Vragen van de leden Beckerman (SP), Van Tongeren (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) aan
de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de afhandeling van oude schades
(ingezonden 8 mei 2018).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 17 mei 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Vraagtekens bij succesverhaal wegwerken oude schades
door de NAM»?1
Vraag 2
Bent u het eens met de kwalificatie dat het voorspoedig afhandelen van oude schades
slechts «schone schijn» is? Zo ja waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Op 26 april 2018 heb ik uw Kamer de eerste voortgangsrapportage van NAM gestuurd over
de afhandeling van de oude schademeldingen (Kamerstuk 33 529, nr. 460). In de begeleidende brief heb ik geconstateerd dat NAM hard werkt aan een oplossing
voor de oude gevallen en dat inmiddels 2035 aanbiedingen zijn verstuurd. Eigenaren
die op het aanbod reageren (901) hebben in 95 procent van de gevallen het aanbod van
NAM geaccepteerd. Ik heb mij daar positief over uitgesproken. Tegelijk besef ik dat
nog niet is vast te stellen of de aanpak door NAM succesvol is. Meer duidelijkheid
zal naar verwachting kunnen worden gegeven op basis van de voortgangsrapportage die
op 31 mei 2018 door NAM zal worden opgeleverd. Op dat moment zal naar verwachting
90 procent van de eigenaren een aanbod hebben ontvangen.
Vraag 3
Herkent u zich in het geschetste beeld dat gedupeerden een te laag aanbod ontvangen?
Antwoord 3
Nee. Op dit moment beschik ik enkel over cijfers over de respons op de aanbiedingen
die NAM heeft gedaan. Daaruit valt niet af te leiden of en hoe vaak bewoners een bod
te laag vinden.
Vraag 4
Wat vindt u van de kritiek dat het onmogelijk is een goede calculatie te maken als
er niet ter plaatse geïnspecteerd wordt?
Antwoord 4
De calculatie wordt gemaakt op basis van een rapport van de schade dat is opgesteld
door een expert die wel degelijk ter plaatse heeft geïnspecteerd.
Vraag 5
Bent u van mening dat zes weken te kort is voor gedupeerden om hun zaak aan te melden
bij de arbiter?
Antwoord 5
Zes weken is een gangbare termijn. De Algemene wet bestuursrecht kent ook een termijn
voor het indienen van een bezwaar- of beroepschrift van zes weken (artikel 6:7 Awb).
Het nieuwe Reglement Arbiter Bodembeweging, dat op korte termijn zal worden gepubliceerd,
zal een clausule bevatten waarmee de Arbiter tot 1 september 2018 zaken in behandeling
kan nemen als een eigenaar een goede reden heeft waarom aanmelden binnen zes weken
niet mogelijk was.
Vraag 6
Gaat u voor uw oordeel over hoe succesvol de afhandeling van de oude schades enkel
af op berichten van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en de commissaris van
de Koningin in Groningen?
Antwoord 6
Een oordeel over het succes van de aanpak baseer ik op de feiten. De mate waarin aanbiedingen
worden geaccepteerd en zaken worden beslecht is daarbij leidend. Daarnaast is een
onafhankelijk onderzoek naar de afhandeling van oude schademeldingen gestart. Ik zal
uw Kamer over de uitkomsten van dit onderzoek informeren.
Vraag 7
Klopt het dat gedupeerden uit het voormalig «buitengebied» volgens de brief van de
NAM recht hebben op de waardevermeerderingsregeling maar deze niet bij het Samenwerkingsverband
Noord-Nederland (SNN) aan kunnen vragen? Kunt u toezeggen dat deze groep zo snel mogelijk
gebruik kan maken van deze regeling?
Antwoord 7
SNN zal voor het voormalige buitengebied een met de waardevermeerderingsregeling vergelijkbare
regeling uitvoeren, betaald door NAM. SNN is bezig om dit in te richten en online
beschikbaar te maken. Bewoners kunnen zich via het mailadres waardevermeerdering@snn.nl
aanmelden om een bericht te ontvangen zodra het zover is.
Vraag 8
Kunt u toezeggen ook onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de tevredenheid van
de gedupeerden?
Antwoord 8
Op dit moment wordt in opdracht van de commissaris van de Koning in Groningen, NAM
en mij onderzocht hoe de afhandeling van de oude schademeldingen verloopt. Zodra de
resultaten van dit onderzoek er zijn, zal ik uw Kamer hierover informeren.
Vraag 9
Is er een onafhankelijk meldpunt waar gedupeerden zich met vragen en klachten kunnen
melden? Bent u indien dat niet het geval is bereid een meldpunt op te laten richten?
Antwoord 9
Eigenaren met vragen en klachten over de afhandeling van schademelding kunnen zich
melden bij de Onafhankelijke raadsman.
Vraag 10
Kunt u een termijn stellen waarbinnen de NAM uitspraken van de arbiter moet opvolgen?
Antwoord 10
Ik kan NAM niet dwingen een bepaalde termijn in acht te nemen. Ik zal NAM wel in gesprekken
oproepen zo snel mogelijk uitvoering te geven aan uitspraken van de Arbiter Bodembeweging.
Vraag 11
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het rondetafelgesprek over gaswinning uit het
Groningenveld op 17 mei 2018?