Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over
het bericht dat er weer een storing was op de Botlekbrug (ingezonden 18 februari 2016).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 9 maart 2016).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht over een recente storing aan de Botlekbrug?1
Vraag 2
Kunt u uiteenzetten waarom deze storing aan de Botlekburg pas na zeven uur was opgelost?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Op 16 februari 2016 om circa 17.00 uur bleek de brug in storing te zijn, waardoor
deze gestremd was, zowel voor auto’s als voor de hoge scheepvaart. Het bleek een grendelstoring
te zijn, maar de oorzaak van de storing was moeilijk vast te stellen, omdat het probleem
niet visueel waarneembaar was. In eerste instantie is mogelijk gemaakt dat de brug
handmatig bediend kon worden. Hierdoor kon het wegverkeer vanaf 16 februari 2016 om
circa 23.30 uur weer van de brug gebruik maken. De brug bleef gestremd voor de hoge
scheepvaart.
Op 17 februari 2016 bleek dat de oorzaak van de storing een defect onderdeel van de
vergrendeling was. Vanaf 20.00 uur werden tijdblokken van een paar uur ingesteld,
afwisselend voor weg- en scheepvaartverkeer. Deze tijdblokken zijn gecommuniceerd.
Hierna is de software van de vergrendeling aangepast, zodat de brug bediend kon worden,
terwijl de betreffende grendel buiten werking was.
Op 19 februari 2016 om 20.00 uur was de storing tijdelijk opgelost en werd de brug
weer volledig beschikbaar gesteld voor het weg- en het vaarwegverkeer. De reparatie
aan het defecte onderdeel van de vergrendeling vraagt langere tijd. Dit kan buiten
de normale bediening van de brug plaatsvinden.
Vraag 3
Hoe lang moet de regio Spijkenisse nog afhankelijk zijn van de onbetrouwbare Botlekbrug,
aangezien de storing van de afgelopen nacht al de 53ste storing van deze brug is?
Antwoord 3
Er heeft een onafhankelijke review plaatsgevonden op de storingen en de afhandeling
van de storingen op de nieuwe Botlekbrug. De resultaten van deze review zal ik begin
maart aan de Tweede Kamer versturen, waarbij ook aanbevelingen voor het vervolg worden
opgenomen.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat het transport van gevaarlijke stoffen
via de N59 moet? Bent u bereid met transportondernemers te kijken naar alternatieve
routes?
Antwoord 4
De N59 is de met de Veiligheidsregio afgestemde alternatieve route voor gevaarlijke
stoffen. Via deze route wordt voorkomen dat gevaarlijke stoffen door tunnels vervoerd
worden en wordt zo min mogelijk door woonkernen gereden.
Overleg tussen mijn departement en de transportsector is in voorbereiding.
Vraag 5
Kunt u aangeven hoeveel schade de transportsector heeft opgelopen door de storingen
en daarbij zowel wegverkeer als scheepvaartverkeer betrekken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Zoals aangegeven in antwoord op eerdere Kamervragen (nr. 2016D901753, 18 januari 2016) over opgelopen schade, betreur ik dat vervoerders om moeten rijden
als de brug is gestemd. De door de transportsector genoemde bedragen kan ik niet beoordelen,
omdat dit niet wordt geregistreerd.
Vraag 6
Op welke wijze wordt de bouwer van deze brug aansprakelijk gesteld voor de schade?
Is er een garantietermijn afgesproken en is de laatste betalingstermijn al voldaan?
Antwoord 6
De Botlekbrug is onderdeel van een langlopend contract, waarbij de opdrachtnemer voor
20 jaar de brug onderhoudt. De laatste betalingstermijn is nog niet aan de orde, omdat
betalingen nog gedurende de gehele looptijd van het contract plaatsvinden. De bouwer
van de brug neemt maatregelen voor het herstellen en tegengaan van storingen en draagt
de kosten daarvoor. Schade als gevolg van storingen kan op basis van het contract
niet op de bouwer worden verhaald.
Vraag 7
Heeft u (extern)onderzoek laten verrichten naar de opleveringsstaat van de brug? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, wat waren de conclusies?
Antwoord 7
Zie het antwoord op vraag 3.