Vragen van het lid Marcouch (PvdA) aan de Minister van Veiligheid en Justitie over
de aanpak van transportcriminaliteit door de Nationale Politie (ingezonden 25 februari
2016).
Antwoord van Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 6 april 2016).
Vraag 1
Kent u de berichten «Ladingdiefstal daalt met 20 procent»1, «Trucker hier doelwit»2 en «Nederland is paradijs voor ladingdieven»3? Herinnert u zich de eerdere Kamervragen over het succesvolle Landelijk Team Transportcriminaliteit
dat door uw voorganger is opgeheven?4
Vraag 2
Beschikt u over het in het tweede bericht genoemde jaarrapport van de Transport Asset
Protection Association (TAPA)? Zo ja, wat is de inhoud daarvan? Zo nee, kunt u dan,
voor zover beantwoording van onderstaande vragen afhankelijk is van gegevens uit dat
rapport, die beantwoording dan ophouden tot die gegevens bekend zijn geworden?
Antwoord 2
Ja, ik beschik over het jaarrapport van TAPA. TAPA geeft hierin een analyse van ladingdiefstal
in 2015 in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de bovenstaande berichten tegenstrijdig zijn? Zo ja, kunt u
door middel van correcte cijfers opheldering geven over de stand van zaken aangaande
transportcriminaliteit? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Graag verwijs ik u naar de beantwoording van vraag 2 en 3 van het lid Visser (VVD),
ingezonden 25 februari 2016 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 2201).
Vraag 4
Is het in het tweede bericht gestelde, dat veel voorvallen van transportcriminaliteit
niet worden gemeld, waar? Zo ja, deelt u de mening dat dit zorgelijk is en wat gaat
u doen om de aangiftebereidheid te vergroten? Zo nee, wat is er niet waar?
Antwoord 4
Graag verwijs ik u naar de beantwoording van vraag 4 van het lid Visser (VVD), ingezonden
25 februari 2016 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 2201).
Vraag 5
Kunt u zich de uitgesproken zorgen van ondernemers en verzekeraars over de in aantal
en gewelddadigheid toegenomen incidenten voorstellen? Zo ja, waarom en wat gaat u
doen teneinde die zorgen weg te nemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Natuurlijk neem ik gewelddadige incidenten bij ladingdiefstallen serieus. Zoals ik
stel in de beantwoording van vragen van het lid Visser (VVD), ingezonden 25 februari
2016 (vraagnummer 2016Z03944), hebben er in 2014 en 2015 respectievelijk één en twee incidenten met betrekking
tot ladingdiefstal plaatsgevonden waarbij geweld tegen een chauffeur is gebruikt.
Vraag 6
Is het in het derde bericht gestelde dat veel van de transportcriminaliteit wordt
begaan door rondreizende gewapende bendes criminelen waar? Zo ja, deelt u de mening
het opsporen en aanpakken van dergelijke bendes prioriteit zou moeten hebben? Zo ja,
waar blijkt dat uit? Zo nee, wat is er niet waar?
Antwoord 6
Graag verwijs ik u naar de beantwoording op vraag 7 van het lid Visser (VVD), ingezonden
25 februari 2016 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 2201).
Vraag 7
Deelt u de mening dat uit de praktijk blijkt dat sinds de opheffing van het Landelijk
Team Transportcriminaliteit niet effectief genoeg wordt opgetreden tegen deze criminaliteit
en dat Nederland voor transportcriminelen daardoor het meest aantrekkelijke land in
Europa is? Zo ja, wat gaat u doen om deze ontwikkeling tegen te gaan? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 7
Het is een misverstand dat het Landelijk Team Transportcriminaliteit is opgeheven.
Dit team is een onderdeel van de informatie organisatie van de politie en is in het
kader van de vorming van de Nationale Politie onder de naam Team Vervoer en Transport
gecontinueerd. Transportcriminaliteit wordt nu vanuit de Landelijke Eenheid aangepakt,
in samenwerking met regionale eenheden en (keten)partners. De aanpak van transportcriminaliteit,
waar ladingdiefstal een onderdeel van uitmaakt, is een speerpunt binnen de dienst
Infrastructuur van de Landelijke Eenheid. De dienst beschikt over een eigen afdeling
Opsporing Infra. Rechercheurs uit deze afdeling worden flexibel ingezet op de speerpunten
en doen doorlopend onderzoek op het thema transportcriminaliteit. Het Landelijk Team
Ladingdiefstallen van de bovenregionale recherche Zuid-Nederland is wel opgeheven,
maar de onderzoeken worden thans uitgevoerd door het team Opsporing van de dienst
Infra.
X Noot
4Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 2893