Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX (ingezonden 19 maart
2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 25 maart 2019).
Vraag 1
Kent u het artikel «Flawed analysis, failed oversight: How Boeing, FAA certified the
suspect 737 MAX flight control system»?1
Vraag 2
Hoe apprecieert u de typeringen en goedkeuringen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit
Federal Aviation Administration (FAA)?
Vraag 3
Klopt het dat de oorspronkelijke veiligheidsanalyse die Boeing aan de FAA gaf voor
een nieuw besturingssysteem voor de vlucht op de MAX – een rapport dat werd gebruikt
om het vliegtuig te certificeren als veilig om te vliegen – verschillende cruciale
tekortkomingen had?
Vraag 4
Klopt het dat het boordsysteem dat voor een evenwichtige vlucht moet zorgen, het zogeheten
Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), ernstige mankementen vertoonde?
Vraag 5
Klopt het dat de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX grotendeels in handen
was van de vliegtuigfabrikant zelf? Zo ja, wat is uw beoordeling hiervan?
Vraag 6
Kunt u aangeven of alle mankementen waren opgelost, voordat het vliegtuig vliegveilig
is verklaard? Zo nee, wat is uw beoordeling hiervan?
Vraag 7
In hoeverre zijn de Nederlandse autoriteiten en/of diensten op de hoogte geweest of
hebben zij informeel of formeel signalen ontvangen dat er iets aan de hand was met
de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX en/of met het toestel zelf?
Vraag 8
Klopt het dat medewerkers van de FAA al zeven jaar geleden klaagden over de verregaande
invloed van Boeing op het toezicht?
Vraag 9
Kunt u toelichten op welke wijze Boeing en Airbus betrokken zijn bij het opstellen
van beleid rondom vliegveiligheid en bij het European Aviation Safety Agency (EASA)?
Vraag 10
In hoeverre heeft bij de handelwijze van de FAA de felle concurrentiestrijd die Boeing
heeft met de Europese fabrikant Airbus meegespeeld?
Vraag 11
Waarom houdt het EASA in het ingestelde vliegverbod voor luchtvaartmaatschappijen
de mogelijkheid open om hun 737 MAX-toestellen zonder passagiers terug te vliegen
naar de thuisbasis?
Vraag 12
Kunt u aangeven of u op de hoogte bent gesteld van deze mogelijkheid van het EASA,
of u het eens bent met deze mogelijkheid en of u het verantwoord vindt dat luchtvaartmaatschappijen
van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken en gebruik hebben gemaakt?
Vraag 13
Hebben de inwoners van Nederland gevaar gelopen, toen één van de beide gestrande Boeings
737 MAX van TUI fly Nederland zaterdagochtend 16 maart 2019 vanuit Las Palmas is geland
op Schiphol, terwijl het Europese luchtruim was gesloten voor de MAX? Is de in Sofia
gestrande MAX ook teruggekeerd naar Nederland? Zo ja, wanneer en was dit veilig en
verantwoord?
Vraag 14
Klopt het dat de eerste onderzoeken naar de zwarte dozen van de neergestorte Ethiopische
Boeing 737 MAX uitwijzen dat er duidelijke overeenkomsten zijn met het ongeluk van
het identieke toestel van Lion Air, vijf maanden daarvoor?
Vraag 15
Klopt het dat binnen één week tot tien dagen (geteld vanaf 16 maart 2019) vliegtuigfabrikant
Boeing met een software-update komt voor de Boeing 737 MAX? Heeft dit gevolgen voor
de huidige sluiting van het Europese luchtruim? Zo ja, welke?
Vraag 16
Bent u bereid om deze aanvullende vragen voor het algemeen overleg Vliegveiligheid
op woensdag 3 april 2019 te beantwoorden?
Mededeling
Hierbij bericht ik u dat de volgende schriftelijke vragen over de ongevallen met de
Boeing 737-MAX niet binnen de verzochte termijn van een week beantwoord kunnen worden
omdat de noodzakelijke afstemming niet binnen de gevraagde termijn mogelijk is:
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX (ingezonden 14 maart
2019).
De antwoorden op bovenstaande vragen zullen uiterlijk een week voor het Algemeen Overleg
Vliegveiligheid van 3 april a.s. aan uw Kamer worden gestuurd.