Vragen van de leden Karabulut (SP), Kerstens (PvdA) en Voortman (GroenLinks) aan de
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de risico’s voor het personeel
als gevolg van de nieuwe beveiliging op Schiphol (ingezonden 25 juni 2015).
Antwoord van Minister Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 10 september
2015).
Vraag 1 en 2
Wat is uw reactie op het bericht dat de nieuwe beveiliging van Schiphol leidt tot
gevaarlijke situaties, overschrijdingen van de werktijden en agressie tegen personeel?1
Wat vindt u van berichten over het opnieuw veelvuldig overschrijden van de sta- en
rusttijden van beveiligers? Acht u het acceptabel dat beveiligers door werkdruk vermoeid
raken, minder alert zijn en ziek worden? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat u hieraan
doen?
Antwoord 1 en 2
Ik heb kennis genomen van de berichten.
Volgens de Arbowetgeving mag fysieke belasting geen gevaren opleveren voor de veiligheid
en gezondheid van de werknemer en moet psychosociale arbeidsbelasting worden voorkomen.
Het is de taak van de werkgever om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en om
– met instemming van de werknemers – de preventie van arbeidsrisico’s vorm te geven.
Er heeft recentelijk geen onderzoek van de Inspectie SZW plaatsgevonden naar beveiligingsbedrijven
op Schiphol of elders in het land. De Inspectie SZW ziet thans ook geen aanleiding
over te gaan tot onderzoek. De Inspectie SZW heeft ook bij de risicoanalyse voor de
jaren 2015 – 2018 geen aanleiding gevonden om projectmatig onderzoek in te stellen
naar de stand van zaken in beveiligingsbedrijven op het gebied van arbeidsomstandigheden.
Mochten medewerkers klachten melden bij de Inspectie SZW dan kan alsnog worden overgegaan
tot onderzoek. Ook in geval van klachten van een OR over bijvoorbeeld de arbeidsomstandigheden
volgt onderzoek door de Inspectie. Dan is een uitspraak mogelijk over overtredingen
van de Arbeidsomstandighedenwet.
Vraag 3
Bent u bekend met de toename van de hoeveelheid werk als gevolg van de toename van
het aantal passagiers en de scherpere EU regels voor controle op handbagage? Deelt
u de mening dat dit niet strookt met de afname van 20% van het aantal uren bij de
uitgave van de tender? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Schiphol is zelf verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en voor het uitvoeren van
de beveiligingscontroles in overeenstemming met de Europese eisen voor de beveiliging
van de burgerluchtvaart. Schiphol is daarmee ook verantwoordelijk voor het inhuren
van beveiligingsbedrijven die deze taken uitvoeren. Met inachtneming van de geldende
wet- en regelgeving die onder meer voor aanbestedingen geldt is het ook aan Schiphol
welke afwegingen zij als opdrachtgever maakt bij de aanbesteding.
Vraag 4
Heeft de aanbesteding, voor zover u bekend, binnen de regels van de Code Verantwoordelijk
Marktgedrag voor de Beveiliging plaatsgevonden? Zo ja, wat is dan de oorzaak voor
de overtredingen en slechte arbeidsomstandigheden bij het van start gaan van wat genoemd
wordt «het centrale securityconcept» op Schiphol? Zo nee, waarom niet?2
Antwoord 4
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is een private leidraad die door marktpartijen
kan worden ondertekend. Partijen die deze code hebben ondertekend hanteren het principe
dat voor goede en veilige werkomstandigheden moet worden gezorgd. Partijen nemen zelf
hun verantwoordelijkheid voor handhaving en naleving van de code.
Zie ook antwoord op vraag 1+2.
Vraag 5
Wat is uw reactie op de slechte arbeidsomstandigheden en overtreding van cao-afspraken,
zoals geconstateerd door FNV beveiliging? Bent u bereid als zijnde mede-aandeelhouder
hierover met Schiphol in gesprek te gaan? Zo ja, wilt u de Kamer informeren over de
uitkomst hiervan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
In het kader van de CAO Particuliere Beveiliging zijn afspraken gemaakt over de arbeidsomstandigheden.
Het is aan cao-partijen om elkaar aan te spreken op de gemaakte afspraken.
Als mede-aandeelhouder hebben we kennis genomen van de signalen van FNV beveiliging.
Het is geen primaire taak van de aandeelhouder om een gesprek over operationele zaken
aan te gaan.
Vraag 6
Is de verkenning om opdrachtgevers te stimuleren rekening te houden met gezond en
veilig werken bij de opdrachtnemers, zoals in september door u aangekondigd naar aanleiding
van vragen over overtredingen van TNO-normen voor statijden bij de luchthavenbeveiliging
op Schiphol, afgerond? Zo ja, wat is hiervan het resultaat? Zo nee, waarom niet?3
Antwoord 6
De verkenning is afgerond. Hierover heb ik u geïnformeerd bij brief van 9 juli 2015
(Kamerstuk 25 883, nr. 254).
X Noot
3Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2014–2015, nr. 133