Vragen van lid Leijten (SP) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over het bericht
dat de Europese Commissie zich mengt in de opleiding Europese Studies (ingezonden
8 augustus 2018).
Mededeling van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
11 september 2018).
Vraag 1
Bent u verbaast te leren dat de Europese Commissie meer invloed lijkt uit te oefenen
op het curriculum van de opleidingen Europese Studies in Nederland dan hun ondersteunende
bevoegdheid toelaat?1 Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 2
Wat betekent volgens u «Europeanisering» in de context van hoger onderwijs?2 Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 3
Vindt u dat dit «Europeaniseren» een opdracht dient te zijn van Europese onderzoeksubsidies,
zoals het Jean Monnet-programma?
Vraag 4
Kunt u een overzicht geven van alle projecten van het Jean Monnet-programma in Nederland
over de afgelopen tien jaar in Nederland? Kunt u daarbij specificeren om wat voor
activiteiten het gaat (leerstoel, studieprogramma’s, lezingen, enz) en hoeveel subsidie
daarvoor van de Europese Commissie komt?
Vraag 5
Deelt u de mening dat de informatie over de financieringsstromen van de Europese onderwijsactiviteiten
voor iedereen toegankelijk moeten zijn en niet alleen in een onleesbaar Excel bestand
in het Engels?3 Bent u bereid te onderzoeken op welke manieren transparantie over financiële bijdragen
zo goed mogelijk kan worden gegarandeerd?
Vraag 6
Is het normaal in het Nederlands hoger onderwijs dat leerstoelhouders door geldschieters
verplicht worden om zich te mengen in het publiek debat, zoals het geval is bij het
Jean Monnet-programma? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 7
Deelt u de mening dat in het onderwijs er geen inhoudelijke sturing mag worden gegeven
als voorwaarde voor financiering? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Erkent u dat het lastig is om kritisch te rapporteren over de eigen geldschieter?
Zo ja, ziet u dan ook het gevaar van dit soort voorwaarden van het Jean Monnet-programma
op objectief onderwijs?
Vraag 9
Deelt u de mening dat de doelstelling van «Europeaniseren» inhoudelijk sturend is
en daarom een perverse prikkel geeft? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Vind u het harmoniseren van de opleiding Europese Studies in de Europese Unie wenselijk?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 11
Deelt u de mening dat de competenties die studenten leren tijdens de opleiding Europese
Studies en die worden vastgesteld in het «Tuning» document zouden moeten worden vastgesteld
op nationaal niveau, aangezien daar de bevoegdheid ligt? Zo nee, waarom niet?4
Vraag 12
Kunt u mij uitleggen wat de Europese Commissie bedoeld met «morele ondersteuning»
van de totstandkoming van dit «Tuning» document? En wat vindt u daarvan?
Vraag 13
Deelt u de mening dat de indicatie dat studenten gedurende de opleiding Europese Studies
juist meer pro-Europees worden, laat zien dat er mogelijk sprake is van subjectief
onderwijs?5 Zo nee, waarom niet? Bent u bereid dit verder te onderzoeken?
Vraag 14
Vindt u dat studenten van de opleiding Europese Studies ook in aanraking moeten komen
met kritische geluiden over de Europese eenwording? Zo ja, vindt u dat dit voldoende
wordt aangeboden?
Vraag 15
Deelt u de mening dat openbaar moet zijn wie welk onderzoek financiert in het hoger
onderwijs? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u er in ieder geval voor zorgen dat
de financiering vanuit de Europese Commissie openbaar wordt?
Mededeling
Op 8 augustus jongstleden heeft het lid Leijten (SP) van uw Kamer schriftelijke vragen
gesteld (2018Z14562) over het bericht dat de Europese Commissie zich mengt in de opleiding Europese Studies.
Tot mijn spijt is beantwoording binnen de gestelde termijn niet mogelijk gebleken,
vanwege het reces en de benodigde afstemming tussen het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ik zal de vragen van
het lid Leijten (SP) zo snel mogelijk beantwoorden, mede namens de Minister van Buitenlandse
Zaken.
X Noot
5Scriptie Kirsten Derksen «Europese invloed in het hoger onderwijs?» (meegezonden aan
ministerie)