Vragen van de leden Leijten en Van Gerven (beiden SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het besluit beschikbaarheidsbijdrage Spoedeisende Hulp (SEH) en Acute verloskunde van het ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen (ingezonden 13 november 2014).

Antwoord van Minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 1 december 2014).

Vraag 1

Wat is uw reactie op de brief van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan het ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen over het besluit beschikbaarheidsbijdrage SEH en Acute verloskunde?1

Antwoord 1

Ik ga niet in op individuele aanvragen voor een beschikbaarheidsbijdrage. Dat is een exclusieve wettelijke bevoegdheid van de NZa.

Vraag 2

Klopt het dat het om een bedrag van jaarlijks 2,5 miljoen euro gaat vanaf het jaar 2013, zoals de directie zegt, of gaat het om 1,7 miljoen euro jaarlijks, zoals de NZa aangeeft?

Antwoord 2

Zie mijn antwoord op vraag 1.

Vraag 3

Hoe verhoudt de tekst in de brief2 «De NZa wijst de aanvraag voor een beschikbaarheidsbijdrage van ZorgSaam af, omdat niet wordt voldaan aan één van een viertal cumulatieve voorwaarden, namelijk «de zorgverzekeraar kan niet meer aan de op hem rustende zorgplicht voldoen en dat is hem wegens overmacht niet aan te rekenen». Omdat niet aan dit criterium wordt voldaan worden de andere drie criteria buiten beschouwing gelaten» zich met de tekst in uw brief aan de Kamer over de «Analyse gevoelige ziekenhuizen»3 «Ziekenhuizen komen in aanmerking voor een beschikbaarheidbijdrage wanneer ze voldoen aan drie criteria.

  • 1) Het ziekenhuis biedt 24/7 spoedeisende hulp aan.

  • 2) Het ziekenhuis is cruciaal voor de 45-minutennorm.

  • 3) De reguliere inkomsten via tarieven zijn onvoldoende om de SEH in de lucht te houden. Voor 2014 zal de NZa toetsen of de huidige ontvangers van de beschikbaarheidbijdrage aan de genoemde eisen voldoen en de bijdrage vanaf 2014 behouden»?

Antwoord 3

De NZa heeft op basis van het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG en de gegeven aanwijzing in haar beleidsregel BR/CU-2119 (nieuwe versie BR/CU-2133) een viertal cumulatieve voorwaarden gesteld om in aanmerking te komen voor een beschikbaarheidbijdrage SEH en Acute verloskunde. Te weten:

  • (1) er is sprake van een (dreigende) sluiting van een SEH en / of verloskunde voorziening;

  • (2) de zorgverzekeraar kan niet meer aan de op hem rustende zorgplicht voldoen en dat is hem wegens overmacht niet aan te rekenen;

  • (3) de 45-minutennorm is in gevaar;

  • (4) er zijn geen andere oplossingen mogelijk.

Het is een verantwoordelijkheid van de NZa op basis van genoemd Besluit en de gegeven aanwijzing regels en beleidsregels te maken voor een goede uitvoering. De NZa toetst aanvragen voor een beschikbaarheidbijdrage aan haar regels en beleidsregels en kent een beschikbaarheidbijdrage toe indien aan de voorwaarden wordt voldaan. Dit besluit van de NZa heeft geen consequenties voor het gevoelig zijn van het ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen.

Vraag 4

In de analyse gevoelige ziekenhuizen van het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in 2013 wordt ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen als een van de acht gevoelige ziekenhuizen genoemd; betekent deze brief dat ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen verdwijnt uit deze lijst van 8?4

Antwoord 4

Het besluit van de NZa heeft geen consequenties voor het gevoelig zijn van het ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen. Het ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen is een gevoelig ziekenhuis voor de 45 minutennorm en staat daarom ook in deze lijst. In het voorjaar van 2015 komt het RIVM met een nieuwe analyse gevoelige ziekenhuizen. In deze analyse wordt bezien of dit ziekenhuis nog steeds gevoelig is voor de 45 minutennorm.

