Vragen van de leden Wilders, Fritsma en De Graaf (allen PVV) aan de Minister en Staatssecretaris
van Veiligheid en Justitie over een in Brunssum opgepakte Syrische terreurverdachte
met een verblijfsvergunning (ingezonden 30 juni 2017).
Antwoord van Staatssecretaris Dijkhoff (Veiligheid en Justitie), mede namens de Minister
van Veiligheid en Justitie (ontvangen 11 september 2017). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2016–2017, nr. 2448.
Vraag 1
Hoe is het mogelijk dat een Syrische asielzoeker, die wordt verdacht van betrokkenheid
bij een terroristisch misdrijf, een verblijfsvergunning heeft gekregen en dus kennelijk
door de screening is gekomen?1
Antwoord 1
In algemene zin geldt dat alle betrokken organisaties tijdens het gehele asielproces
alert zijn op signalen die de nationale veiligheid kunnen raken. Er wordt al geruime
tijd geïnvesteerd in de gehele vreemdelingenketen om dergelijke signalen te onderkennen,
maar ook toen bijvoorbeeld de screening nog niet was geïnstitutionaliseerd in het
asielproces, was de IND alert op signalen die kunnen duiden op een gevaar voor de
nationale veiligheid.
Dat alles neemt niet weg dat nooit geheel kan worden uitgesloten dat er ten tijde
van een aanvraag geen bijzonderheden zijn of worden geconstateerd die een inwilliging
van een verblijfsaanvraag in de weg staan en dat op een later moment alsnog een verdenking
ontstaat.
In deze individuele casus is inmiddels gebleken, en ook door het openbaar ministerie
naar buiten gebracht, dat deze man ten onrechte in verband is gebracht met een terroristisch
misdrijf.
Vraag 2
Hoeveel andere asielzoekers die naar Nederland zijn gekomen worden verdacht van betrokkenheid
bij terroristische activiteiten?
Realiseert u zich dat u de samenleving ernstig in gevaar brengt met het open grenzen-beleid?
Antwoord 2
Het OM registreert niet op verblijfstatus. Zoals ook in de beantwoording van vraag
1 is aangegeven, geldt in zijn algemeenheid dat partners in de Vreemdelingenketen
alert zijn op signalen van jihadisten in de asielinstroom. Zij geven signalen dat
een vreemdeling mogelijk een gevaar kan vormen voor de nationale veiligheid altijd
door aan de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de politie. Deze signalen worden
onderzocht en waar nodig worden maatregelen getroffen.
Vraag 3
Waarom gaat u willens en wetens door met het importeren van gevaar, wetende dat IS-terroristen
met de asielstroom naar Europa komen?
Antwoord 3
De vraagstelling wekt de indruk dat het praktisch of juridisch mogelijk zou zijn de
Nederlandse grenzen hermetisch af te sluiten en zo eenvoudig alle risico’s voor de
samenleving weg te nemen. Die indruk is onjuist.
Het kabinet wil bescherming bieden aan mensen die in Nederland asiel vragen en van
wie de IND vaststelt dat ze die bescherming ook daadwerkelijk nodig hebben. Veel van
de personen die in Nederland bescherming vragen en krijgen zijn juist slachtoffers
van IS-barbarisme die daarvoor zijn gevlucht. Dat neemt niet weg dat ik de asielinstroom
nauwgezet volg en alert ben op opvallende wijzigingen. In dit verband wil ik tevens
wijzen op de vele maatregelen die door dit kabinet, al dan niet in EU-verband zijn
genomen, die hebben geleid tot een lagere instroom alsmede op de maatregelen die misbruik
van de asielprocedure tegengaan.
Hoewel de Nederlandse overheid alert is op de risico’s en asielzoekers screent, kan
ik niet de garantie geven dat de Nederlandse asielprocedure nooit misbruikt kan worden
door (potentiële) terroristen.
Vraag 4
Bent u bereid (deze) Syrische terrorist(en) na een hopelijk lange straf direct uit
te zetten naar het land van herkomst? Zo nee, waarom wilt u de Nederlandse samenleving
blijvend met gewelddadige jihadisten opzadelen?
Antwoord 4
Wanneer een persoon onherroepelijk is veroordeeld tot een gevangenisstraf wegens een
terroristisch misdrijf, of wanneer de AIVD of MIVD een ambtsbericht uitbrengt waarin
geconcludeerd wordt dat een persoon een gevaar vormt voor de nationale veiligheid,
beziet de IND of er vreemdelingrechtelijke of nationaliteitsrechtelijke acties ondernomen
kunnen worden.
Hierbij kan worden gedacht aan het weigeren, intrekken en/of niet verlengen van een
verblijfsvergunning, het opleggen van een inreisverbod en terugkeerbesluit, alsook
het ongewenst verklaren van de vreemdeling. Daarnaast kan ook het Nederlanderschap
worden geweigerd of ingetrokken.
Vraag 5
Wanneer sluit u de grenzen niet voor alle asielzoekers en immigranten uit islamitische
landen?
X Noot
1rtlnieuws.nl, 29 juni 2017