Vragen van de leden De Boer (VVD), Jacobi (PvdA), Bosman (VVD) en Vermue (PvdA) aan
de Minister van Infrastructuur en Milieu over een onderhoud met schippers uit de binnenvaart
(ingezonden 28 september 2016).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 13 oktober 2016).
Vraag 1
Bent u bekend met de situatie dat vrachtschepen op dit moment geen gebruik meer mogen
maken van de jachtensluis van de Krammersluizen?
Antwoord 1
Ja, met ingang van vrijdag 16-09-2016 mag de beroepsvaart geen gebruik maken van de
Krammerjachtensluis. Dit is met een bericht aan de scheepvaart (BAS) kenbaar gemaakt.
Vraag 2
Wat is de reden dat de beroepsvaart niet meer met de jachtensluis mag schutten?
Antwoord 2
De Jachtensluis is gebouwd en bedoeld voor recreatievaart. In principe mag de beroepsvaart
daarom geen gebruik maken van deze sluis.
Uit recente inspecties van de draagconstructie van de steigers en remmingwerken van
de Krammerjachtensluis blijkt, dat de constructieve capaciteit bij normaal gebruik
van de recreatievaart voldoende is. Bij gebruik van de Krammerjachtensluis door de
beroepsvaart is de constructieve capaciteit van de steigers en remmingwerken niet
voldoende, waardoor de veiligheid dan niet te allen tijde kan worden gewaarborgd.
Vraag 3
Begrijpt u dat dit leidt tot veel oponthoud, mede omdat er ook nog een kolk gestremd
is?
Antwoord 3
Ik begrijp dat dit heeft geleid tot extra oponthoud. De stremming van de duwvaartsluis
vanwege een geplande sluisdeurenwissel is inmiddels voorbij. Vanaf 24 september zijn
weer twee duwvaartsluizen voor de beroepsvaart beschikbaar.
Vraag 4
In hoeverre vormt achterstallig onderhoud de oorzaak van deze stremming?
Antwoord 4
De stremming van de duwvaartsluis is niet het gevolg van achterstallig onderhoud,
maar van een geplande deurwissel in het kader van regulier onderhoud. Deze stremming
is vooraf gecommuniceerd via de daarvoor bestemde kanalen.
Vraag 5
Wat is de reden dat er pas vanaf 2022 geïnvesteerd gaat worden in achterstallig onderhoud
in de binnenvaart?
Antwoord 5
Zoals gemeld in de begroting, wordt de keuze van het juiste moment van ingrijpen bij
onderhoud aan of vervangen van infrastructuur bepaald aan de hand van het vigerend
beheerconcept (noodzakelijk voor de te leveren prestaties), resultaten uit inspecties
en de mogelijkheid voor het bundelen van werkzaamheden voor instandhouding en aanleg.
Achterstallig onderhoud wordt direct aangepakt indien dit noodzakelijk is voor het
veilig functioneren van de netwerken. Er is pas sprake van achterstallig onderhoud
indien de assets niet meer voldoen aan de geldende veiligheidsnormen en/of prestatieafspraken.
Het rijk investeert elk jaar, voor èn na 2022, in onderhoud en vervangingsinvesteringen
om de prestaties van het netwerk te borgen.
Vraag 6
Kunt u nagaan of de veiligheid van de binnenvaart ook in het geding is?
Antwoord 6
De veiligheid van de binnenvaart is niet in het geding. Juist vanwege de veiligheid
is besloten dat de beroepsvaart geen gebruik meer mag maken van de Krammerjachtensluis.
Vraag 7
Vindt u ook dat deze onwenselijke situatie zorgt voor veel oponthoud en nadelig is
voor de binnenvaart? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Nee. Enige hinder bij onderhoudswerkzaamheden is nooit helemaal te voorkomen. RWS
voert het beheer en onderhoud echter slim en pragmatisch uit, waarbij zoveel mogelijk
werkzaamheden worden gecombineerd, de hinder voor de gebruiker wordt beperkt en de
veiligheid niet in gevaar komt.
Vraag 8
Heeft dit ook te maken met de maatregel om de Middensluis in Terneuzen in het weekend
niet meer te bedienen? Zo nee, waarom is besloten om hier minder te schutten en is
hier sprake van een tijdelijke maatregel? Wordt dit op den duur met ICT of bedienen
op afstand opgelost? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Nee. Uit onderzoek is gebleken dat bediening van de Middensluis in Terneuzen in de
weekenden niet efficiënt is. Het scheepvaartaanbod is veel te gering om deze sluis
permanent te bedienen. Rijkswaterstaat heeft besloten om vanwege de geringe vraag
in principe in de weekenden niet te schutten in de Middensluis, tenzij er sprake is
van (dreigende) onacceptabele wachttijden. Op de plaats van de Middensluis komt een
grote Nieuwe Sluis. Voorbereidende werkzaamheden zijn al gestart. Deze nieuwe sluis
is voorbereid om op afstand te worden bediend. Ingebruikname is voorzien in 2022.
Bezien wordt of permanente bediening dan nodig is.