Vragen van lid Lodders (VVD) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken inzake het bericht «Foute melding claimt ruimte» (ingezonden 12 november 2015).

Antwoord van Staatssecretaris van Dam (Economische Zaken) (ontvangen 2 december 2015).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Foute melding claimt ruimte»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2 t/m 5

Wat is uw reactie op het feit dat 70 procent van de meldingen in Overijssel in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) niet correct, onterecht of onvolledig is?

Wat is uw reactie op dit hoge percentage? Was er rekening gehouden met een dergelijk percentage bij de introductie van de PAS?

Kunt u aangeven waarom het foutpercentage zo hoog ligt bij het systeem van meldingen in de provincie Overijssel?

Waar ligt het aan dat er een dergelijk percentage aan foute, onvolledige of onterechte meldingen wordt geconstateerd in de provincie Overijssel? Is de informatievoorziening niet voldoende geweest?

Antwoord 2 t/m 5

De PAS-partners hebben afgesproken om voorafgaand aan de partiële herziening van het PAS te screenen of de ingediende meldingen juist zijn en een terecht beroep doen op ontwikkelingsruimte. Uit het onderzoek bleek een groot deel van de meldingen onjuistheden te bevatten.

De screening van de meldingen is uitgevoerd op basis van de gegevens die bij de melding zijn meegeleverd. De meegeleverde gegevens bleken in veel gevallen onvolledig waardoor de correctheid niet met zekerheid kon worden bepaald. Het grote aandeel onjuiste of onvolledige meldingen heeft waarschijnlijk te maken met de onbekendheid met regels van het PAS. Ondanks dat er nadrukkelijk aandacht is geweest voor de informatievoorziening. Middels de PAS-website, de website van AERIUS, nieuwsbrieven voor adviseurs en kennisbijeenkomsten is er voorafgaand en sinds de invoering van het PAS gecommuniceerd en uitleg gegeven aan de werking van het PAS en AERIUS. Initiatiefnemers hebben activiteiten gemeld die niet gemeld hoeven te worden of hebben onjuiste/onvolledige gegevens ingevoerd. Daarnaast zijn meldingen van prioritaire projecten van het verkeerde segment afgeboekt. Voor de herziening van het programma zullen foutieve en onterechte meldingen uit AERIUS verwijderd worden.

De verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de melding ligt primair bij de indiener. De bevindingen van de screening zijn door de provincie Overijssel per brief gedeeld met de indieners. De indieners zijn geadviseerd de melding aan te vullen of bij een onterechte melding deze in te trekken.

Vraag 6

Kunt u aangeven of het klopt dat ook in andere provincies dergelijke foute, onvolledige en onterechte meldingen worden geconstateerd?

Antwoord 6

Ook in andere provincies zijn onvolledige of foutieve meldingen geconstateerd.

Vraag 7

Deelt u de mening dat een dergelijk percentage een structureel probleem aangeeft bij het nieuwe systeem van meldingen? Zo nee, waarom bent u van mening dat een dergelijk foutpercentage acceptabel is en als incidenteel kan worden beschouwd? Zo ja, wat gaat u doen om een dergelijk percentage naar beneden te brengen?

Antwoord 7

Het PAS is een stabiel en robuust systeem gebleken dat gedurende de eerste vijf maanden de praktijktoets goed heeft doorstaan. De verwachting is dat nu de aanloopproblemen zijn opgelost en initiatiefnemers beter bekend zijn met het PAS, het aantal onjuiste meldingen zal verminderen. Omdat menselijke fouten nooit uit te sluiten zijn, zullen ook in de toekomst controles door de bevoegde gezagen plaats blijven vinden.

Vraag 8

In het artikel staat dat melders toestemming zal worden gevraagd de melding te verwijderen uit het systeem. Betekent dit dat er een nieuwe melding gemaakt moet worden? Zo ja, hoe wordt er bij de nieuwe melding rekening gehouden met de eerder gedane melding? Krijgen deze melders voorrang binnen het systeem?

Antwoord 8

Een deel van de meldingen is onjuist. De onjuiste meldingen kunnen uit AERIUS worden verwijderd. Indien de melding onvolledig is of wanneer de ingevoerde gegevens onjuist zijn, zal de initiatiefnemer een gecorrigeerde melding moeten indienen. De provincie Overijssel neemt contact met de betreffende initiatiefnemers op om hen te ondersteunen bij het in orde maken van de melding of een nieuwe vergunningaanvraag. Daarbij verleent de provincie Overijssel indieners van gecorrigeerde meldingen of indieners die alsnog een vergunning moet aanvragen, geen voorrang.

Vraag 9

Kunt u aangeven of een dergelijk foutpercentage ook geldt voor meldingen binnen andere sectoren en projecten? Zo ja, wat zijn de gevolgen voor deze sectoren?

Antwoord 9

Het in het artikel genoemde foutenpercentage betreft meldingen van initiatiefnemers uit de provincie Overijssel. Het heeft voor het overgrote deel betrekking op meldingen uit de agrarische sector.

Vraag 10

Zal er ook aan andere sectoren en projecten worden gevraagd de melding te verwijderen en opnieuw in te dienen? Wat betekent dit voor de verwerking van nieuwe meldingen? Hoe wordt er rekening gehouden met de eerdere melding?

Antwoord 10

In de manier van omgaan met meldingen wordt geen onderscheid gemaakt naar de verschillende sectoren.


X Noot
1

«Foute melding claimt ruimte», Nieuwe Oogst (zaterdag 7 november 2015)

Naar boven