Vragen van de leden Bergkamp en Raemakers (beiden D66) aan de Staatssecretarissen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over klachten over betalingsachterstanden van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) aan schrijf- en gebarentolken (ingezonden 24 april 2017).

Antwoord van Staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 26 mei 2017).

Vraag 1 t/m 4

Klopt het dat er achterstanden zijn opgelopen in de betaling van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) aan schrijf- en gebarentolken? Zo ja, hoe vaak komt het voor dat het UWV tolken uitbetaalt nadat de betalingstermijn is verstreken en welke redenen liggen hieraan ten grondslag? Mocht de betalingstermijn niet worden gehaald, binnen hoeveel dagen wordt dan alsnog betaald? Op welke manier worden mensen op de hoogte gebracht van een eventuele verlate betaling?

Wat is uw reactie op het signaal dat sommige tolken in financiële problemen raken als gevolg van niet betaalde facturen? Waar kunnen zij zich in dat geval melden en hoe kunnen zij hierin tegemoet worden gekomen?

Wat is uw reactie op de klacht van tolken dat zij omzetbelasting moeten gaan betalen, over facturen die ze nog niet uitbetaald hebben gekregen?

Bent u van mening dat het van belang is dat rekeningen ouder dan 30 dagen met voorrang worden uitbetaald? Wilt u er op inzetten dat eventuele achterstallige facturen zo snel mogelijk worden uitbetaald?

Antwoord 1 t/m 4

De wettelijke betalingstermijn van het UWV voor declaraties van tolkdiensten is 30 dagen. Recent is bij circa 1.730 declaraties die termijn door het UWV overschreden. Het UWV heeft aangegeven dat hiervoor een drietal redenen is aan te wijzen. Medio maart was sprake van een tijdelijk capaciteitsprobleem bij de verwerking van declaraties, waardoor circa 1.200 declaraties niet in behandeling zijn genomen. Medio april bleek bovendien dat circa 400 declaraties zijn blijven liggen als gevolg van interne miscommunicatie. Voorts is bij een extra interne controle gebleken dat de tijdelijke drukte heeft geleid tot overschrijding bij nog 129 onvolledig ingevulde declaraties waarvoor al een langere verwerkingstijd geldt.

Het UWV heeft publiekelijk excuses gemaakt voor de achterstanden in de verwerking van declaraties. Hierbij heeft het UWV de toezegging gedaan het betalingsproces zo snel mogelijk te herstellen en voorrang te geven aan betalingen waarvan de termijn is overschreden. Tevens heeft het UWV een speciaal e-mailadres tolkdeclaraties@uwv.nl geïntroduceerd voor vragen van tolken over hun declaratie. Het herstel van betalingen is gestart vanaf 21 april jongstleden. Het UWV heeft aangegeven dat inmiddels alle betalingsachterstanden zijn weggewerkt.

Bij overschrijding van de wettelijke betalingstermijn heeft de doventolk recht op wettelijke rente. Hiervoor kan de tolk een claim indienen bij het UWV door middel van een aangepaste declaratie verhoogd met de wettelijke rente. Het UWV beschikt niet over een automatisch proces waarbij de tolk geattendeerd wordt op het feit dat de betaaltermijn wordt overschreden.

Vraag 5 en 6

Is het bij u bekend dat er klachten zijn over de slechte bereikbaarheid van het UWV en dat bijvoorbeeld niet op e-mails wordt gereageerd? Wat is uw reactie hierop?

Bent u bereid naar aanleiding van de signalen over betalingsachterstanden in gesprek te gaan met het UWV, de Stichting Plotsdoven, de Nederlandse Schrijftolken Vereniging (NSV) en de Nederlandse Beroepsvereniging Tolken Gebarentaal (NBTG) en hierover te rapporteren aan de Kamer?

Antwoord 5 en 6

Helaas is het UWV in de afgelopen periode onvoldoende bereikbaar gebleken voor klachten van tolken. Het UWV heeft aangegeven dat het speciale e-mailadres in gebruik blijft om de bereikbaarheid te garanderen voor vragen en klachten over declaraties van tolken. Over de wijze waarop de dienstverlening, waaronder de bereikbaarheid, blijvend kan worden verbeterd gaat het UWV graag in overleg met de belangenorganisaties voor tolken. UWV neemt hiervoor het initiatief aan de hand van de bestaande periodieke overleggen met deze organisaties.

Het UWV zal het Ministerie van SZW op de hoogte houden van de uitkomsten. Op basis hiervan zal uw Kamer na de zomer worden geïnformeerd over verbetermaatregelen die hieruit voortvloeien.

Vraag 7

Bent u bereid deze vragen binnen twee weken te beantwoorden, gezien de financiële onzekerheid die de tolken mogelijk momenteel ervaren?

Antwoord 7

Mede gelet op het meireces is voor de beantwoording ruim drie weken nodig geweest. Het UWV is herstel van betalingen aan de tolken gestart voordat de vragen zijn ontvangen.

Naar boven