Vragen van het lid Karabulut (SP) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over mogelijke
toetreding tot de NAVO door Oekraïne (ingezonden 19 juli 2017).
Antwoord van Minister Koenders (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 15 augustus 2017).
Vraag 1
Kent u het bericht «Ukraine keen to begin Nato entry process», over de wens van Oekraïne
om toe te treden tot de NAVO?1
Vraag 2
Is het waar dat Oekraïne de NAVO heeft verzocht een zogeheten Membership Action Plan
op te stellen, waardoor gerichter aan NAVO-toetreding gewerkt kan worden? Zo nee,
wat zijn dan de feiten?
Antwoord 2
President Porosjenko heeft in een persconferentie tijdens een bezoek van de Noord
Atlantische Raad (NAR) op 10 juli 2017 aan Kiev, aangegeven een discussie te willen
openen over het verlenen van een Membership Action Plan (MAP-status) aan Oekraïne.
Vraag 3, 4
Deelt u mijn zorgen dat toetreding van Oekraïne tot de NAVO bij kan dragen aan meer
onveiligheid voor het bondgenootschap, vooral vanwege het conflict tussen dat land
en Rusland? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, deelt u de mening dat er geen stappen gezet dienen te worden in die richting?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3, 4
Verlening van MAP-status aan Oekraïne of toetreding tot de NAVO is niet aan de orde.
Het kabinet ziet derhalve dan ook geen verband met een mogelijke grotere onveiligheid
voor het Bondgenootschap zelf. Met Oekraïne is afgesproken dat de partnerschapsrelatie
met de NAVO zich dient te concentreren op noodzakelijke, diepgaande hervormingen in
de veiligheidssector. Het gaat daarbij onder meer om het tegengaan van corruptie en
een versterking van het democratisch toezicht op de strijdkrachten en inlichtingdiensten.
Oekraïne heeft hierbij nog een lange weg te gaan. Ook de Secretaris-Generaal van de
NAVO heeft aangegeven dat er geen sprake is van een verandering in de huidige partnerschapsrelatie
tussen NAVO en Oekraïne, onder andere tijdens een ontmoeting met het Oekraïens parlement
op 10 juli jl.
Vraag 5, 6
Waaruit bestaat de 40 miljoen euro financiële steun van de NAVO aan Oekraïne?
Kunt u een overzicht geven van alle NAVO-steun, zowel militair als anderszins, aan
Oekraïne?
Antwoord 5, 6
Tijdens de NAVO-Top in Warschau in juli 2016 zijn NAVO en Oekraïne een Comprehensive
Assistance Package (CAP) voor Oekraïne overeengekomen. Het CAP behelst een breed hervormingsprogramma
en is bedoeld om Oekraïne beter in staat te stellen voor haar eigen veiligheid te
zorgen. Het CAP bestaat zowel uit advies op strategisch niveau als een aantal gerichte
ondersteuningsmaatregelen, waarbij gebruikt wordt gemaakt van tien Trust Funds. Vijf
van deze Trust Funds dateren van vóór het CAP en zijn in het huidige CAP verwerkt.
Het betreft Trust Funds op het terrein van integriteit, professionele ontwikkeling,
transitie van militaire naar civiele carrière, C4 («Command, Control, Communications & Computers»), logistiek en standaardisatie, cyber, medische revalidatie, kleine wapens, de aanpak
van radioactief afval en opruiming van explosieven. Het totale budget van deze Trust
Funds bedraagt ruim 38 miljoen Euro, waarvoor inmiddels bijna 26 miljoen Euro financiering
is gevonden. De adviesverlening geschiedt o.a. via de NAVO-vertegenwoordiging in Oekraïne.
Vraag 7
Biedt Nederland ook bilateraal militaire steun aan Oekraïne? Zo ja, waar bestaat dit
uit?
Antwoord 7
Nee. Zoals eerder aan Uw Kamer is gemeld geeft Nederland financiële bijdragen aan
de NAVO Trust Funds voor standaardisering en logistiek en voor medische hulpverlening.
Deze programma’s zijn gericht op de hervorming van de Oekraïense veiligheidssector.
Vraag 8, 9
Welke garanties heeft u dat militaire steun aan Oekraïne niet bijdraagt, direct dan
wel indirect, aan het voortdurende conflict in het oosten van het land?
Deelt u de mening dat militaire steun aan Oekraïne door het land opgevat kan worden
als aanmoediging om de gewapende strijd in het oosten van het land voort te zetten
en dat het daarom heroverwogen dient te worden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8, 9
Het conflict in het oosten van Oekraïne is primair terug te voeren op het optreden
van separatistische groeperingen, die daarbij nog altijd actieve militaire steun vanuit
Rusland ontvangen. Het kabinet ziet geen verband tussen militaire steun die sommige
landen op bilaterale basis aan Oekraïne verlenen en de voortzetting van de gewapende
strijd in het oosten van het land. Zoals onder vraag 5 en 6 is aangegeven, is de NAVO-steun
nadrukkelijk gericht op het ondersteunen van een omvangrijk hervormingsprogramma in
de veiligheidssector.