Vragen van leden Alkaya en Jasper vanDijk (beiden SP) aan de Staatssecretaris van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Computer zegt nee. Hoe
Saskia twintig jaar vastliep in het systeem» (ingezonden 5 juni 2018).
Mededeling van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
(ontvangen 3 juli 2018)
Vraag 1
Kent u het artikel waaruit blijkt dat een vrouw wier auto in 1998 gestolen was, jarenlang
achtervolgd is door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en de Belastingdienst
met boetes en deurwaarders voor autoverzekeringen en wegenbelasting?1
Vraag 2
Hoe gaat u de mevrouw in kwestie helpen?
Vraag 3
Hoe kon het gebeuren dat pas in 2011, dertien jaar na de diefstal, de Rijksdienst
voor Wegverkeer de auto van haar naam in het kentekenregister heeft gehaald?
Vraag 4
Waarom was de Rijksdienst voor Wegverkeer niet bereid de auto met terugwerkende kracht
van de naam van betrokkene te halen, terwijl het overduidelijk om een fout ging? Komt
dit vaker voor? Deelt u de mening dat het argument dat «de zuiverheid van dat register
ernstig zal worden aangetast» niet opweegt tegen het leed dat zo een besluit heeft
veroorzaakt?
Vraag 5
Deelt u de mening dat alle onterechte aanslagen van de Belastingdienst en Rijksdienst
voor Wegverkeer zo snel mogelijk moeten worden terugbetaald? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 6
Hoe gaat u in de toekomst voorkomen dat Nederlandse burgers jarenlang slachtoffer
worden van fouten bij overheidsinstanties vanwege bureaucratie en geautomatiseerde
systemen?
Vraag 7
Is op dit moment, conform artikel 22 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming,
voorzien dat alle besluiten van overheidsinstellingen, die burgers in aanmerkelijke
mate kunnen treffen, door een persoon worden genomen, die daarop kan worden aangesproken,
en niet uitsluitend op basis van geautomatiseerde systemen?
Vraag 8
Hoe gaat u er voor zorgen dat dergelijke fouten bij een ICT-systeem van een overheidsinstelling
voortaan sneller gesignaleerd en hersteld kunnen worden, voordat deze zich, al dan
niet automatisch, kunnen verspreiden naar systemen van andere overheidsinstellingen,
met vergaande gevolgen, terwijl correcties van die fouten heel moeilijk te verwezenlijken
zijn?
Vraag 9
Waarom wordt automatische gegevensuitwisseling wel gebruikt voor de primaire processen
van de instellingen in deze kwestie, maar zijn correcties niet geautomatiseerd?
Vraag 10
Bij welk centraal punt kunnen burgers terecht met hun klachten als zij het slachtoffer
worden van fouten in ICT-systemen en bureaucratie bij en tussen meerdere overheidsinstellingen?
Vraag 11
Bent u bereid, nu overheidsinstanties beter gaan samenwerken op incassogebied en klantvriendelijker
willen gaan werken, hen te vragen om beleid op te stellen om herstel van onterecht
gebleken incasso’s en andere overheidsfouten gemakkelijker en sneller te laten verlopen?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de schriftelijke vragen van de leden Alkaya en Van Dijk
(beiden SP) met kenmerknummer 2018Z10454 naar aanleiding van het NRC bericht «Computer zegt nee. Hoe Saskia twintig jaar vastliep in het systeem», niet binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord.
Zoals bekend is er een groot aantal overheidsorganisaties bij deze casus betrokken.
We bekijken de zaak grondig en de afstemming vergt meer tijd dan de drie weken-termijn.
Ik streef ernaar u de antwoorden binnen de komende drie weken alsnog toe te sturen.