Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu over de stremming van het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer (ingezonden
16 december 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 13 januari
2016).
Vraag 1
Bent u bereid op korte termijn met uw Duitse ambtgenoot in overleg te gaan over een
snelle oplossing voor de vernielde spoorbrug bij Weener? Bent u bereid daarbij ook
de mogelijkheid van een tijdelijke noodbrug in overweging te geven?
Antwoord 1
Ja, zie hiervoor ook de beantwoording van vraag 2. Het onderzoek van DB Netz naar
een verbetering van de tijdelijke situatie loopt nog. Dit onderzoek wacht ik af.
Vraag 2
Bent u bereid om u, als vervanging van de brug niet binnen vijf jaar lukt, maximaal
in te zetten om de verbinding Groningen-Bremen over vijf jaar optimaal te maken conform
de lange termijnvisie voor deze lijn?
Antwoord 2
Zoals ik al in mijn eerdere antwoord op vraag 2 heb vermeld, zal ik dit meenemen de
brief aan mijn Duitse ambtscollega die ik binnenkort zal sturen.
Vraag 3
Hoeveel goederenvervoer was er tot het ongeluk met de spoorbrug bij Weener via de
grensovergang Nieuweschans? Wat zijn de gevolgen van omleiding via Zwolle-Bentheim
voor dit goederenvervoer en de dienstregeling op het hoofdrailnet?
Antwoord 3
In de afgelopen jaren heeft er zeer incidenteel goederenvervoer plaatsgevonden via
de grensovergang Nieuweschans. Zie verder de beantwoording van vraag 3 voor de consequenties
voor het op te starten goederenvervoer van Veendam via Leer naar Bremen.
Vraag 4
Klopt het dat de reistijd per vervangende bus tussen Nieuweschans en het Duitse Weener
nu 22 in plaats van 10 minuten is terwijl de trein hier gewoon zou moeten kunnen rijden
aangezien de defecte spoorbrug op het traject Weener-Leer ligt? Deelt u de conclusie
dat de reiziger hierdoor onnodig benadeeld wordt?
Antwoord 4
Wat ik van de provincie Groningen begrijp uit haar contacten met DB Netz, is dat het
nu niet mogelijk is om de trein te laten keren bij Weener. Hiervoor zijn technische
aanpassingen nodig. Deze aanpassingen worden in het onderzoek van DB Netz meegenomen.
Vraag 5
Bent u ermee bekend dat de trein Groningen-Leer nu 39 minuten stilstaat in Nieuweschans
voordat deze terugkeert naar Groningen en deze trein dus in deze tijd makkelijk naar
Weener op en neer kan rijden? Wat is de reden dat Weener niet meer wordt bediend en
zijn er mogelijkheden om dit te herstellen?
Antwoord 5
Zie de beantwoording van vraag 18.
Vraag 6
Wat is de stand van zaken met de geplande verhoging van de baanvaksnelheid tussen
Groningen en Nieuweschans naar 140 km/uur?1 Klopt het dat deze snelheidsverhoging door ProRail geprogrammeerd staat voor de periode
2018–2020?
Antwoord 6
Het project tot verhoging van de baanvaksnelheid tussen Groningen en Nieuweschans
bevindt zich momenteel in de planontwikkelingsfase. In opdracht van en in samenwerking
met de Provincie Groningen, geeft ProRail hier uitwerking aan. Het klopt dat deze
snelheidsverhoging geprogrammeerd staat voor de periode 2018–2020.
Vraag 7
Bent u, gezien de huidige bijzondere omstandigheden, bereid om samen met betrokken
partijen de realisatie van deze snelheidsverhoging te vervroegen en uit te breiden
met het thans geïsoleerd gelegen traject Nieuweschans-Weener, zodat reistijdverlies
en kosten van een mogelijk jarenlang voortdurend busvervoer tot een minimum wordt
beperkt?
Antwoord 7
Ik wacht eerst de resultaten van het onderzoek van DB Netz af. In overleg met ProRail
kan vervolgens bekeken worden of de snelheidsverhoging eventueel, technisch gezien,
vervroegd kan worden.
Vraag 8
Bent u bereid om deze snelheidsverhoging te realiseren met het European Train Control
System (ETCS) level 2 in plaats van seinen en Automatische treinbeïnvloeding Nieuwe
Generatie (ATB-NG) zodat er niet meer wordt geïnvesteerd in een verouderde technologie
en na realisatie de goederentreinen vanuit de Randstad naar Veendam niet meer het
dure ATB NG aan boord hoeven te hebben? Deelt u de mening dat ETCS op dit grensbaanvak
de interoperabiliteit verbetert omdat zo Groningen vanuit Duitsland bereikbaar wordt
zonder dat hiervoor ATB nodig is?
Antwoord 8
U vraagt mij om nu al te beslissen over de implementatie van een veiligheidssysteem
in een project dat nog in de planvormingsfase verkeert. Ik kan op dit besluit niet
vooruitlopen.