Vragen van het lid Kerstens (PvdA) aan de Minister voor Medische Zorg over de grootverdieners
in de zorgsector (ingezonden 6 juli 2018).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 3 september
2018). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 2843.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Gehaaide ondernemers maken dikke winst in de zorg»?1
Vraag 2
Deelt u de opvatting dat het zeer onwenselijk is dat er financiële winsten worden
gemaakt met belastinggeld dat bedoeld is voor goede, betaalbare zorg? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 2
Voor mijn opvatting over het maken en kunnen uitkeren van winst door zorgaanbieders
verwijs ik naar de brief die ik 13 juli jl. met mijn collega-bewindslieden van VWS
aan uw Kamer heb gestuurd (Kamerstuk 34 775 XVI, nr. 150). Daarin hebben we aangekondigd nader onderzoek te doen naar verschillende aspecten
van winstuitkering. Wij streven ernaar uw Kamer uiterlijk begin 2019 te informeren
over de uitkomsten en onze conclusies.
Het lijkt mij overigens niet waarschijnlijk dat een zorgaanbieder onder normale omstandigheden
een winstmarge kan realiseren van ruim 66%. Ik heb van de publieke toezichthouders
vernomen dat zij van deze casus op de hoogte zijn.
Vraag 3
Bent u bekend met de geschetste situatie in Almelo, waar na het verzenden van een
zorgfactuur geen nadere controle op de uitvoering van die zorg wordt gedaan? Staat
dit op zichzelf of is dit de praktijk in meerdere gemeenten?
Antwoord 3
Ja, ik ben bekend met de geschetste situatie in Almelo. De gemeente Almelo heeft in
de beantwoording van raadsvragen naar aanleiding van dit artikel aangegeven dat facturen
door de gemeente worden uitbetaald voor zover deze conform door de gemeente gestelde
indicatie zijn. Ook worden aanbieders door de gemeente Almelo gecontroleerd op de
uitvoering van de zorg op basis van de afspraken die hierover zijn gemaakt met de
aanbieders in de contractering.
Alle gemeenten zijn op basis van de Wmo 2015 verantwoordelijk om te toetsen of Wmo-dienstverlening
die wordt uitgevoerd door een gecontracteerde aanbieder voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen.
Het gaat dan om de volgende kwaliteitsvereisten: veilig, doeltreffend, doelmatig en
cliëntgericht verstrekt, afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere
vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt, verstrekt in overeenstemming met de
op de beroepskracht rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele
standaard en verstrekt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt.
Gemeenten krijgen informatie over de kwaliteit van de uitvoering via signalen van
cliënten, Wmo-consulenten, wijkteammedewerkers, aanbieders en de
Wmo-toezichthouder. Al deze informatie kan worden gebruikt om te sturen op de kwaliteit
van de uitvoering bij het lopende contract met de aanbieder en mee te nemen bij een
eventuele nieuwe contractering van een aanbieder.
Vraag 4
Deelt u de opvatting dat de Wet toelating zorginstellingen zou moeten worden verbreed
naar onder meer extramurale zorginstellingen zoals de thuiszorg? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Extramurale zorginstellingen die zorg leveren als bedoeld in de Zorgverzekeringswet
en de Wet langdurige zorg hebben al te maken met de Wet toelating zorginstellingen
(WTZi). Dat geldt niet voor dienstverlening op grond van de Wmo 2015. Naar mijn oordeel
past het onder de WTZi brengen van de Wmo 2015 niet in het gedecentraliseerde stelsel
waarin gemeenten verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Wmo 2015. Voor de
zorg en ondersteuning op basis van de Wmo 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk om
de aanbieders te selecteren die deze zorg en ondersteuning mogen verlenen en kritisch
te kijken naar de voorwaarden waaronder zij dat doen.
Vraag 5
Welke mogelijkheden ziet u om de winsten in de extramurale zorg aan banden te leggen?
Antwoord 5
Zie mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 6
Klopt het dat eigenaren van zorginstellingen niet gaan vallen onder het door u voorgenomen
wetsvoorstel met betrekking tot het effectiever aanpakken van topinkomens in de zorg?
Zo ja, deelt u de opvatting dat ook eigenaren effectiever moeten kunnen worden aangepakt?
Zo ja, hoe gaat u dit organiseren?
Antwoord 6
Eigenaren van zorginstellingen kunnen de rol van topfunctionaris bij «hun» zorginstelling
vervullen. Zodra daarvan sprake is, is de WNT ook op dit moment al van toepassing
op de bezoldiging als topfunctionaris. De voorgenomen wetgeving zal hierin geen verandering
brengen.