Vragen van de leden Siderius en Leijten (beiden SP) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over het bericht dat toezichthouders van Patyna het eigen salaris
fors verhogen (ingezonden 11 december 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
19 januari 2016). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 1016.
Vraag 1, 2, 4 en 5
Acht u het wenselijk dat toezichthouders in de thuiszorg het eigen salaris verhogen
terwijl er van thuiszorgmedewerkers gevraagd wordt om salaris in te leveren?1
Wat is uw morele oordeel over de verhoging van de vergoeding van toezichthouders in
de zorg? Acht u dit moreel wenselijk aangezien er miljarden worden bezuinigd in de
zorg? Kunt u dit toelichten?
Hoe oordeelt u over de uitspraken van toezichthouder Henk W. die aangeeft dat de verhoging
van het salaris een passende beloning is bij de zwaarte van het werk en dat het niet
in de rede ligt dat er op dit besluit teruggekomen wordt? Kunt u uw antwoord toelichten?
Bent u bereid om de toezichthouders van Patyna aan te spreken op hun zeer moreel verwerpelijke,
onverantwoorde en egoïstische gedrag en dringend duidelijk te maken dat deze asociale
vertoning maatschappelijk ongewenst is, juist in tijden dat zorgverleners en zorgbehoevende
mensen te maken hebben met forse bezuinigingen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 1, 2, 4 en 5
Het kabinet wil maatschappelijk acceptabele inkomens voor zorgbestuurders. Normen
voor bezoldiging zijn vastgelegd in de Wet normering topinkomens (WNT). Binnen de
grenzen die de wet, in het bijzonder de WNT, stelt is het aan de toezichthouders om
te bepalen wat een passende beloning is. Ik ga er van uit dat zij daarbij niet enkel
naar de letter van de wet kijken, maar binnen die grenzen een maatschappelijke afweging
maken die recht doet aan de specifieke omstandigheden. Dat blijft maatwerk, mij past
daarom terughoudendheid in de oordeelsvorming over individuele gevallen.
Inmiddels heeft Patyna de verhoging van de vergoeding van de toezichthouders herroepen,
naar aanleiding van de maatschappelijke verontwaardiging daarover. In overleg met
de cliëntenraad en ondernemingsraad zal worden onderzocht of de beloning in de toekomst
nog moet worden aangepast. Dit geeft mij het vertrouwen dat er in deze een goede maatschappelijke
afweging zal worden gemaakt.
Vraag 3
Kunt u reageren op de volgende uitspraak in het artikel: «Een kleine steekproef bij
andere zorginstellingen leert dat Patyna niet uit de pas loopt met nieuwe vergoedingen»?
Bent u bereid de Kamer een overzicht te sturen van zorgorganisaties waarin toezichthouders
het eigen salaris hebben verhoogd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
De jaarrekeningen van de thuiszorgorganisaties van 2015 zijn nog niet opgesteld. Deze
gegevens zijn dus nog niet beschikbaar. Overigens verwijs ik u naar de WNT-jaarrapportage
die jaarlijks aan de Eerste en Tweede Kamer wordt verzonden. Hierin treft u alle gegevens
over bezoldigingen van toezichthouders.
Vraag 6
Kunt u toelichten op welke wijze de kwaliteit van toezichthouders wordt beoordeeld?
Kunt u toelichten welke hogere eisen er aan de toezichthouders worden gesteld in vergelijking
met voorgaande jaren, aangezien de hogere eisen de aanleiding zijn voor de hogere
vergoeding?2
Antwoord 6
Het belang van kritische interne toezichthouders is toegenomen. Goed bestuur vergt
immers in de eerste plaats dat het interne toezicht goed werkt zodat de kwaliteit,
continuïteit en de maatschappelijke opdracht van de instelling wordt bewaakt. Een
Raad van Toezicht moet een volwaardige gesprekspartner zijn, die zich bewust is van
de risico’s, de publieke belangen en de organisatiebelangen. Dat betekent ook dat
de zij onafhankelijk van de bestuurder informatie inwint bij relevante stakeholders
binnen en buiten de organisatie. Hierop moet de beschikbare tijd en daarmee ook de
vergoeding zijn afgestemd.
Met de Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders Zorg (NVTZ) ben ik in gesprek over
het inrichten van een accreditatietraject voor toezichthouders. Met dit traject proberen
we de vakontwikkeling en verdere professionalisering van toezichthouders kracht bij
te zetten. Het doel hiervan is tweeledig: het functioneren van de raad van toezicht
als orgaan te verbeteren en het nader invullen van de eisen die moeten worden vervuld
om te spreken van een goede toezichthouder. Eind februari ontvangt uw Kamer de eerste
voortgangsrapportage waarin u wordt geïnformeerd over de huidige stand van zaken.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Kerstens,
Otwin van Dijk en Monasch (allen PvdA), ingezonden 10 december (vraagnummer 2015Z24169)
X Noot
1«Toezichthouders Patyna verhogen eigen loon fors», Leeuwarder Courant, 5 december
2015
X Noot
2Telegraaf – 9 december – «Bonus thuiszorgtop»