Vragen van de leden Visser en RemcoDijkstra (beiden VVD) aan de Minister en Staatssecretaris
van Infrastructuur en Milieu over het bericht «luchtkwaliteit in gevaar door 130 km/uur»
(ingezonden 11 februari 2016).
Mededeling van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 2 maart 2016).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Luchtkwaliteit in gevaar door 130 km/uur»?1
Vraag 2
Klopt het uitgangspunt nog steeds dat de snelheid op de snelwegen alleen verhoogd
wordt als het past binnen de verkeersveiligheids- en milieunormen? Kunt u bevestigen
dat de per 5 februari ingegane snelheidsverhogingen en de voorgenomen snelheidsverhoging
op de A2 alle passen binnen de daartoe gestelde veiligheids- en milieunormen?
Vraag 3
Is er in 2012, 2013, 2014 en 2015 sprake geweest van een overschrijding van de Europese
luchtkwaliteitsnormen langs de Nederlandse snelwegen? Zo ja, in welke mate en langs
welke snelwegen inclusief de op dat moment daar geldende maximale snelheid? Heeft
u de verwachting dat de normen in 2016 langs de snelwegen zullen worden overschreden?
Vraag 4
Kunt u een overzicht geven van de jaarlijkse overschrijdingen van de Europese luchtkwaliteitsnormen,
vanaf 2009 tot 2016, langs de Nederlandse snelwegen? Kunt u bij eventuele overschrijdingen
per jaartal aangeven wat de geldende maximale snelheid op deze plekken was (80 km/uur,
100 km/uur, 120 km/uur en/of 130 km/uur weg)?
Vraag 5
Is er een voorgeschreven nationale dan wel internationale methodiek om de effecten
van de maximumsnelheid op de luchtkwaliteit te berekenen? In hoeverre wordt de gehanteerde
onzekerheidsmarge bij deze methoden (wetenschappelijk) aanvaardbaar geacht? Heeft
ingenieursbureau Tauw de voorgeschreven methodiek gevolgd in de onderzoeken ten behoeve
van de per 5 februari jl. ingevoerde en voorgenomen snelheidsverhogingen?
Vraag 6
Welk rapport ligt er ten grondslag aan de uitspraken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu (RIVM) en TNO in de Volkskrant? Zo ja, kunt u dit dan toesturen? Zo nee,
weet u of het RIVM en TNO hun uitspraken in het Volkskrantartikel nader kunnen onderbouwen?
Zo nee, kunt u het RIVM en TNO dan vragen om schriftelijk te bevestigen dat de Europese
luchtkwaliteitsnormen in Nederland langs de snelwegen worden behaald, ook met de uitgevoerde
en voorgenomen snelheidsverhogingen?
Vraag 7
Wordt er in de huidige luchtkwaliteitsmodellen rekening gehouden met economische groeiscenario's?
Zo ja, welke groeiscenario's, op welke wijze worden deze gehanteerd en hoe beoordeelt
u dan de uitspraken van het RIVM en TNO in het genoemde artikel in de Volkskrant?
Vraag 8
Op welke wijze wordt er in de luchtkwaliteitsmodellen rekening gehouden met de uitstoot
van het verkeer? Zijn deze gebaseerd op de daadwerkelijke uitstoot van het verkeer
of op de testresultaten?
Vraag 9
Wie voert de berekeningen uit voor de luchtkwaliteitsmodellen en valideert deze in
het kader van het Nationale samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL)? Wie voert
in het kader van hetzelfde NSL de daadwerkelijke metingen uit, inclusief de validatie
van deze metingen? Klopt het dat dit het RIVM is en zo ja, hoe beoordeelt u dan de
uitspraken van het RIVM in de Volkskrant? Is hier sprake van een persoonlijke mening
van de desbetreffende medewerker?
Vraag 10
Hoe rijmt u de kritiek van het RIVM in het Volkskrantartikel met de recente rapportage
van het NSL uit december 2015? Wordt hiermee door het RIVM de recente rapportage in
het kader van het NSL in twijfel getrokken? Zo ja, hoe beoordeelt u deze uitingen
van het RIVM dan en heeft u dergelijke signalen eerder ontvangen van het RIVM? Zo
ja, wanneer en wat is daar mee gedaan?
Vraag 11
Kunt u de uitspraken van het RIVM en TNO in het Volkskrantartikel rijmen met pagina
58 van het NSL uit december 2015, waarin wordt gesteld dat de projecten voor het wegverkeer
uit het NSL voor slechts 12% in uitvoering zijn genomen, dat het grootste deel van
de ruimtelijke projecten nog niet is afgerond en dat dit kan betekenen dat eventuele
emissies gerelateerd aan deze projecten pas na 2015 een effect zullen hebben op de
luchtkwaliteit? Hoe staan laatstgenoemde uitspraken in verhouding met de uitspraken
van het RIVM en TNO in het Volkskrantartikel?
Mededeling
Op 11 februari 2016 ontvingen de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en
ik vragen van de leden Visser en Remco Dijkstra (beiden VVD) over het bericht «Luchtkwaliteit
in gevaar door 130 kilometer per uur».
Tot mijn spijt kunnen deze vragen niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat het verzamelen van de informatie die nodig is voor
de beantwoording van deze vragen nog niet is afgerond.
Ik zal u de antwoorden zo spoedig mogelijk doen toekomen.