Vragen van de leden Van Toorenburg en Knops (beiden CDA) aan de Ministers van Veiligheid
en Justitie en van Defensie over het bericht «Veiligheid is in het geding, waarschuwt
Schiphol» (ingezonden 12 januari 2017).
Mededeling van Minister Blok (Veiligheid en Justitie) mede namens de Minister van
Defensie (ontvangen 3 februari 2017).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de oproep van de president-directeur van Schiphol afgelopen
week over de noodzaak om meer marechaussees in te zetten op Schiphol?1 Wat is hierop uw reactie?
Vraag 2
Bent u bereid de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee (KMar) zo snel mogelijk
verder uit te breiden, gelet op de toegenomen terreurdreiging en beveiligingsvraag,
maar ook gelet op het fors aantal toegenomen reizigers en de nog verder verwachte
groei van Schiphol?
Vraag 3
Hoeveel heeft Defensie in 2016 geknepen op de personele vulling bij de KMar, als gevolg
van de bezuinigingsmaatregelen ter grootte van in totaal 85 miljoen euro?
Vraag 4
Waarom is de personele vulling van de KMar slechts rond de 91%? Waarom neemt u tot
en met 2021(!) de tijd om de organisatie 100% gevuld te krijgen?
Vraag 5
Wanneer zijn de toegezegde extra 135 marechaussees beschikbaar? Worden deze uitsluitend
op Schiphol ingezet?
Vraag 6
Kunt u meer inzicht geven in de wijze waarop de bekostiging van deze extra marechaussees
plaatsvindt? Betreft dit extra investeringen en worden de betreffende begrotingen
hiertoe dan ook opgehoogd of gaat dit ten koste van de bestaande middelen bij Defensie?
Vraag 7
Waarom doet u te weinig en te laat aan de knelpunten bij de KMar, aangezien u zelf
op 29 november 2016 aangaf dat de inzet van 135 extra marechaussees slechts een tijdelijke
maatregel betreft, waarmee de ontstane behoefte «gedeeltelijk en tijdelijk» wordt
ingevuld?2
Vraag 8
Hoe groot is het resterende gat tussen behoefte en capaciteiten? Waarom laat u dit
gat voor de toekomst alleen maar groter worden en schuift u een structurele oplossing
van de problemen door naar de begroting voor het jaar 2018 en verder?
Vraag 9
Kunt u aangeven wat de risico’s zijn met betrekking tot de veiligheid en efficiëntie
van (verwerking van de reizigers in) de luchthaven wanneer er sprake is van een onderbezetting
van de KMar?
Vraag 10
Kunt u toelichten waarom de extra toezegde marechaussees zouden voldoen aan de beveiligingsvraag
vanuit de luchthaven? Zo ja, hoe verklaart u dan de zorgen van de president-directeur
van Schiphol? Is er (tevens) sprake van niet-capacitaire knelpunten in de inzet van
marechaussees op Schiphol, zoals (hoog) ziekteverzuim, ondoelmatig werken en/of andere
problemen?3
Vraag 11
Wanneer zijn nu precies de zes extra peletons van het Hoog Risico Beveiligingseskadron
(HRB) van de KMar beschikbaar, gelet op feit dat in het Financieel Dagblad wordt gemeld
dat deze halverwege het jaar volledig inzetbaar zijn, terwijl u eerder aangaf dat
deze «begin volgend jaar» gereed zouden zijn?4
Vraag 12
Wat is uw reactie op de oproep van de luchthaven dat de overheid zijn verantwoordelijkheid
moet nemen ten aanzien van de kosten van de verdere automatsering van het beveiligingsproces,
te weten 190 miljoen euro)?5
Mededeling
Hierbij bericht ik u, mede namens de Minister van Defensie, dat de schriftelijke vragen
van het leden Van Toorenburg en Knops (beiden CDA) over het bericht «Veiligheid is
in het geding, waarschuwt Schiphol» (ingezonden 12 januari 2017) niet binnen de gebruikelijke
termijn kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet alle benodigde informatie ontvangen
is.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
X Noot
1«Veiligheid is in het geding, waarschuwt Schiphol», Financieel Dagblad, maandag 9 januari
2017.
X Noot
3Zoals gesuggereerd door de directeur van International Security Partners in Trouw,
dinsdag 10 januari 2017.
X Noot
4Eerste termijn regering tijdens het Algemeen overleg Terrorismebestrijding op 24 november
2016.
X Noot
5«Veiligheid is in het geding, waarschuwt Schiphol», Financieel Dagblad, maandag 9 januari
2017.