Vragen van de leden Van Gerven en Leijten (beiden SP) aan de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over upcoding in de ggz-sector en de rol van adviesbureaus (ingezonden
15 december 2015).
Antwoord van Minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 17 december
2015)
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat zorgconsulenten van P5COM verschillende organisaties
in de ggz-sector adviseren?1
Antwoord 1
In de consultancysector zijn diverse bedrijven actief die organisaties in de ggz-sector
adviseren.
Vraag 2
Is met deze adviezen ook het beruchte upcoden – een declaratie indienen waarmee de
hoogst mogelijke vergoeding wordt behaald – gemoeid? Bent u bereid dit te (laten)
onderzoeken?
Antwoord 2
Het persbericht waarnaar u verwijst bevat geen enkele aanwijzing daartoe, er is dus
geen aanleiding voor onderzoek.
Vraag 3
Wat is uw mening over upcoding oftewel het slim declareren en zodoende een zo hoog
mogelijk bedrag voor een behandeling ontvangen? Denkt u dat upcoding een prijsopdrijvend
dan wel juist een prijsdrukkend effect heeft op de zorguitgaven in Nederland?
Antwoord 3
Upcoding is illegaal.
Vraag 4
Is het maximaal declareren in lijn met het streven van de ggz-sector als mede met
het van kracht geweest zijnde hoofdlijnenakkoord met de sector om de groei van zorg
te beperken?2 Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 4
Nee, zie daarvoor het hoofdlijnenakkoord en de agenda voor gepast gebruik en transparantie
die de ggz-sector heeft opgesteld en die ik op 26 november 2015 aan de Tweede Kamer
heb aangeboden.
Vraag 5
Erkent u dat een zorginstelling het inhuren van een advies- of accountancybureau betaalt
uit premiegelden? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat vindt u ervan dat zorginstellingen
hoge bedragen uitgeven aan extern advies?
Antwoord 5
Ik vind het een afweging van zorginstellingen zelf of zij het verstandig vinden om
een advies- of consultancybureau in te huren.
Vraag 6
Erkent u tevens dat er zoveel verandert in de zorg dat vele zorginstellingen denken
dat zij adviesbureaus nodig hebben om de veranderingen «bij te houden»? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Antwoord 6
Zie mijn antwoord op vraag 5.
Vraag 7
Vindt u het ook zonde dat er (veel) geld in advies en consultancy gaat zitten dat
eigenlijk bedoeld is voor (goede) patiëntenzorg? Erkent u dat advies en consultancy
in de zorg te kenmerken zijn als parasitair? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 7
Advies en consultancy kan bijdragen aan een betere patiëntenzorg, organisatie en bedrijfsvoering
en kan daarmee ook bijdragen aan een betere kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg.
Het is een afweging van de instelling zelf of het doelmatiger is om de benodigde expertise
tijdelijk in te huren via een adviesbureau of deze zelf in dienst te nemen.
Vraag 8
Bij welke zorginstellingen heeft het bureau P5COM advieswerkzaamheden verricht? Wat
behelsden die werkzaamheden en wat voor bedragen waren hiermee gemoeid?
Antwoord 8
Het is aan zorgaanbieders zelf om te bepalen door wie zij zich laten adviseren.
Vraag 9
Zijn er zorginstellingen waar P5COM adviseerde bekend bij de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa), of bij een andere opsporingsinstantie, vanwege upcoding, andere onrechtmatige
declaraties of zelfs declaratiefraude? Wat is per instelling de stand van het onderzoek
en indien afgerond, wat waren hiervan de uitkomsten?3
Antwoord 9
Er bestaat geen overzicht van adviesbureaus die zorginstellingen adviseren.
Vraag 10
Heeft de NZa ook al onderzoek gedaan naar adviesbureaus die zich bezighouden met advies
over «slim declareren» en zorginstellingen helpen bij zo maximaal mogelijk declareren?
Zo ja, welke bureaus, wat is de stand van het onderzoek en indien afgerond, wat waren
de uitkomsten?
Antwoord 10
Desgevraagd geeft de NZa aan hier geen onderzoek naar te hebben gedaan. Op grond van
de Wmg ziet de NZa toe op zorgverzekeraars en zorginstellingen, niet op adviesbureaus.
X Noot
1Persbericht van Stichting Onderzoeksjournalistiek Nederland, 10 december 2015
X Noot
2Hoofdlijnenakkoord ggz-sector