Vragen van het lid De Boer (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over de punctualiteitscijfers van de IC Direct (ingezonden 6 januari 2016).

Mededeling van Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 26 januari 2016).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het artikel op OVPro.nl?1

Vraag 2

Wat zijn de prestaties van de IC Direct in 2014 en 2015, welke oorzaken zijn toe te schrijven aan de mindere prestaties van de IC Direct en wie zijn voor welk deel verantwoordelijk voor deze slechte prestaties?

Vraag 3

Wat betekenen deze prestaties voor de prestatieindicatoren die betrekking hebben op de HSL-route en de prestaties die de NS en ProRail hier moeten leveren? Kunt u dit toelichten?

Vraag 4

Betekent dit dat u met de NS rond de tafel gaat zitten om een verbeterprogramma af te spreken voor de prestaties op de HSL-route? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5

Acht u de maatregelen die de NS nu neemt om de punctualiteit van de IC Direct te verbeteren afdoende om de prestaties te verbeteren? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo nee, wat gaat u doen vanuit uw verantwoordelijkheid als concessiehouder om de NS te stimuleren tot betere prestaties op de HSL-route?

Mededeling

Hierbij deel ik u mee dat de beantwoording van de Kamervragen van het lid De Boer (VVD) over de prestaties van de IC Direct (ingezonden 6 januari 2016) niet binnen de gestelde termijn van drie weken mogelijk is. De beantwoording vergt de beschikbaarheid van definitieve cijfers over 2015. Uw Kamer ontvangt de beantwoording parallel aan mijn beoordeling van de jaarverantwoording over de uitvoering van de vervoerconcessie. Dit is naar verwachting op of rond 1 maart 2016.


X Noot
1

OVPro.nl, 5 januari 2016, «Regionale spoorvervoerders reden in 2015 stipter dan NS», http://www.ovpro.nl/special/2016/01/05/hoge-punctualiteit-regionale-spoorvervoerders-in-2015

Naar boven