Vragen van het lid Bashir (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
over het schrappen van de OV-chipkaart op Texel (ingezonden 28 november 2014).
Antwoord van Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 9 december
2014).
Vraag 1, 2 en 3
Wat is uw reactie op het bericht dat vanaf 14 december 2014 reizigers geen gebruik
meer kunnen maken van de OV-chipkaart voor busvervoer op Texel?1
Klopt het dat de OV-chipkaart het betaalmiddel is voor het openbaar vervoer in Nederland?
Zo ja, waarom is deze straks dan niet meer bruikbaar op Texel?
Is het wettelijk toegestaan om als vervoerder te besluiten om geen OV-chipkaart meer
te accepteren? Zo nee, waarom gebeurt dit dan toch? Zo ja, acht u dit wenselijk?
Antwoord 1, 2, en 3
De provincie Noord-Holland heeft mij op 8 oktober 2014 in een brief op de hoogte gesteld
van het pilot-project Texelhopper en gemeld dat de OV-chipkaart gedurende de looptijd
van het project niet geldig zal zijn op Texel. Ik vind dit onwenselijk. Desgevraagd
heb ik dit ook aan de makers van het televisieprogramma Kassa laten weten, waarnaar
het lid Bashir verwijst. De OV-chipkaart is een landelijk systeem dat reizigers in
staat stelt om met één betaal- en vervoerbewijs van het openbaar gebruik te maken.
Reizigers moeten hierop in alle concessiegebieden kunnen rekenen. Dat is ook de inhoud
en intentie van de bestuursovereenkomst die het rijk en provincie Noord-Holland in
2006 hebben gesloten.
Voor de invoering van de OV-chipkaart was geen wettelijke basis nodig. De OV-chipkaart
is ingevoerd op basis van concessies en bestuursovereenkomsten waarvan die met de
provincie Noord-Holland er één is. Een wettelijke grondslag om regels te stellen aan
het functioneren en de landelijke werking van het OV-chipkaartsysteem ontbreekt momenteel
in de Wet personenvervoer 2000. Een wetsvoorstel om in deze leemte te voorzien is
op 24 september jl. bij uw Kamer ingediend (wetsvoorstel 34 042). Ik ben voornemens
om op grond van de in dit wetsvoorstel opgenomen delegatiebepalingen bij algemene
maatregel van bestuur regels te stellen aan de landelijke werking van de OV-chipkaart.
Naar aanleiding van de brief van de provincie Noord-Holland hebben gesprekken plaatsgevonden
tussen mijn ministerie en de provincie.
De uitkomst van deze besprekingen is dat de OV-chipkaart, met helaas een korte onderbreking,
zo snel mogelijk weer geldig zal zijn op de buslijnen op Texel. De provincie heeft
ca. 3–4 maanden nodig om samen met Trans Link Systems het OV-chipkaartsysteem gereed
te maken voor het eenheidstarief («flat-fare») dat de provincie wil hanteren. In de
tussentijd zal het OV-chipkaartsysteem tijdelijk niet geldig zijn. Ik vind dit geen
fraaie oplossing.
Vraag 4 en 5
Deelt u de mening dat het ongewenst is dat de ritprijs voor alle reizen wordt verhoogd
en op hetzelfde bedrag wordt vastgesteld, ongeacht de gereden afstand? Zo ja, wat
gaat u hieraan doen? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat het ongewenst is dat de kortingen die mensen met de OV-chipkaart
krijgen, op Texel komen te vervallen? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Zo nee, waarom
zouden mensen op Texel van korting uitgesloten moeten worden?
Antwoord 4 en 5
Het vaststellen van de tarieven in het regionale stads- en streekvervoer is in het
decentrale concessiestelsel van de Wet Personenvervoer 2000 de bevoegdheid van de
decentrale overheden.
Vraag 6 en 7
Deelt u de mening dat het bizar is dat studenten die recht hebben op gratis reizen
straks op Texel ook moeten gaan betalen? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Zo nee, hoezo
wordt studenten dan voorgehouden dat ze recht op gratis reizen hebben?
Deelt u de mening dat het bizar dat mensen met een OV-jaarkaart ook moeten gaan betalen
voor het openbaar vervoer op Texel? Zo ja, wat gaat u aan deze uitholling van de OV-jaarkaart
doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6 en 7
Zoals ik hierboven heb aangegeven blijft de OV-chipkaart op Texel geldig en daarmee
ook de zgn. afgekochte reisrechten van abonnementhouders. De provincie heeft toegezegd
om in de periode dat het OV-chipkaartsysteem nog niet geschikt is voor het eenheidstarief,
coulant en soepel om te zullen gaan met de afgekochte reisrechten van alle abonnementhouders.
Dit betekent dat abonnementshouders in die periode niet beboet zullen worden op de
buslijn, als ze geen apart Texelhopper-kaartje hebben gekocht.
Vraag 8
Bent u bereid om naar de bevolking in Texel te luisteren en u in te spannen om de
OV-chipkaart te behouden voor het openbaar vervoer op Texel? Zo ja, wat gaat u voor
acties ondernemen?
Antwoord 8
Zie mijn antwoord onder 1,2 en 3.