Vragen van het lid Visser (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over
het verhogen van de maximumsnelheid op de A2 en de inwerkingtreding van de PAS (Programmatische
Aanpak Stikstof) per 1 juli a.s. (ingezonden 30 juni 2015).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen – Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 17 november 2015)
Vraag 1
Kunt u zich de antwoorden herinneren op eerdere vragen, waarin u stelt dat de maximumsnelheid
op circa 28 kilometer van de A2, waaronder het gedeelte Holendrecht-Vinkeveen, met
de inwerkingtreding van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) verhoogd kan worden
naar 130 kilometer per uur?1
Antwoord 1
Ja, bij deze beantwoording heb ik tevens aangegeven dat de verhoging getoetst moet
worden aan de normen voor luchtkwaliteit en moet passen binnen de geluidproductieplafonds.
Vraag 2 en 3
Kunt u, nu de PAS in werking treedt op 1 juli 2015, aangeven wanneer de snelheid op
dit traject (Holendrecht-Vinkeveen) verhoogd kan worden? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat, als de verkeersveiligheid dat toelaat, de maximumsnelheid op
de gehele Rijksweg A2 naar 130 kilometer per uur zou kunnen worden verhoogd? Zo ja,
wanneer gaat u hier invulling aan geven? Zo nee, waarom nog niet en wanneer dan wel?
Antwoord 2 en 3
Zoals ik in mijn brief van 9 september 2013 heb aangegeven verwacht ik dat op termijn,
met uitzondering van trajecten waar de veiligheid een verhoging belemmert (ringwegen
van de grote steden aan de A2), op een groot deel van de A2 de maximumsnelheid naar
130 km/h kan worden verhoogd. Het tempo waarin dat mogelijk is wordt bepaald door
de ontwikkeling van de luchtkwaliteit en de mate van benutting van de geluidproductieplafonds.
Bij de behandeling van mijn begroting heb ik aangegeven dat ik wacht op een besluit
van de rechtbank Midden – Nederland, inzake de verhoging van de snelheid op het deel
Vinkeveen- Maarsen, voordat ik een besluit neem over verdere harmonisering van de
snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Ik informeer uw Kamer hierover dit
jaar.
Vraag 4
Is er op het A2-traject sprake van overschrijdingen van de Europese normen voor luchtkwaliteit?
Wordt inmiddels voldaan aan de gestelde Europese normen voor stikstof en fijnstof?
Zo nee, wat is er dan nog nodig en wanneer wordt hieraan voldaan? Worden de normen
voor wat betreft de geluidsoverlast behaald? Zo nee, wat is er dan nog voor nodig?
Antwoord 4
Uit de NSL monitoring (MT2014) welke aan uw Kamer is verzonden op 16 december 2014,
blijken geen overschrijdingen van de grenswaarden voor luchtkwaliteit bij de huidige
maximumsnelheden op het traject A2 Holendrecht-Oudenrijn (Amsterdam – Utrecht).
In het nalevingsverslag geluidproductieplafonds rijkswegen 2013, dat op 16 december
2014 aan uw Kamer is aangeboden, is aangegeven dat er bij de huidige maximumsnelheid
geen overschrijdingen van de geluidproductieplafonds zijn op het traject A2 Holendrecht-Oudenrijn
(Amsterdam – Utrecht). De afwezigheid van milieuknelpunten, betekent echter niet in
alle gevallen dat de maximumsnelheid ook binnen de normen kan worden verhoogd. Zoals
ik mijn antwoord opvraag 2 en 3 heb aangegeven informeer ik u nog dit jaar over de
mogelijkheden om de snelheid op de A2 te harmoniseren.
Vraag 5
Deelt u de mening dat, daar waar de verkeersveiligheid en de inwerkingtreding van
de PAS het toelaten, een verhoging van de maximumsnelheid zo spoedig mogelijk gerealiseerd
dient te worden? Zo ja, bent u bereid om hiervoor de noodzakelijke procedures in gang
te zetten?
Kunt u een overzicht van de trajecten die in aanmerking komen voor een snelheidsverhoging
naar de Kamer sturen?
Antwoord 5
Op 9 november is een ontwerpverkeersbesluit gepubliceerd om de snelheid te verhogen
(februari 2016) op wegen langs natura 2000 gebieden waarvoor de inwerkingtreding van
de PAS een belangrijke randvoorwaarde is. Op deze wegen wordt ook voldaan aan de overige
wet en regelgeving. In de bijlage vindt u een kaartje met daarop aangegeven de trajecten
uit het ontwerpverkeersbesluit.
Bijlage: Kaartje trajecten uit ontwerpverkeersbesluit 9 november 20162.
X Noot
1Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 3195
X Noot
2De snelheidsverhoing op deze trajecten wordt naar verwachting in februari 2016 doorgevoerd.
Uitzondering hierop is de A79. Deze volgt medio 2017.