Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Justitie en Veiligheid
en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Maasvlakte:
buitenlanders vrijuit op milieuzone» (ingezonden 26 maart 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 1 juni 2018).
Vraag 1
Kent u het artikel «Maasvlakte: buitenlanders vrijuit op milieuzone»?1
Antwoord 1
Ja, ik ken het artikel.
Vraag 2
Is er sprake van ongelijke behandeling van verschillende nationaliteiten voor toegang
op de Maasvlakte? Zo ja, waarom?
Antwoord 2
Nederlandse kentekens worden gecontroleerd op basis van de kentekenplaat. De gegevens
van de buitenlandse vrachtwagens kunnen niet worden gecontroleerd op basis van identificatie
van de kentekenplaat, omdat er geen juridische basis is voor het uitwisselen van voertuiggegevens
tussen landen voor deze overtreding. Op dit moment is het alleen mogelijk buitenlandse
voertuigen staande te houden en te controleren op basis van de kentekenkaart en voertuigpapieren.
Vraag 3
Wordt er nog gehandhaafd?
Antwoord 3
De gemeente Rotterdam is verantwoordelijk voor de handhaving en organiseert geregeld
handhavingsacties in samenwerking met politie en de Inspectie voor Leefomgeving en
Transport. De meest recente vond onlangs plaats.
Vraag 4, 6
Als de informatie over Euroklasse van buitenlandse vrachtwagens ontbreekt, waarom
worden deze vrachtwagens dan wel toegelaten? Zou het niet verstandiger zijn deze milieuzone
op te schorten totdat dit goed en eerlijk geregeld is? Of iedereen toe te laten, ongeacht
emissienormen?
Deelt u de mening dat hier sprake is van meten met twee maten en geen eerlijke concurrentie
kan plaatsvinden?
Antwoord 4, 6
Informatie over de Euroklasse van buitenlandse vrachtwagens is momenteel niet zoals
bij Nederlandse voertuigen automatisch via de kentekenplaat te achterhalen. Dit kan
alleen via de kentekenkaart en voertuigpapieren. Deze informatie gebruikt de gemeente
Rotterdam bij handhavingsacties die zij samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport
en politie uitvoert. De Euro VI zone maakt onderdeel uit van een pakket van maatregelen
die het Rijk, gemeente en Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk hebben afgesproken bij
de bouw van de Maasvlakte, zodat de luchtkwaliteit tenminste gelijk blijft. Alleen
met dit pakket kunnen onder het vigerende bestemmingsplan 2e Maasvlakte bouwvergunningen
worden afgegeven.
Vraag 5
Als er geen afspraken zijn met derdenlanden waar veel truckers en hun wagens vandaan
komen, bent u bereid afspraken te maken met derdenlanden om ook Euro emissieklassen
kenbaar te krijgen of in ieder geval de boetes inbaar te laten zijn?
Antwoord 5
Ik wil de internationale uitwisseling van voertuiggegevens en de gegevens van de kentekenhouder
graag regelen. Er wordt momenteel verkend op welke wijze dat kan. Voor zover er ruimte
is om dit binnen de EU-richtlijn 2015/413 ter facilitering van grensoverschrijdende
uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgrelateerde verkeersovertredingen
te regelen, zal ik hierover in overleg treden met de Minister van Justitie en Veiligheid.
De vraag in hoeverre de boetes te innen zijn, is hiervan niet afhankelijk. Wanneer
een boete is opgelegd zal ook altijd worden getracht deze te innen. Mocht de inning,
ook na twee aanmaningen, niet zijn geslaagd, dan worden de zaken zoveel mogelijk ter
inning overgedragen naar het land van inschrijving van de overtreder.
Vraag 7
Als er geen gelijke behandeling is en handhaving ontbreekt, hoe lang laten we dit
nog voortduren en welke maatregelen zijn op korte termijn denkbaar om een einde te
maken aan deze ongewenste situatie?
Antwoord 7
Handhaving is mogelijk op basis van staande houding. Ik zet mij in voor een structurele
oplossing voor de automatische uitwisseling van gegevens van buitenlandse voertuigen.
Vraag 8
Wat gaat het kabinet doen aan deze situatie? Welke stappen worden genomen en op welk
bestuursniveau?
Antwoord 8
Ik wil dat internationale uitwisseling van de juiste voertuiggegevens zo snel mogelijk
geregeld is. Het kabinet brengt dit in Brussel onder de aandacht en verkent de mogelijkheden
voor bilaterale afspraken.
Vraag 9
Bent u bereid in contact te treden met belanghebbenden zoals het havenbedrijf, TLN,
de gemeente Rotterdam en de ILT om tot een oplossing te komen?
Antwoord 9
De oplossing op langere termijn ligt in een adequate uitwisseling van de voertuiggegevens.
In de tussentijd wil ik met belanghebbenden ervaringen delen en gezamenlijk kijken
naar oplossingen voor de korte termijn.