Vraag 5

Kunt u aangeven hoeveel en welke van de acht gevoelige ziekenhuizen volgend jaar geen beschikbaarheidsbijdrage meer ontvangen?

Antwoord 5

Zoals ik in mijn antwoord op vraag 3 heb aangegeven heeft de NZa op basis van het Besluit beschikbaarheidsbijdrage WMG en de gegeven aanwijzing beleidsregels opgesteld. Het is de verantwoordelijkheid van de NZa om op basis van deze beleidsregels individuele aanvragen voor een beschikbaarheidsbijdrage te toetsen en indien aan de voorwaarden wordt voldaan een beschikbaarheidsbijdrage toe te kennen. Ik ga niet over deze individuele beslissingen.

Vraag 6 en 7

Komt door dit besluit de 45-minutennorm in Zeeuws-Vlaanderen in gevaar? Zal de bereikbaarheid van de SEH en de acute geboortezorg afnemen? Wat zijn de gevolgen voor het huidige verzorgingsgebied van het betreffende ziekenhuis wanneer dit verdwijnt? Kunt u uw antwoord toelichten?

Hoe groot is het risico dat ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen onder de gegeven omstandigheden op enig moment de SEH en de acute geboortezorg in Zeeuws-Vlaanderen zal moeten beëindigen? Is het voortbestaan van de SEH en de acute geboortezorg in Zeeuws-Vlaanderen gewaarborgd? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 6 en 7

Indien het ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen inderdaad besluit de spoedeisende hulp en de acute verloskunde afdeling te sluiten dan kan dit besluit, zonder aanvullende maatregelen van de zorgverzekeraar, leiden tot een situatie waarbij het aantal mensen toeneemt dat buiten de 45 minutennorm valt. Dat is niet toegestaan. Vooreerst ga ik daar in afwachting van het toezicht dat de NZa uitoefent op de naleving van de zorgplicht van de betrokken verzekeraars niet van uit.

Vraag 8 en 9

Hoe beoordeelt u de rol van de zorgverzekeraars, zoals CZ, in deze? Klopt het dat zij weigeren een beschikbaarheidsbijdrage te leveren? Zouden zij dat moeten doen naar uw mening?

Moet de NZa ingrijpen als verzekeraars in het geval van ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen geen beschikbaarheidsbijdrage verstrekken?

Antwoord 8 en 9

Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht jegens hun verzekerden om te voorzien in spoedeisende hulp en acute verloskunde. De NZa heeft geconstateerd dat de zorgverzekeraars zich in deze casus niet in een overmachtsituatie bevinden en voldoende mogelijkheden hebben om de acute zorg in deze regio te borgen en te financieren. De manier waarop de zorgverzekeraars dit organiseren is aan de zorgverzekeraars. De NZa heeft op het moment dat de aanvragen van de zorgaanbieders zijn afgewezen de betrokken zorgverzekeraars gewezen op hun zorgplicht. Die zorgverzekeraars zijn gevraagd hier voor 15 december 2014 verslag over uit te brengen aan de NZa.

Ik verwacht van de NZa dat zij hier in het kader van haar toezicht op het naleven van de zorgplicht door verzekeraars actief op toeziet. Ik heb de NZa gevraagd mij een analyse te geven van de gevolgen van deze beleidslijn voor het gelijke speelveld van de zorgverzekeraars.

Vraag 10

Kunt u deze vragen beantwoorden voor de behandeling in de Kamer van de begroting van uw ministerie voor het jaar 2015?

Antwoord 10

Dat is helaas niet gelukt.


X Noot
1

Brief van de NZa aan ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen, d.d. 14 oktober 2014

X Noot
2

Brief van de NZa aan ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen, d.d. 14 oktober 2014

X Noot
3

Brief met kenmerk 174045-113751-CZ 174045-113751-CZ

Naar boven