Vragen van het lid Van Helvert (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over een kapotte brug op de Afsluitdijk (ingezonden 4 februari 2016).

Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 1 maart 2016).

Hierbij beantwoord ik vragen van het lid Van Helvert (CDA) over een kapotte brug op de Afsluitdijk. Deze vragen zijn ingezonden op 4 februari 2016.

Voorafgaand aan de feitelijke beantwoording van uw vragen geef ik eerst een nadere duiding van de diverse opgaven bij de Afsluitdijk. Het object Afsluitdijk kent namelijk drie opgaven.

De eerste opgave betreft het project Afsluitdijk: de versterking van de dijk en het vergroten van de waterafvoercapaciteit van het IJsselmeer naar de Waddenzee. Aanpalend aan het project Afsluitdijk zijn de regionale ambities voor natuur, recreatie en duurzame energie. Het Rijksinpassingsplan voor het project Afsluitdijk is inmiddels vastgesteld en de marktbenadering wordt nu voorbereid.

De tweede opgave behelst het renoveren van de betonconstructie van bruggen en sluizen. Hiervoor wordt nu nader onderzoek gedaan en vervolgens een uitvoeringscontract opgesteld.

De derde opgave betreft het renoveren van de beweegbare stalen bruggen en het besturings- en bedieningssysteem van die bruggen en sluizen. De stalen bruggen bij den Oever en aan de noordzijde bij Kornwerderzand zijn afgelopen najaar gerenoveerd en op 17 december voor het verkeer opengesteld. De vervanging van het besturings- en bedieningssysteem gebeurt in Kornwerderzand in de periode 21 maart tot en met 1 mei en in den Oever in de periode 5 september tot en met 16 oktober.

De recente storingen en stremmingen hebben een relatie met de derde opgave.

Hieronder volgt de beantwoording van uw vragen:

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht inzake de kapotte brug op de Afsluitdijk?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Deelt u de gedachte dat langdurige afsluiting van een cruciale verbinding als de Afsluitdijk in feite niet acceptabel is?

Antwoord 2

Een langdurige afsluiting van de Afsluitdijk is inderdaad ongewenst. Echter er zijn soms omstandigheden waardoor een afsluiting van de Afsluitdijk onvermijdelijk is. Het streven bij storingen is altijd om de hinder voor (vaar)wegverkeer zoveel mogelijk te beperken.

Vraag 3

Klopt het dat juist het betreffende bruggedeelte dat nu kapot is, vorig jaar vernieuwd is? Zo ja, wat is de verklaring voor het kapotgaan?

Antwoord 3

Vorig jaar hebben er werkzaamheden plaatsgevonden aan de bruggen bij Den Oever en Kornwerderzand. Het betrof toen conserveringswerkzaamheden aan de stalen constructie, het aanbrengen van een nieuwe slijtlaag (asfalt), alsmede het repareren van een aantal scheuren in het rijdek (stalen dek onder het asfalt).

De storing op 30 januari jl. werd veroorzaakt door schade aan de bekabeling en de schakelkast. Dit heeft geen relatie met de werkzaamheden van vorig jaar.

Er is wel een relatie tussen recente storingen en de ouderdom van de besturings- en bedieningssystemen van de bruggen. Deze systemen worden in 2016 vervangen.

Vraag 4

Klopt het dat juist op dit cruciale weggedeelte steeds vaker storingen zijn? Kunt u aangeven hoe vaak er storingen waren in de afgelopen vier jaar en hoe zich dat verhoudt tot andere weggedeelten en bruggen?

Antwoord 4

Bij storingen kan een onderscheid worden gemaakt naar de ernst van de storingen. Niet alle storingen veroorzaken hinder voor het (vaar)wegverkeer.

Aan de draaibruggen bij Kornwerderzand (ook wel genoemd het Lorentzsluizencomplex) hebben in de periode 1 januari 2014 tot en met 16 februari 2016 18 storingen tot een stremming van wegverkeer en/of scheepvaart geleid.

Aan de draaibruggen bij Den Oever (ook wel genoemd het Stevinsluizencomplex) hebben in de periode 1 januari 2014 tot en met 16 februari 2016 13 storingen tot een stremming van wegverkeer en/of scheepvaart geleid.

Er zijn de afgelopen jaren relatief meer storingen op deze bruggen, dan gemiddeld op het netwerk. Deze hebben veelal te maken met de ouderdom van de besturings- en bedieningssystemen, die dit jaar dan ook worden vervangen.

Vraag 5

Hoe kan voorkomen worden dat dergelijke storingen zich vaker voordoen, nu de impact voor zowel reizigers als het scheepvaartverkeer zo groot is?

Antwoord 5

Juist om storingen te voorkomen zal er de komende periode groot onderhoud worden uitgevoerd. De werkzaamheden vinden op Kornwerderzand plaats van 21 maart 2016 tot en met 1 mei 2016. Voor Den Oever staan deze werkzaamheden gepland van 5 september tot 16 oktober 2016.

Vooruitlopend op het geplande groot onderhoud is Rijkswaterstaat gestart met extra inspecties van kritische onderdelen, om storingen te voorkomen. Ook zijn er maatregelen in gang gezet om de hersteltijd van storingen te verkorten. Vanaf 17 februari is er 24/7 een monteur aanwezig. Voorts zijn er op strategische plekken in het wegennetwerk naar de Afsluitdijk tekstkarren geplaatst waarop informatie over stremmingen snel beschikbaar kan worden gesteld.

Vraag 6

Heeft u achteraf bezien het idee dat de communicatie aan automobilisten goed is geweest tegen de achtergrond dat veel mensen hebben aangegeven dat zij zouden zijn omgekeerd als zij de impact van de storing hadden gekend?

Antwoord 6

De informatievoorziening naar automobilisten had achteraf bezien beter gekund. Automobilisten waren beter geïnformeerd geweest, als er langs de weg richting de Afsluitdijk meer informatiepunten zouden zijn geweest waarop de reden van de afsluiting en/of de duur van de afsluiting had gestaan. Er worden nu dan ook op strategische plekken in het wegennetwerk naar de Afsluitdijk tekstkarren geplaatst waarop die informatie is terug te vinden.

Vraag 7

Heeft u een «plan B» voor het geval zich wederom dergelijke storingen voordoen?

Antwoord 7

Zie het antwoord op vraag 5.

Naar boven