Vragen van het lid Segers (ChristenUnie) aan de ministers van Economische Zaken, van
Veiligheid en Justitie en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
over het negeren van een uitspraak van de Reclame Code Commissie (ingezonden 14 augustus
2015).
Antwoord van Minister Kamp (Economische Zaken) mede namens de Staatssecretaris van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ontvangen 8 september 2015).
Vraag 1
Is u bekend dat in het weekend van 8 augustus 2015 langs een aantal stranden van de
Nederlandse kust een vliegtuigje heeft gevlogen met een reclamebanner voor een erotische
website? Wat vindt u van dergelijke reclame op stranden, waar ook veel kinderen zijn?
Antwoord 1
Ja. Ik heb er begrip voor dat niet iedereen een dergelijke reclame kan waarderen.
Tegelijkertijd moet worden opgemerkt dat het in beginsel is toegestaan om voor de
betreffende dienst in de openbare ruimte reclame te maken.
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat de reclame-uiting in Katwijk onder de reikwijdte van de Stichting
Reclame Code valt? Gelden bijzondere regels voor reclame op vliegtuigbanners?
Antwoord 2
Bij de Stichting Reclame Code (SRC) kunnen klachten worden ingediend tegen reclame-uitingen,
ook als deze op een vliegtuigbanner staan. De Reclame Code Commissie toetst vervolgens
of de betreffende uiting voldoet aan de regels uit de Nederlandse Reclame Code. Deze
Code bepaalt onder meer dat reclame niet in strijd mag zijn met de wet, de waarheid,
de goede smaak en het fatsoen. Dit geldt voor alle reclame-uitingen, dus ook voor
reclame op vliegtuigbanners. De Code bevat geen bijzondere regels die alleen voor
vliegtuigbanners gelden.
Vraag 3
Kent u de uitspraak van de Reclame Code Commissie van 7 juli 2015 naar aanleiding
van een klacht van Dinand Woesthoff met betrekking tot een vergelijkbare reclame-uiting
op een billboard voor deze zelfde website? Hoe wordt deze uitspraak gehandhaafd?
Antwoord 3
Ja.
De SRC heeft een aparte afdeling Compliance die nagaat of adverteerders een uitspraak
opvolgen. Naar aanleiding van de uitspraak van 7 juli 2015 heeft de betreffende adverteerder
de SRC schriftelijk laten weten de betreffende uiting niet meer op dergelijke wijze
te zullen gebruiken. De betreffende billboardreclame is verwijderd.
Indien een adverteerder geen gevolg geeft aan een uitspraak van de Reclame Code Commissie,
wordt deze geplaatst op de non-compliant lijst op de website van de SRC.
Vraag 4
Hoe kan het dat een bedrijf dat voor een bepaalde reclame-uiting op de vingers is
getikt een vergelijkbare reclame-uiting opnieuw kan doen?
Antwoord 4
De Commissie beoordeelt naar aanleiding van een klacht van geval tot geval of een
reclame-uiting voldoet aan de regels. De reclame-uiting op de door u bedoelde vliegtuigbanner
betrof een andere uiting dan die in de uitspraak van
7 juli 2015 is beoordeeld.
Ik heb van de SRC begrepen dat over de reclame op de vliegtuigbanner bij de SRC is
geklaagd. Naar aanleiding van deze klachten zal de Reclame Code Commissie beoordelen
of deze uiting al dan niet in strijd is met de regels uit de Nederlandse Reclame Code.
De uitspraak zal zoals gebruikelijk op de website van de SRC worden gepubliceerd.
Vraag 5
Zijn de huidige instrumenten om ongeoorloofde reclame aan te pakken naar uw mening
voldoende om herhaalde ongeoorloofde reclame te voorkomen?
Antwoord 5
Gelet op het hoge percentage adverteerders dat een uitspraak opvolgt (96%), acht ik
de huidige instrumenten voldoende. In geval van een herhaalde overtreding kan de Reclame
Code Commissie besluiten om een uitspraak onder de aandacht van een breed publiek
te brengen door de uitspraak als een Alert (via een persbericht) te verspreiden. Er
moet dan wel sprake zijn van een soortgelijke uiting en soortgelijke overtreding.
Compliance kan ook worden bereikt door medewerking van de bij de zelfregulering aangesloten
media waarin de reclame is verschenen. Zo worden radio en tv-commercials in geval
van een overtreding niet meer uitgezonden.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het huidige stelsel van behandelen van reclameklachten het soms
aantrekkelijk kan maken om expres ongeoorloofde reclame-uitingen te doen, om zo extra
publiciteit te genereren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid te onderzoeken
welke mogelijkheden er zijn om dit minder aantrekkelijk te maken?
Antwoord 6
Vooropgesteld zij dat voor het maken van reclame in Nederland geen voorafgaande goedkeuring
of toestemming nodig is. Het doel van reclame is over het algemeen om zoveel mogelijk
aandacht te genereren voor het aangeboden product of de dienst. Vanzelfsprekend moet
dit binnen de bestaande regelgeving gebeuren.
Het huidige klachtensysteem biedt partijen voldoende mogelijkheid om op laagdrempelige
en kosteloze wijze hun ongenoegen te uiten over een reclame-uiting.