Vragen van de leden Middendorp en Lodders (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Nieuwe pachtrekeningen
door softwarefout» (ingezonden 8 mei 2018).
Mededeling van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
(ontvangen 29 mei 2018).
Vraag 1
Kent u het artikel «Nieuwe pachtrekeningen door softwarefout» op www.boerenbusiness.nl van 4 mei 2018?
Vraag 2
Is het waar dat de pachtprijzen niet waren bijgesteld naar de nieuwe percentages die
per 1 juli 2017 al gelden? Is het waar dat dit te maken heeft met softwareproblemen?
Is dit een menselijke fout of een fout in de programmatuur?
Vraag 3
Kunt u aangeven door wie en wanneer deze fout geconstateerd is en waarom deze fout
nu pas naar boven komt na vragen van pachters en herhaaldelijk aandringen van de Bond
van Landpachters en Eigen Grondgebruikers (BLHB)?
Vraag 4
Waarom heeft het Rijksvastgoedbedrijf niet eerder en actief gecommuniceerd naar haar
pachters over deze fout?
Vraag 5
Is de softwarefout inmiddels hersteld zodat dit in de toekomst niet meer voor zal
komen? Is gekeken of er nog andere problemen met de programmatuur zijn?
Vraag 6
Kunt u uitgebreid ingaan op de vraag hoe de softwarefout heeft kunnen ontstaan? Welke
veranderingen aan het systeem hebben hiertoe geleid? Heeft er een testperiode plaatsgevonden?
Zo ja, waarom is deze fout toen niet boven tafel gekomen?
Vraag 7
Kunt u uitgebreid ingaan op het feit dat de BLHB via haar website en een brief heeft
aangegeven zich
genoodzaakt te voelen deze omissie, het niet bijstellen van de pachtprijzen, te herstellen
omdat het Rijksvastgoedbedrijf slecht bereikbaar is voor de pachters en de dienstverlening
omslachtig, bureaucratisch en afstandelijk wordt genoemd? Is digitale communicatie
tussen pachters en ministerie mogelijk nu het verwijt wordt gemaakt dat de dienst
telefonisch vrijwel onbereikbaar is, en de doorlooptijd en afhandeling van brieven,
klachten en contactformulieren, lang? Zo ja, welke digitale communicatievormen zijn
beschikbaar? Is op het ministerie bekend dat de dienstverlening als ver onder de maat
wordt ervaren? Zo nee, kunt u aangeven hoe u de dienstverlening gaat verbeteren en
wanneer de eerste resultaten
hiervan merkbaar zullen zijn? Op welke manier gaat u de Kamer informeren over de te
nemen stappen?
Vraag 8
Kunt u aangeven waarom het Rijksvastgoedbedrijf geen gespecificeerde rekeningen verstuurt,
zeker als de pachters daarom vragen?
Vraag 9
Deelt u de mening dat een rekening duidelijk en overzichtelijk moet zijn en, als daarom
gevraagd wordt, via een specificering van de verschillende onderdelen, inzichtelijk
moet zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer gaat u ervoor
zorgen dat, als pachters vragen naar een gespecificeerd overzicht, dit ook geleverd
gaat worden?
Vraag 10
Is het waar dat de BLHB op 26 februari 2018 een brief naar het Rijksvastgoedbedrijf
heeft gestuurd en daar tot op heden nog geen reactie op ontvangen heeft? Zo ja, wat
vindt u van deze gang van zaken?
Vraag 11
Bent u bereid de brief van BLHB aan het Rijksvastgoedbedrijf en uw antwoord op deze
brief met de Kamer te delen? Zo nee, waarom niet?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de gestelde vragen van de leden Middendorp en Lodders (VVD)
over het het bericht «Nieuwe pachtrekeningen door softwarefout» (ingezonden 8 mei
2018, met kenmerk 2018Z08419) niet binnen de termijn van drie weken kunnen worden beantwoord aangezien het meer
tijd kost om alle relevante gegevens geanalyseerd te hebben.
Uw Kamer ontvangt de antwoorden zo spoedig mogelijk.