Vraag 2 t/m 8
Deelt u de mening dat een vertrekpremie van 900.000 euro voor oud-bestuurder van Achmea,
de heer Van Breda Vriesman, die terugtrad in verband met een fraudezaak schandalig
hoog is? Kunt u uw antwoord toelichten?
Hoe verhoudt deze ontslagvergoeding zich volgens u met het feit dat oud-bestuurder
Van Breda Vriesman terugtrad omdat hij verdacht wordt van fraude?
Deelt u de mening dat het vreemd is dat de oud-bestuurder Van Breda Vriesman, die
al in 2014 terugtrad in verband met een fraudezaak, over 2015 een salaris van 1.1
miljoen euro ontving? Hoe is dit extreem hoge salaris te verklaren? Hoe verhoudt dit
topsalaris over 2015 zich volgens u met het feit dat de heer Breda Vriesman in het
jaar 2015 niet voor Achmea heeft gewerkt?
Heeft de uitbetaling van de ontslagvergoeding al plaatsgevonden of wordt de ontslagvergoeding
uitgekeerd na de uitspraak van de rechter? Onder welke omstandigheden dan wel op basis
van welke conclusies uit het onderzoek van de rechtbank wordt de ontslagvergoeding
definitief uitbetaald? In welke situaties wordt besloten de ontslagvergoeding niet
toe te kennen? Indien u niet over deze informatie beschikt, bent u dan bereid hier
navraag naar te doen bij Achmea en de Kamer hierover te informeren?
Is het salaris over 2015 van 1.1 miljoen euro voor de heer Van Breda Vriesman ook
voorwaardelijk, gezien de toegekende ontslagvergoeding van 900.000 volgens Achmea
voorwaardelijk is?
Met welke reden krijgt oud-bestuurder de heer Van der Eijk een vertrekpremie van 900.000
euro mee? Waarop is dat bedrag is gebaseerd?
Met welke reden heeft oud-bestuurder Van der Eijk een salaris van een half miljoen
euro gekregen voor een periode waarin hij «zijn accu aan het opladen was», waarna
hij besloot niet meer terug te keren? Had Van der Eijk voordat hij «zijn accu op ging
laden» nog wel de intentie om terug te keren?
Antwoord 2 t/m 8
Het Kabinet wil maatschappelijk acceptabele inkomens voor zorgbestuurders en ook voor
bestuurders van zorgverzekeringsmaatschappijen. De zorgverzekeraars zijn in 2011 onder
de werking van de WNT gebracht. Vervolgens zijn sectorale bezoldigingsnormen voor
bestuurders van zorgverzekeraars vastgelegd in de Regeling sectorale bezoldigingsnorm topfunctionarissen zorgverzekeraars.
De regeling sectorale bezoldigingsnorm topfunctionarissen zorgverzekeraars is van toepassing op Achmea Zorgverzekeringen N.V. Dit is één van de juridische entiteiten
binnen de Achmea Groep. De norm is niet van toepassing op de Raad van Bestuur van
Achmea Groep aangezien Achmea Groep geen zorgverzekeraar is, maar een financiële instelling
die o.a. schade-, inkomens- en levensverzekeringen aanbiedt. Achmea is daarmee een
financiële instelling.
Na controle door het CIBG blijkt dat de salarissen en ontslagvergoedingen die zijn
verstrekt voor Achmea Zorgverzekeringen N.V. in lijn zijn met de WNT regelgeving.
Daarbij is relevant dat beide bestuurders binnen Achmea niet verantwoordelijk waren
voor de zorgactiviteiten ten tijde van hun vertrek.
Op grond van contractuele afspraken hebben beide leden van de Raad van Bestuur één
jaarsalaris als vertrekvergoeding ontvangen. Deze vertrekvergoeding is conform de
Wet Beloningsbeleid Financiële Ondernemingen. Hierover heeft Achmea gerapporteerd
in haar Remuneratierapport 2015. De vertrekkende bestuursleden zijn doorbetaald tot
de datum dat zij formeel uit dienst traden.
De kantonrechter heeft inmiddels geoordeeld dat de voorwaardelijke ontslagvergoeding
moet worden uitbetaald.
Vraag 9
Indien u de salarissen en ontslagvergoedingen te verantwoorden vindt, hoe gaat u dit
dan uitleggen aan alle mensen in Nederland, aangezien deze bedragen gedeeltelijk met
publiek geld betaald worden?
Antwoord 9
Het Kabinet wil maatschappelijk acceptabele inkomens voor zorgbestuurders en bestuurders
van zorgverzekeraars.
Normen voor bezoldiging zijn vastgelegd in de Wet normering topinkomens (WNT), de
regeling
bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg en jeugdhulp en de eerder genoemde regeling voor zorgverzekeraars. Binnen de grenzen die de wet
stelt is het aan de instellingen zelf om te bepalen wat een passende beloning is.
Ik ga er vanuit dat er daarbij niet enkel naar de letter van de wet wordt gekeken,
maar een maatschappelijke afweging wordt gemaakt die recht doet aan de specifieke
omstandigheden. Dat blijft maatwerk, mij past daarom terughoudendheid in de oordeelsvorming
over individuele gevallen.