanvullende beveiligingsmaatregelen genomen worden, als dreiging en risico daartoe
aanleiding geven.
Op dit moment zie ik daarom geen aanleiding om het bestaande beleid te herzien. We
blijven samen met de veiligheidspartners, de gemeenten en religieuze gemeenschappen
en instellingen werken aan een samenleving waar ieder zijn godsdienst in vrijheid
en veiligheid kan uitoefenen.
Ik verwijs u verder graag naar mijn brief met kenmerk 2542935 over «de veiligheid
van religieuze instelleningen in Nederland» die ik op 21 maart 2019 aan uw Kamer heb
toegezonden.