Vragen van het lid Bouwmeester (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport over investeringen in gezondheidsinnovaties (ingezonden 30 september 2015).
Antwoord van Minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 30 oktober
2015).
Vraag 1
Kent u het bericht «De geboorte van een huidkanker-app», waarin staat dat het voor
start-ups op het gebied van digital healthcare moeilijk is om een idee uit te werken
en op de markt te brengen?1
Vraag 2
Hoe stimuleert u de ontwikkeling van deze nieuwe ideeën, waar mogelijk zowel gezondheidswinst
als kostenbesparing mee is te behalen?
Antwoord 2
In twee recente brieven aan de Tweede Kamer, te weten Medische technologische innovatie
en topsector Life Science & Health2 en Voortgangsrapportage eHealth en zorgverbetering3, is toegelicht wat wij doen om de ontwikkeling van zorgvernieuwing te stimuleren.
Acties worden ingezet rondom de juiste informatie op de juiste plek op het juiste
moment, meer kennis delen, ruimte en aanpassing in de bekostiging en het vergroten
van bewustwording. Daarnaast investeert VWS de komende twee jaar ruim € 127 miljoen
in duurzame medisch technologische innovatie.
Vraag 3 en 4
Hoe ziet u de ontwikkeling van start-ups in combinatie met feit dat zorgverzekeraars
vaak pas willen investeren wanneer ideeën al in grote mate zijn uitgewerkt? Deelt
u de mening dat hier een gat tussen ideeën en uitvoering zit?4
Welke mogelijkheden ziet u om ook kansrijke start-ups die nog niet ver doorontwikkeld
zijn een kans te geven?
Antwoord 3 en 4
Zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor het doelmatig inkopen van kwalitatief
goede zorg en hebben derhalve baat bij start-ups en zorgvernieuwing. Strikt genomen
hebben zij echter geen taak in het ontwikkelen van start-ups. Ik onderschrijf dat
het niet eenvoudig is voor start-ups om – met name het vroege ontwikkelstadium – investeerders
te vinden. Om het gat tussen idee en uitvoering zo klein mogelijk te maken en start-ups
te bevorderen heb ik een start-up netwerk geïnitieerd. Dit netwerk moet de start-ups
in verbinding brengen met investeerders, juridische kennis, systeemkennis, maar ook
met de gebruikers van de nieuwe technologie: de patiënten en verzekeraars.
Vraag 5
Wat is de rol van zorgverzekeraars in dezen? Is de inzet van winst van zorgverzekeraars
volgens u een mogelijkheid om ook deze start-ups van financiering te voorzien? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 5
De hoogte van de premie, de kwaliteit van de zorg die zij inkopen en de wijze waarop
de zorgverzekeraars het premiegeld investeren om de gunst van de verzekerde te winnen
zijn belangrijke elementen waarop zij zich van elkaar onderscheiden. De zorgverzekeraars
zijn, mits zij voldoen aan de solvabiliteitseisen, vrij om premie-inkomsten te besteden
aan de financiering van start-ups.
Vraag 6
Indien deze gezondheidsinnovaties worden gefinancierd met publiek zorggeld, hoe kan
worden bewerkstelligd dat deze innovaties voor het brede publiek ten goede komen?
Antwoord 6
Op dit moment vinden innovaties met bewezen potentie helaas nog maar beperkt hun weg
naar landelijke toepassing. Afhankelijk van het soort innovatie zijn er verschillende
manieren waarop innovatie in de reguliere dagelijkse zorgprocessen geborgd kan worden
en daarmee aan het brede publiek ten goede kan komen. Met het verzekerde pakket en
richtlijnen en standaarden van beroepsgroepen kan er bijvoorbeeld landelijk gezorgd
worden dat vernieuwing in de zorg komt. Echter de inkoop van innovatieve zorg is meestal
niet landelijk georganiseerd, maar regionaal of lokaal bijvoorbeeld door verzekeraars
en gemeenten.
Antwoord 7
Deze initiatieven en bijbehorende websites zijn mij bekend. Ze zijn gericht op ondersteuning
en kennisdeling ten behoeve van innovatie in de zorg. Zorgvoorinnoveren.nl is een
samenwerking tussen VWS, ZonMw, NZa en het Zorginstituut Nederland. De verschillende
websites zijn ontwikkeld vanuit het eigen perspectief van de initiatiefnemers. Dit
neemt niet weg dat er, mede op initiatief door Zorg voor Innoveren, afstemming en
overleg plaatsvindt om gebruik te maken van de inhoud van de websites, naar elkaar
te kunnen doorverwijzen en dubbelingen te voorkomen.
X Noot
1NRC Handelsblad. «De geboorte van een huidkanker-app» 28 september 2015.
X Noot
4Zorgvisie. «Verzekeraar investeert liefst in vergevorderde innovatie» 28 september
2015.