Vragen van het lid Otwin vanDijk (PvdA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over het herindiceren van cliënten met een persoonsgebonden budget
(pgb) op basis van de Zorgverzekeringswet (ingezonden 23 oktober 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
1 december 2015). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 533.
Vraag 1 en 2
Bent u op de hoogte van het feit dat cliënten met een pgb onder de Zorgverzekeringswet,
waarvan de indicaties aflopen op 31 december 2015 van zorgverzekeraar Menzis slechts
drie weken de tijd hebben gekregen om een nieuwe aanvraag voor een pgb te doen?
Bent u op de hoogte van het feit dat dit voor cliënten betekent dat zij binnen drie
weken een volledig uitgewerkt zorgplan moeten hebben ingestuurd naar de zorgverzekeraar?
Antwoord 1 en 2
Op mijn verzoek heeft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) navraag gedaan bij Menzis over
de situatie.
Menzis heeft gemeld dat de betreffende brief begin oktober aan een groep van zo’n
450 verzekerden is gestuurd, een (klein) deel van hun Zvw-pgb-populatie. Daarbij is
volgens Menzis een termijn genoemd van zo’n vier weken. Menzis heeft op basis van
de reacties geconstateerd dat daarbij onvoldoende duidelijk was dat een verzekerde
die in verband met overmacht niet aan de termijn kon voldoen, om uitstel kon vragen.
Van overmacht kan bijvoorbeeld sprake zijn als niet tijdig een (kinder)verpleegkundige
beschikbaar is voor de indicatiestelling. Dat is aangepast in de brief die in november
aan de tweede groep verzekerden is gestuurd en begin december naar de laatste groep
zal gaan. Bovendien heeft Menzis hier in overleg met Per Saldo informatie over op
de website gezet. Menzis verwacht wel dat verzekerden zelf contact met hen opnemen,
als de verzekerde van mening is dat sprake is van overmacht. Menzis vindt dat passen
bij de eigen regie die de verzekerde moet kunnen voeren.
Vraag 3, 4 en 5
Wat vindt u ervan dat cliënten voor deze vaak tijdsintensieve taak zo kort de tijd
krijgen, zeker gezien het feit dat het hier vaak om intensieve kindzorg gaat?
Bent u op de hoogte van het feit dat het indiceren van een cliënt met intensieve kindzorg
zeer complex en tijdrovend is en dat het voor cliënten vaak erg veel tijd en moeite
kost een juiste herindicatie te krijgen? Vindt u drie weken tijd een terechte en haalbare
termijn voor deze cliënten en kunt u uw antwoord toelichten?
Wat vindt u van het feit dat de zorgverzekeraar direct vrij fors dreigt met het niet
toekennen van een pgb indien de nieuwe aanvraag niet tijdig bij de zorgverzekeraar
ligt?
Antwoord 3, 4 en 5
Zorgverzekeraars moeten verzekerden een reële termijn geven om een herindicatie aan
te vragen en om een pgb-aanvraag, inclusief budget- en zorgplan, bij de zorgverzekeraar
in te dienen. Of en in welke gevallen een termijn van enkele weken voldoende is, kan
ik niet beoordelen. Ik ga ervan uit dat zorgverzekeraars daarbij ook ruimte bieden
om in individuele situaties meer tijd te bieden, als dat nodig is. Menzis heeft die
mogelijkheid geboden.
Ik vind het belangrijk dat zorgverzekeraars zorgvuldig communiceren. Ik heb begrepen
dat naar aanleiding van de berichtgeving door Menzis onrust is ontstaan bij budgethouders
die buiten hun invloedssfeer om, niet aan de gestelde deadline konden voldoen. Ik
vind het vervelend om te horen dat dat gebeurd is en ik vind het niet juist dat een
pgb zou worden stopgezet, als een verzekerde om legitieme redenen niet aan de gestelde
termijn kan voldoen. Ik vind het dan ook goed dat Menzis zijn communicatie daarover
heeft aangepast.
Vraag 6
Welke mogelijkheden tot uitstel voor het doen van een nieuwe aanvraag zijn er wanneer
cliënten wegens gegronde redenen niet binnen drie weken de nieuwe aanvraag kunnen
indienen, zonder dat direct het pgb wordt afgewezen door de zorgverzekeraar, en worden
deze mogelijkheden aangeboden?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 1.
Vraag 7 en 8
Deelt u de mening dat cliënten eerder geïnformeerd hadden kunnen en moeten worden
over het doen van een nieuwe aanvraag voor een pgb? Hoe gaat u zorgverzekeraars hierop
aanspreken?
Welke lessen worden er getrokken uit het op deze niet tijdige wijze informeren van
cliënten bij veranderingen in hun zorg?
Antwoord 7 en 8
Ik vind goede communicatie van groot belang, zeker als het gaat om wijzigingen die
de verzekerde raken.
In de overgangsafspraken was al vastgelegd dat het Zvw-pgb doorliep zolang de oude
indicatiestelling liep, maar uiterlijk tot 1 januari 2016. Dit was ook opgenomen in
de reglementen van zorgverzekeraars. Dat er uiterlijk rond de jaarwisseling een beslissing
zou worden genomen over de situatie van de verzekerde per 2016 was dan ook al ruim
een jaar bekend. Menzis heeft ervoor gekozen om verzekerden vanaf begin oktober te
informeren over wat dat concreet betekent.
Ik zal aandacht voor een goede communicatie blijven vragen in mijn overleggen met
ZN en Per Saldo.