Vragen van het lid Keijzer (CDA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport over wachttijd voor een vervangende rolstoel (ingezonden 22 januari 2016).
Antwoord van Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
1 maart 2016). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 1513.
Vraag 1, 2
Kent u het programma «Kanniewaarzijn», waarin het item zat «Zeven maanden wachten
op een vervangende rolstoel»?1 Zo ja, wat vindt u daarvan?
Bent u van mening dat mensen die volledig afhankelijk zijn van zo’n specifiek hulpmiddel
binnen een bepaalde tijd geholpen zouden moeten worden?
Antwoord 1, 2
Ja, ik heb kennis genomen van genoemd programma. Het is van groot belang is dat burgers
die maatschappelijke ondersteuning behoeven, die ondersteuning zo spoedig mogelijk
krijgen. Ten aanzien van de duur van de periode van de melding van een behoefte aan
maatschappelijke ondersteuning tot de beslissing hierop door het college, bevat de
Wmo 2015 duidelijke waarborgen. In spoedeisende gevallen dient het college na een
melding onverwijld over te gaan tot verstrekking van een tijdelijke maatwerkvoorziening,
in afwachting van de uitkomst van het onderzoek. De Wmo 2015 bepaalt tevens dat een
voorziening in elk geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht dient te
worden verleend en afgestemd dient te zijn op de reële behoefte van de cliënt en op
andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt.
Uit informatie van de Sociale Dienst Drechtsteden, die de maatwerkvoorzieningen op
grond van de Wmo 2015 uitvoert voor zes gemeenten, te weten Alblasserdam, Dordrecht,
Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht, is gebleken dat in dit
concrete geval de levering van een nieuwe aangepaste rolstoel veel te lang heeft geduurd.
De sociale dienst heeft hiervoor haar excuses aangeboden en heeft de situatie inmiddels
naar tevredenheid van de cliënte opgelost.
Vraag 3
Heeft het Ministerie van VWS er zicht op of er bij de aanbesteding van hulpmiddelen
tussen gemeenten en hulpmiddelenleveranciers concrete afspraken worden gemaakt over
een tijdige levering van een hulpmiddel, reparatie van hulpmiddelen en een duidelijke
communicatie
naar de zorgvragers toe? Zo nee, hoe zou u dit kunnen bevorderen?
Antwoord 3
De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en de continuïteit van de maatschappelijke
ondersteuning ligt bij de gemeenten. De gemeenten maken bij de aanbesteding van de
verstrekking van hulpmiddelen concrete afspraken met hulpmiddelenleveranciers over
tijdige levering van een hulpmiddel, reparatie van hulpmiddelen en de duidelijke communicatie
daarover met cliënten. Ingeval van complexe aanpassingen, worden doorgaans echter
afwijkende afspraken gemaakt over de levertijd. De gemeente is gehouden toezicht te
houden op de uitvoering van de Wmo 2015. Het is aan de gemeenteraad om het college
van burgemeester en wethouders te controleren. Mochten mij signalen bereiken dat een
gemeente – anders dan incidenteel – afwijkt van de wettelijke kaders en de gemeenteraad
haar verantwoordelijkheid niet neemt, heb ik de mogelijkheid om van de bevoegdheden
in het kader van artikel 2.6.8 van de Wmo 2015 en de Wet revitalisering generiek toezicht
gebruik te maken.
Vraag 4
Bent u bereid met de VNG in overleg te gaan, en hierover concrete afspraken te maken?
Antwoord 4
De met de Wmo 2015 beoogde effecten maken lokale beleidsruimte voor het treffen van
maatwerk in individuele situaties noodzakelijk. Gemeenten dienen zelfstandig lokaal
kwaliteitsbeleid te ontwikkelen dat zich uitstrekt over de volle breedte van de maatschappelijke
ondersteuning en de in dat kader door de gemeente of door gecontracteerde derden geboden
algemene en maatwerkvoorzieningen. Ik heb op dit moment geen aanleiding om over de
wijze waarop gemeenten hulpmiddelen in het kader van de Wmo 2015 verstrekken in overleg
met de VNG te gaan en of daarover concrete afspraken te maken met gemeenten.
Vraag 5
Hoeveel aanbieders van hulpmiddelen – specifiek complex samengestelde rolstoelen –
zijn er?
Antwoord 5
Er zijn 6 aanbieders op de Nederlandse markt. Daarnaast zijn er 3 bedrijven die complexe
aanpassingen vervaardigen.
Vraag 6
Zijn in deze sector de afgelopen jaren fusies tot stand gekomen? Zo ja, hoeveel?
Antwoord 6
In de sector is de afgelopen jaren een groot aantal fusies tot stand gekomen. De markt
kende een consolidatie van ca. 30 met name lokaal en regionaal opererende dealerbedrijven,
naar 6 aanbieders, waarvan er 5 landelijk werken en 1 partij regionaal.
X Noot
1NPO 1 om 22:25 uur op 12 januari 2016