Vragen van de leden Potters, Van der Linde en Visser (allen VVD) aan de Staatssecretaris
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Social return kost taxichauffeurs
baan» (ingezonden 6 oktober 2014).
Antwoord van Staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen
18 november 2014).
Vraag 1
Kent u het bericht «Social return kost taxichauffeurs baan»?1
Vraag 2
Herkent u het signaal van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) dat medewerkers ontslagen
worden door de taxiondernemers omdat ze verplicht werden om mensen uit een uitkeringssituatie
aan te nemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Mede gelet op de economische recessie zijn er, zowel in het politieke als maatschappelijke
debat, zorgen over verdringing op de arbeidsmarkt. Met regelmaat komen situaties voor
het voetlicht waarbij de vraag is wat wel en niet toelaatbaar is. Zo ook in de uitzending
«Altijd Wat Monitor» van 29 september. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
heeft daarom op 1 oktober jl. een brief2 naar uw Kamer gestuurd met een uitgebreide reactie op het fenomeen verdringing. Tevens
verwijs ik u naar de antwoorden op gelijkluidende vragen van het lid Karabulut (SP)3.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het ontslaan van werknemers om zo mensen uit een uitkeringssituatie
aan te kunnen nemen, een onwenselijke invulling is van social return?
Antwoord 3
In algemene zin deel ik die mening. Dit heb ik zowel in de bij antwoord 2 genoemde
brief als in de Verzamelbrief aan gemeenten van 25 april 2014 aangegeven.
Vraag 4
Kunt u berekeningen geven van de maatschappelijke kosten van een dergelijk verdringingseffect,
waarbij 5.000 chauffeurs volgens KNV inmiddels hun baan kwijt zijn?
Antwoord 4
Ik kan geen berekening maken van de maatschappelijke kosten van vermeende verdringing,
omdat ik dan per geval zou moeten kunnen beoordelen of er sprake is van verdringing.
Dat is niet aan mij. Daarnaast kan ik niet beschikken over de individuele financiële
gegevens en omstandigheden van de door KNV bedoelde 5.000 taxichauffeurs en van 5.000
personen die daarvoor in de plaats zouden zijn gekomen.
Vraag 5, 6
Wat vindt u van de kritiek dat er te weinig of geen expertise in huis is bij de betrokken
taxiondernemers om deze mensen te begeleiden?
Bent u bereid met de betrokken brancheorganisaties in gesprek te gaan over deze ongewenste
effecten?
Antwoord 5, 6
Ik kan niet oordelen over deze kritiek omdat ik geen zicht heb op de situatie in de
betrokken bedrijven. Met de introductie van de WWB in 2004 behoort de uitvoering van
de wet tot de verantwoordelijkheid van gemeenten. Daartoe behoort ook de verantwoordelijkheid
voor het ondersteuningsaanbod aan uitkeringsgerechtigden, gericht op arbeidsinschakeling.
Een bedrijf dat ondersteuning nodig heeft bij het begeleiden van de re-integratie
van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kan daartoe expertise inhuren bij
onder meer een arbozorg instelling.
Vraag 7
Heeft u signalen ontvangen dat dezelfde problematiek zich voordoet in andere sectoren,
zoals bijvoorbeeld de bouwsector?
Antwoord 7
Mij zijn geen signalen bekend van een structureel gebrek aan kennis in bedrijfssectoren
bij de re-integratie begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Vraag 8
Hoeveel mensen die in 2013 en 2014 via een aanbestedingseis social return in dienst
zijn genomen, hebben daadwerkelijk een vaste baan gekregen?
Antwoord 8
Social return wordt door gemeenten, provincies en het Rijk toegepast. Dit kan op diverse
manieren en met diverse doelen. Er zijn geen cijfers op centraal niveau met betrekking
tot de duurzaamheid van plaatsingen.
Vraag 9
Kunt u aangeven welke manieren u ziet om zodanig invulling te geven aan social return
dat dit geen verdringing oplevert?
Antwoord 9
Het beleidsdoel van social return bij de rijksoverheid is het creëren van extra plaatsen
om mensen aan werk of werkervaring te helpen. Het gaat dus om extra plekken, bovenop
de bestaande formatie van een bedrijf, ten behoeve van specifieke aanbesteding. Wanneer
een reële kans op verdringing bestaat is bij de rijksoverheid de afspraak dat het
percentage wordt aangepast of geheel wordt afgezien van social return.