Vragen van de leden Van Klaveren en Bontes (beiden Groep Bontes/Van Klaveren) aan
de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over een antisemitisch schoolboek
(ingezonden 10 september 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
30 september 2015)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Antisemitisch schoolboek in Nederlands onderwijs»?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met dit bericht.
Vraag 2
Hoe duidt u de antisemitische bewering in het vwo-themakatern «Het Midden-Oosten»
(uitgeverij ThiemeMeulenhoff), dat Israël gesticht kon worden doordat joodse bankiers
de Britten chanteerden met het verstrekken van geldleningen?
Antwoord 2
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap schrijft de kerndoelen, eindtermen
en examenprogramma’s sec op hoofdlijnen voor. Uitgevers werken dit verder uit in individuele lesmethodes.
Het is van belang dat zij dit zorgvuldig doen en in dialoog met leraren, wetenschappers
en diverse andere stakeholders in het onderwijs.
Het ministerie keurt individuele methodes niet goed of af, en ik zal dan ook geen
inhoudelijk oordeel vellen over de lesmethode. Het is niet aan mij om de objectiviteit
vast te stellen van historische bronnen die in lesmethoden worden gebruikt. Ik vertrouw
erop dat leraren en wetenschappers vanuit hun professionaliteit in samenwerking met
de uitgever de historische objectiviteit van de methode garanderen, zodat de leraar
op een goed geïnformeerde manier het gesprek in de klas kan aangaan.
Naar ik heb begrepen is de uitgever in gesprek gegaan met Likoed Nederland en heeft
de uitgever een uitgebreide reactie gegeven op de kritiekpunten. Naar aanleiding hiervan
zijn enkele aanpassingen gedaan in de lesmethode, zoals de uitgever ook bekend heeft
gemaakt op de website van ThiemeMeulenhoff.2 De uitgever heeft hierbij ook de kritiekpunten van Likoed Nederland getoetst bij
deskundige, onafhankelijke meelezers. Ik moedig deze inhoudelijke dialogen tussen
stakeholders in het onderwijs en de uitgevers aan, opdat zij tot goed uitgebalanceerde
lesmethoden komen die leerlingen helpen zich de waarden van kritisch burgerschap en
historisch besef eigen te maken. Het is daarbij van belang dat de discussie openlijk
en vrij gevoerd wordt, zodat vooral ook leraren zich goed geïnformeerd in de discussie
kunnen mengen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de onjuiste bewering dat Arabische Israëli's uitgesloten zijn
van militaire dienst en daarmee gediscrimineerd worden meer dan tendentieus is, zeker
gezien de vooraanstaande positie van veel Druzen in de IDF3? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3
Zoals eerder vermeld doe ik geen inhoudelijke uitspraken over lesmethoden. Ik heb
overigens vernomen dat de uitgever deze uitspraak enigszins zal aanpassen, zoals ook
vermeld in het bericht van Likoed Nederland. Voor inhoudelijke informatie over de
lesmethode verwijs ik u door naar de website van ThiemeMeulenhoff.
Vraag 4
Ziet u in dat «Geboren uit onrecht, gegrondvest op onrecht» een zeer misleidende en
stemmingmakende titel is voor een hoofdstuk dat onder meer gaat over de stichting
van de staat Israël?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 5
In hoeverre deelt u de visie, dat een boek dat zoveel fouten en antisemitische aantijgingen
bevat, niet thuis hoort in het Nederlandse onderwijs?
Antwoord 5
Het is van belang dat leerlingen op alle niveaus en in alle sectoren van het onderwijs
leren informatie te beoordelen op hun betrouwbaarheid, representativiteit en bruikbaarheid.
Zeker bij het vak geschiedenis is het daarbij van belang dat leerlingen een gebalanceerd
beeld van de werkelijkheid gepresenteerd krijgen zodat zij historische bronnen op
een goede manier kunnen interpreteren.
Het studiemateriaal dat in het voortgezet onderwijs wordt gebruikt, dient daarom gevrijwaard
te zijn van vooringenomenheid en op een uitgebalanceerde manier leerlingen te helpen
om informatie op waarde te schatten. Ik vertrouw op de professionele dialoog tussen
leraren, wetenschappers, onderwijsstakeholders en uitgevers om eventuele feitelijke
onjuistheden in een individuele lesmethode aan te kaarten zodat leraren vervolgens
zélf kunnen bepalen welke methode zij zullen gebruiken in de klas, en hoe zij dit
doen.
X Noot
3IDF: Het Israëlische defensieleger