Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 35 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 35 |
Kent u het bericht «UWV leidt werklozen op tot helderzienden»1 en de uitzending «Het UWV en de opleiding tot helderziende»?2
Waarom stelt het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) 1.000 euro per persoon beschikbaar voor een opleiding tot «spiritueel belconsulent», die nota bene wordt gegeven in een luxe kasteel in de Ardennen3, terwijl er de laatste jaren juist enorm is bezuinigd op de ondersteuning door het UWV bij omscholing?
Op 1 juli 2013 is het Actieplan 55pluswerkt gestart. Het Actieplan bestaat uit netwerktrainingen, de inzet van adviseurs werkgeversdienstverlening, inspiratiedagen voor werkzoekenden en werkgevers, en de inzet van scholingsvouchers en plaatsingsfees. In juni 2014 heb ik besloten de doelgroep van het Actieplan uit te breiden van 55-plussers naar 50-plussers en de duur van het Actieplan met één jaar te verlengen, tot 1 januari 2017. Met het Actieplan bevordert het kabinet de arbeidsmarktpositie van ouderen.
Vanuit het Actieplan 50pluswerkt kunnen WW-gerechtigden van 50 jaar of ouder een scholingvoucher aanvragen. De scholingsvoucher is een subsidie voor een opleiding die de werkzoekende 50-plusser ondersteunt om weer aan het werk te komen. De hoogte ervan is maximaal € 1.000 (inclusief btw).
Aanvragen voor een scholingsvoucher worden getoetst op (o.a.) arbeidsmarktrelevantie. Dat betekent dat er afwegingen worden gemaakt op grond van iemands opleiding, motivatie en ervaring alsmede van de reële mogelijkheden en kansen op werk. Dit laatste kan blijken uit een baangarantie of een baanintentie of door te toetsen of er voor een bepaald beroep veel vacatures in de betreffende regio zijn. Ook wordt door UWV getoetst of een opleiding leidt tot een door een branche of sector erkend certificaat of diploma. Aan de genoemde opleiding was een baanintentie verbonden. Dat was voor UWV tot voor kort voldoende reden om de scholingsvoucher toe te kennen. De locatie van de gegeven opleiding is in deze toetsing niet relevant.
Waaruit bestaat de baangarantie bij de cursus tot «spiritueel belconsulent»? Klopt het dat mensen die een «baan krijgen», lid kunnen worden van een bellijn waar zij als «spiritueel belconsulent» alleen 0,29 euro per gebelde minuut krijgen?
Er is geen sprake van een baangarantie maar van een baanintentie. Dat houdt in dat de werkzoekende zelf met zijn toekomstige werkgever afspraken heeft gemaakt over werk na afronding van de scholing. Deze afspraken zijn vastgelegd in een op naam gestelde intentieverklaring. In dit specifieke geval houdt de baanintentie in dat de werkgever de intentie heeft na afronding van de opleiding een contract aan te bieden voor onbepaalde tijd.
De baanintentie zoals afgesproken bij de aanvraag van de scholingsvoucher blijkt door Paradidakt tot op heden niet waargemaakt te worden (zie antwoord 4). Dit heeft gevolgen voor toekomstige aanvragen. Bij aanvragen voor een scholingsvoucher voor een opleiding door Paradidakt wordt daarom door UWV niet meer uitgegaan van een baanintentie. Dat betekent dat de arbeidsmarktrelevantie op andere wijze moet worden aangetoond door de aanvrager. Het kan namelijk niet zo zijn dat een scholingsvoucher wordt verstrekt op grond van een baanintentie die in de praktijk niet blijkt te bestaan.
Hoeveel mensen hebben op kosten van het UWV een cursus gevolgd bij de stichting Paradidakt? Hoeveel van deze mensen hebben daadwerkelijk een baan gevonden waarmee zij structureel uit de uitkering zijn geraakt?
Tot nu toe zijn er 36 aanvragen voor scholingsvouchers ingediend. Hiervan zijn er tot nu toe 12 gehonoreerd. 1 persoon is vanaf 30 maart 20 tot 30 uur per week aan het werk. Bij 3 aanvragen wachten we nog op een eerste oordeel.
Bij 4 aanvragen op een tweede controle. 17 zijn er afgewezen of teruggetrokken.
Waarom heeft het UWV in eerste instantie aanvragen voor subsidiëring van de opleiding tot spiritueel belconsulent afgewezen, maar is het uiteindelijk toch overstag gegaan?
Er zijn geen gevallen bekend waarbij de aanvraag in eerste instantie is afgewezen en in tweede instantie alsnog is toegewezen. Het kan wel voorkomen dat voor dezelfde opleiding de ene uitkeringsgerechtigde een toewijzing krijgt en de andere een afwijzing. Aanvragen voor toepassing van een voucher worden op individuele gronden toe- of afgewezen. De aanvraag wordt bekeken in het licht van het arbeidsmarktperspectief voor de betreffende uitkeringsgerechtigde.
Bent u er mee bekend dat de opleiding wordt georganiseerd door de eigenaar van de Helderziendelijn waar de cursisten na afloop van de cursus aan de slag kunnen? Is het gebruikelijk dat het UWV opleidingen subsidieert die georganiseerd worden door de toekomstig werkgever, waarbij de toekomstig werkgever nut en noodzaak van de cursus beoordeelt?
Het klopt dat in dit geval de opleider en de potentiële werkgever dezelfde organisatie betreft. Dit is niet ongebruikelijk en de subsidieregeling sluit dit evenmin uit. Er zijn veel goede voorbeelden waarbij de combinatie van opleider en werkgever zorgt voor een goed toegesneden opleiding.
Wordt een baan als «spiritueel belconsulent» als passend werk gezien? Kunnen mensen met een WW-uitkering worden verplicht om (eventueel na een gesubsidieerde cursus) helderziende te worden en een baan als «spiritueel belconsulent» te aanvaarden?
In principe is na een half jaar WW al het werk passend dat voor de krachten en bekwaamheden van de werknemer is berekend, tenzij aanvaarding om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard niet kan worden gevergd. Dit wordt individueel bepaald. Het is daarom mogelijk dat voor bepaalde werkzoekenden «spiritueel consulent» niet als passend werk wordt gezien. Bij de scholingsvouchers kwam het initiatief van de werkzoekenden zelf, in die gevallen is dus blijkbaar geen sprake van redenen waarom het werk niet zou kunnen worden aanvaard.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20152016-35-n1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.