Vragen van de leden Volp en Hoogland (beiden PvdA) aan de Ministers van Veiligheid en Justitie en van Infrastructuur en Milieu over alcoholcontroles in het verkeer (ingezonden 28 januari 2016).

Antwoord van Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 18 maart 2016).

Vraag 1

Kent u de uitzending van EenVandaag waarin aandacht wordt besteed aan alcoholcontroles in het verkeer?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Hoeveel alcoholcontroles in het verkeer vinden jaarlijks plaats? Kunt u hierbij onderscheid maken naar tijdstip en dagen van de controles? Is de in de uitzending genoemde hoeveelheid van tien procent van de controles die ’s nachts plaatsvinden juist?

Antwoord 2

De politie voert alcoholcontroles uit met (georganiseerde) verkeersfuiken en individuele controles2. Het aantal alcoholcontroles verschilt per jaar. In 2015 waren er in totaal 3.752 controles (tabel 1).

In onderstaande tabellen 1 en 2 zijn de alcoholcontroles per dagdeel in absolute aantallen en als percentages van het totale aantal controles per jaar weergegeven. Uit deze overzichten blijkt dat het merendeel van de alcoholcontroles in de avond en nacht plaatsvindt en dat het percentage waaraan gerefereerd wordt in de uitzending niet juist is. Overigens eindigen veel avondcontroles in de nacht, waardoor het niet mogelijk is om exact aan te geven hoeveel controles in de nacht hebben plaatsgevonden.

In tabel 3 is het aantal controles per dag weergegeven. Hieruit blijkt dat de meeste controles plaatsvinden op vrijdag en zaterdag.

Tabel 1: Aantal alcoholcontroles per dagdeel in absolute aantallen
 

Ochtend

Middag

Avond

Nacht

 

Fuik

Individueel

Fuik

Individueel

Fuik

Individueel

Fuik

Individueel

Totaal

2011

401

91

698

88

2.921

272

1.027

289

5.787

2012

430

108

804

94

3.061

211

1.087

255

6.050

2013

398

101

753

86

3.021

192

1.259

215

6.025

2014

346

87

586

28

2.627

126

1.082

165

5.047

2015

227

60

439

72

1.928

119

771

136

3.752

Tabel 2: Alcoholcontroles per dagdeel in percentages
 

Ochtend

Middag

Avond

Nacht

2011

8,50%

13,58%

55,18%

22,74%

2012

8,89%

14,84%

54,08%

22,18%

2013

8,28%

13,93%

53,33%

24,46%

2014

8,58%

12,17%

54,55%

24,71%

2015

7,65%

13,62%

54,56%

24,17%

Tabel 3: aantal alcoholcontroles in absolute aantallen per dag
 

maandag

dinsdag

woensdag

donderdag

vrijdag

zaterdag

zondag

Totaal

2011

468

514

524

761

1.346

1.232

942

5.787

2012

459

480

540

748

1.336

1.396

1.091

6.050

2013

480

462

514

688

1.366

1.335

1.180

6.025

2014

367

349

453

560

1.033

1.283

1.002

5.047

2015

272

260

289

419

867

957

688

3.752

Vraag 3

Bij hoeveel van deze controles werd een overtreding geconstateerd? Kunt u hierbij onderscheid maken naar tijdstip en dagen van de controles?

Antwoord 3

Voor de dagen en dagdelen waarop de controles zijn uitgevoerd, verwijs ik u naar het antwoord op vraag 2 met bijbehorende tabellen. In de politieregistratie wordt niet apart bijgehouden hoeveel overtredingen per controle worden geconstateerd.

Vraag 4

Klopt het dat de pakkans na middernacht aanzienlijk kleiner is, zoals de Vereniging verkeersslachtoffers beweert? Zo ja, welke acties onderneemt u om de pakkans ’s nachts te vergroten?

Antwoord 4

De politie werkt informatiegestuurd en zet op basis daarvan op locaties en tijden gericht verkeerscontroles in. Op deze wijze wordt gepoogd het alcoholgebruik in het verkeer terug te dringen. Zoals aangegeven blijkt uit de informatie van de politie dat controles om deze reden met name in de avond en nacht worden uitgevoerd. Uit onderstaande tabel 4 en tabel 5 blijkt tevens dat geconstateerde misdrijven op die tijdstippen aanzienlijk hoger zijn.

Tabel 4. Verkeersgerelateerde alcoholmisdrijven per dagdeel in aantallen
 

Ochtend

Middag

Avond

Nacht

2011

3.017

2.954

13.384

26.602

2012

3.456

3.045

11.657

22.437

2013

3.568

2.960

10.049

19.069

2014

3.515

2.748

8.805

16.421

2015

3.344

2.498

7.242

13.773

Tabel 5. Verkeersgerelateerde alcoholmisdrijven per dagdeel in percentages
 

Ochtend

Middag

Avond

Nacht

2011

6,6%

6,4%

29,1%

57,9%

2012

8,5%

7,5%

28,7%

55,3%

2013

10,0%

8,3%

28,2%

53,5%

2014

11,2%

8,7%

28,0%

52,1%

2015

12,5%

9,3%

27,0%

51,3%

Vraag 5

Hoeveel van de controles vinden plaats via een traditionele verkeersfuik en hoeveel van de controles vinden plaats naar aanleiding van (individuele) meldingen of gedrag? Is er bij de meer individuele controles sprake van een hoger percentage overtreders?

Antwoord 5

Voor de aantallen controles met een verkeersfuik of individuele controle verwijs ik u naar het antwoord op vraag 1. Bij de registratie van het misdrijf «rijden onder invloed» wordt geen onderscheid gemaakt tussen verdachten die zijn aangehouden naar aanleiding van een individuele controle of een verkeersfuik. Derhalve kan ik geen antwoord geven op de vraag of bij de individuele controles sprake is van een hoger percentage overtreders dan bij de controle via de verkeersfuik.


X Noot
1

EenVandaag, 23 januari 2016.

X Noot
2

Een verkeersfuik is gedefinieerd als een alcoholcontrole waarbij de eindtijd in de registratie later ligt dan de begintijd. Bij een enkelvoudige/individuele controle zijn begin- en eindtijd in de registratie hetzelfde.

Naar boven