Vragen van het lid Volp (PvdA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport over het bericht dat bierreclames op televisie het drankgedrag van tieners
beïnvloedt (ingezonden 9 september 2016).
Antwoord van Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
11 oktober 2016)
Vraag 1
Kent u het bericht «bierreclame televisie beïnvloedt drankgedrag van tiener»? 1
Vraag 2 en 3
Wat is uw mening over de het onderzoek van de Universiteit van Boston waaruit blijkt
dat het uitzenden van een bierreclame invloed heeft op de hoeveelheid bier die de
kijker drinkt en niet alleen op de keuze voor het biermerk?
Deelt u de mening dat het gezien de gezondheidsrisico’s onwenselijk is dat tieners
geconfronteerd worden met bierreclames nu uit dit onderzoek blijkt dat tieners, die
naar televisie keken en bierreclames te zien krijgen, gemiddeld meer drinken dan tieners
die gedurende een zelfde periode geen bierreclames te zien krijgen? Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2 en 3
Ik volg deze wetenschappelijke ontwikkelingen met zeer veel interesse. Een (geheel
of gedeeltelijk) verbod op alcoholreclame wordt vaak genoemd als mogelijk effectieve
beleidsmaatregel, zo ook door uw Kamer tijdens het AO van 9 oktober 2014 (Kamerstuk
27 565, nr. 131). Tijdens dit AO heeft u gevraagd om een Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse
van alcoholconsumptie voor de Nederlandse samenleving. Deze heb ik dit jaar laten
uitvoeren. Hierin is tevens een analyse van de effecten van het beperken van reclame
(en sponsoring) opgenomen. Het is mijn inziens ook belangrijk te kijken naar deze
uitkomsten, aangezien het onderzoek van de Universiteit van Boston niet ingaat op
de vraag of de consumptie van alcohol ook afneemt als gevolg van een beperking.
Ik neem de bevindingen van de Maatschappelijke Kosten en Baten analyse (MKBA), inclusief
de uitkomsten van de analyse van de effecten van het beperken van reclame maatregelen
dan ook mee in de evaluatie van de Drank – en Horecawet die dit jaar plaatsvindt.
Zoals u weet is mijn beleid er op gericht dat tieners helemaal geen alcohol drinken.
Sinds 2014 is het verboden alcohol aan minderjarigen te verkopen en zijn jongeren
zelf strafbaar wanneer zij alcohol bij zich hebben in de openbare ruimte. Samen met
diverse organisaties zet ik me er voor in de sociale norm NIX18 te versterken.
Er zijn diverse maatregelen getroffen om te voorkomen dat jongeren worden blootgesteld
aan alcoholreclames op TV. Zo is in de mediawet vastgelegd dat tussen 06:00 uur en
21:00 uur geen alcoholreclames op TV mogen worden uitgezonden. Daarnaast is de Reclamecode
voor Alcoholhoudende dranken van de STIVA2 van kracht.
Vraag 4, 5 en 6
Wat is uw mening over het Franse model, de zogenaamde wet Evin, waarin het onder andere
verboden is alcoholmarketing te richten op jonge mensen en reclame alleen informatie
mag bevatten over het product en een waarschuwing moet bevatten?
Ziet u meerwaarde in het Franse model ten aanzien van alcoholreclame? Heeft u zicht
op het effect van deze Franse wetgeving, met name op het drinkgedrag van Franse jongeren?
Zijn de onderzoeksresultaten voor u, gezien de conclusie over de invloed van alcoholreclames
op het drankgebruik van jongeren en de gezondheidsrisico’s die daarmee gepaard gaan,
aanleiding om het effect van alcoholreclames op het drinkgedrag van jongeren te laten
onderzoeken? Zo ja, hoe gaat u dit doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4, 5 en 6
Ik heb nog geen zicht op het effect van de Franse «Loi Evin» op het drinkgedrag van
Franse jongeren. Zoals gezegd zijn de effecten van een verbod op reclame meegenomen
in de MKBA die ook naar Uw Kamer is verstuurd. De uitkomsten van deze analyse neem
ik mee in de evaluatie van de Drank – en Horecawet.
Vraag 7
Wat is uw mening over de alcoholproducenten die evenementen sponsoren als Formule
1 races en huldigingen van Nederlandse sporters op de Olympische Spelen, evenementen
waar veel jongeren naar kijken, gezien de gezondheidsrisico’s van alcohol en de combinatie
van alcohol met rijden en sport?
Antwoord 7
Gezien de huidige wet- en regelgeving is deze sponsoring toegestaan. Zoals gezegd
neem ik de uitkomsten van de MKBA waarin ook is gekeken naar sponsormaatregelen, mee
in de evaluatie van de Drank- en Horecawet.
X Noot
2Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie