Antwoord 1 t/m 7
Het is uw Kamer bekend dat ik het niet wenselijk acht informatie te verstrekken uit
individuele dossiers. Omdat de betrokken vreemdeling zelf publiciteit heeft gezocht
is, mede gelet op de inhoud van de vragen, beantwoording van uw vragen mogelijk. Verder
acht ik van belang te benadrukken dat het stellen van Kamervragen uitvoeringshandelingen,
waaronder de uitzetting van de vreemdeling, of zijn overdracht naar een andere Dublin-lidstaat,
niet opschort.
In deze specifieke zaak had ik echter besloten de overdracht van betrokkene aan Noorwegen
niet te laten plaatsvinden voordat ik uw vragen over deze zaak had beantwoord. Dit
was mogelijk ook omdat de uiterlijke termijn waarbinnen een vreemdeling op grond van
de Dublin-verordening moet worden overgedragen nog niet dreigde te verstrijken.
Op 22 augustus 2014 is niettemin abusievelijk een brief gestuurd aan de gemachtigde
met de mededeling dat zijn cliënt op 3 september 2014 zou worden overgedragen aan
Noorwegen. Dit is een menselijke fout geweest, die zijn oorzaak vond in een onvolledige
vakantie-overdracht van een betrokken medewerker. De vlucht van 3 september 2014 is
vervolgens geannuleerd.
Hoewel in deze zaak foutief een vlucht is geboekt voor 3 september 2014, zijn er naar
mijn opvatting voldoende waarborgen in het werkproces die voorkomen zouden hebben
dat betrokkene ook daadwerkelijk op 3 september 2014 zou zijn overdragen. In de eerste
plaats is het standaardprocedure dat op het moment dat een vlucht is geboekt, de gemachtigde
van de betrokken vreemdeling hierover zo spoedig mogelijk wordt geïnformeerd. Dat
is ook gebeurd in deze zaak. De gemachtigde kan vervolgens contact opnemen met de
DT&V om een beletsel voor de overdracht onder de aandacht van de DT&V te brengen.
Daarnaast vindt standaard twee dagen voor de geplande vlucht nog een toets plaats
door de DT&V. Deze houdt in dat aan de IND wordt gevraagd na te gaan of er nog lopende
procedures zijn of andere bijzonderheden die er toe leiden dat een geplande vlucht
geen doorgang kan vinden.
Uiteraard kan ik niet garanderen dat een fout, zoals gemaakt in deze zaak, zich niet
meer zal voordoen. In organisaties waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt.
Iedereen die werkzaam is in de vreemdelingenketen probeert uiteraard het aantal fouten
tot een minimum te beperken. Daarnaast is het systeem zo gebouwd dat er voldoende
waarborgen zijn om te zorgen dat, mochten zich toch menselijke fouten voordoen, deze
geen onherroepelijke gevolgen hebben voor de vreemdeling. Het belangrijkste voorbeeld
daarvan is dat gewaarborgd is dat voorafgaand aan belangrijke handelingen persoonlijk
contact tussen de diensten plaatsvindt en niet enkel op grond van gegevens in informatiesystemen
wordt gehandeld.