Vragen van de leden Jasper vanDijk (SP) en Mohandis (PvdA) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de toegankelijkheid van grote sportevenementen op televisie (ingezonden 20 mei 2016).

Antwoord van Staatssecretaris Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 15 juli 2016).

Vraag 1 t/m 3

Wat is uw oordeel over het bericht over Formule 1 via abonneezender Ziggo Sport?1

Deelt u de mening dat grote sportevenementen via het open net moeten kunnen worden uitgezonden? Zo nee, waarom niet?

Wilt u bekijken of sportevenementen die op een breed publiek kunnen rekenen of een maatschappelijk belang dienen, op de evenementenlijst kunnen worden geplaatst, zodat deze voor een breder publiek toegankelijk worden? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 1 t/m 3

Om te beginnen doet de belangstelling van de leden van de SP en PvdA voor snelle auto’s op strak asfalt mij deugd. Ik zal ook mijn collega van Infrastructuur en Milieu op de hoogte brengen van dit heuglijke feit.

Ik ben met de leden van de SP en de PvdA eens dat grote sportevenementen toegankelijk moeten zijn via een open net, mits zij van aanzienlijk belang voor de Nederlandse samenleving zijn. Daar is de zogenaamde evenementenlijst voor in het leven geroepen. Dat hoeft niet perse via de publieke omroep, maar kan evengoed via commerciële omroepen. De evenementenlijst maakt ook geen onderscheid tussen publieke of commerciële omroepen. Ook hoeft het niet altijd te gaan om de integrale uitzending. Het kan ook samenvattingen betreffen, zoals thans het geval is bij de competitiewedstrijden in de Eredivisie van het voetbal.

Op dit moment wil ik de evenementenlijst echter niet aanpassen. De lijst is recent nog (in 2015) gewijzigd.2 De evenementenlijst heeft invloed op de contracten over de verkoop van uitzendrechten. Daarom dient deze bestendig te zijn. Het is aan de overheid om rechtszekerheid te bieden en willekeur te voorkomen. Ziggo Sport beschikt tot eind 2018 over de rechten om de Formule 1 in Nederland uit te zenden.

Daarbij merk ik op dat in het afgelopen jaar een enorme toename van het media-aanbod en individuele keuzevrijheid voor de consument is bewerkstelligd met de digitaliseringsslag die distributiebedrijven hebben gemaakt. Hierdoor kan beter dan vroeger worden gewaarborgd dat kijkers toegang krijgen tot verslaglegging van evenementen van algemeen belang voor de samenleving, zonder dat de evenementenlijst daar een rol bij speelt. Voor de Formule 1 betekent dit dat deze niet alleen aan klanten van Ziggo wordt aangeboden, maar ook online als losse races te koop zijn.

Naar boven