Vragen van het lid Jetten (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat de boete voor NS en ProRail niet ten koste mag gaan van de reiziger (ingezonden 19 april 2017).

Mededeling van Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 12 mei 2017).

Vraag 1

Deelt u de mening dat de boete voor NS en ProRail vanwege het onderpresteren niet ten koste mag gaan van de reiziger?1

Vraag 2

Kunt u uiteenzetten hoe u bewerkstelligt dat de treinreiziger uiteindelijk niet een dubbele rekening betaalt voor het onderpresteren?

Vraag 3

Deelt u de mening dat de meerprijs voor een rit met de IC-direct niet op zijn plaats is zolang de reiziger geen waar voor zijn geld krijgt? Zo ja, bent u bereid de toeslag voor de IC-direct te schrappen zolang de onderprestatie voortduurt? Zo nee, waarom niet en hoe waarborgt u dan dat de rekening van het onderpresteren niet bij de reiziger terecht komt?

Mededeling

Op 19 april 2017 ontving ik vragen van het Kamerlid Jetten (D66) over het bericht dat de boete voor NS en ProRail niet ten koste mag gaan van de reiziger.

Tot mijn spijt kunnen deze vragen niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.

De reden van het uitstel is dat ik mij op dit moment beraad over de aanwending van de middelen uit het zogeheten Reizigersfonds. Dit Reizigersfonds wordt gevuld met de geldsom(men) die NS en ProRail moeten voldoen indien één of meer afgesproken bodemwaarden van de prestatie-indicatoren niet worden gehaald. Conform het bepaalde in de concessie wordt over de aanwending van deze middelen in samenspraak met de consumentenorganisaties beslist. Voor het zorgvuldig doorlopen van dit proces, inclusief overleg met de consumentenorganisaties, is meer tijd nodig.

Ik zal u de antwoorden zo spoedig mogelijk doen toekomen.

Naar boven