Vragen van het lid Hoogland (PvdA) aan de Minister van Financiën en aan de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Milieu over het bericht «NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen»
(ingezonden 7 augustus 2015).
Antwoord van Minister Dijsselbloem (Financiën) mede namens de Staatssecretaris van
Infrastructuur en Milieu (ontvangen 31 augustus 2015)
Vraag 1
Kent u het bericht «NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen»?1
Vraag 2, 3 en 4
Is het waar dat de NS in het diepste geheim bezig is het eigen busbedrijf Qbuzz te
verkopen aan de Franse spoorwegen? Is het waar dat de NS in ruil voor Qbuzz aandelen
wil krijgen in het door de Fransen gedomineerde hogesnelheidsbedrijf Thalys? Zo nee,
wat klopt niet aan de berichtgeving in het artikel?
Probeert de NS ook andere onderdelen van het bedrijf, zoals Abellio, te verkopen?
Zo ja, welke en kunt u dit nader toelichten?
Welke afweging ligt ten grondslag aan de keuze om – in plaats van de opbrengt te investeren
in het Nederlandse spoor – aandelen Thalys te verwerven? In hoeverre is het bezit
van deze aandelen in het belang van de Nederlandse treinreiziger, mede gezien het
feit dat SNCF2 een belang van zestig procent in Thalys heeft?
Antwoord 2, 3 en 4
NS is sinds eind 2014 bezig met een strategische heroriëntatie van haar rol op de
regionale vervoersmarkt in Nederland, waarbij onder andere wordt gesproken over regionale
bus-activiteiten en de positie van Qbuzz. Tijdens het heroriëntatieproces bekijkt
NS welke richting zij op wil met haar bestaande regionale activiteiten en verkennende
gesprekken met diverse partijen zijn daar onderdeel van.
De strategische heroriëntatie is nog niet afgerond. Tot die tijd acht ik het niet
opportuun en niet in het belang van NS en de staat als aandeelhouder van NS om vooruit
te lopen op de uitkomsten van de strategische heroriëntatie als ook op de mogelijke
gevolgen hiervan voor NS en de desbetreffende bedrijfsonderdelen, waaronder Qbuzz.
In reactie op de moties Dik Faber/Hoogland en De Boer/Van Veldhoven heb ik uw Kamer
toegezegd om samen met Staatssecretaris Mansveld u een analyse en kabinetsopvatting
te doen toekomen over de positionering van NS. De strategische heroriëntatie van NS
neem ik hierin mee. Ik verwacht u dit najaar de analyse en kabinetsopvatting over
de positionering van NS te doen toekomen.
Vraag 5
Hoe ziet u (als aandeelhouder) het risico dat de NS met de verkoop van Qbuzz aan SCNF
de Franse spoorwegen stevig in het zadel helpt in Nederland en daarmee een concurrent
sterker maakt in de thuismarkt van de Nederlandse spoorwegen?
Antwoord 5
NS voert de strategische heroriëntatie in de eerste plaats zelf uit. We hebben afgesproken
dat NS de resultaten hiervan eerst met mij deelt voordat NS concrete stappen gaat
zetten. Bij de beoordeling van de heroriëntatie door mij zal ik samen met de Staatssecretaris
van I&M kijken naar het belang van de reiziger en de prestaties op het HRN, gezonde
concurrentieverhoudingen in de Nederlandse OV-sector en de toekomstbestendigheid en
waardebehoud van de onderneming. Het is belangrijk dat de heroriëntatie wordt afgerond
en de positie van NS vanuit diverse invalshoeken wordt bezien om een gefundeerde beoordeling
te kunnen maken, rekening houdend met de daarmee gepaard gaande risico’s.
Vraag 6
In hoeverre houdt de mogelijke verkoop van Qbuzz verband met fraude en machtsmisbruik
die Qbuzz/NS/Abellio pleegden rondom de aanbesteding van openbaar vervoer in Limburg?
Antwoord 6
De strategische heroriëntatie is gestart vóór de onregelmatigheden tijdens de aanbesteding
van het openbaar vervoer in Limburg aan het licht kwamen. De ontwikkelingen rondom
en de uitkomsten van de lopende onderzoeken naar de onregelmatigheden bij de aanbesteding
van het openbaar vervoer in Limburg neemt NS mee in haar analyse.
Vraag 7
Deelt u de mening dat de heroriëntatie van de NS op de regionale markt voor openbaar
vervoer eerst moet worden afgerond, voordat ingrijpende beslissingen als de in het
artikel genoemde genomen kunnen worden? Zo nee, waarom niet? Wanneer kunnen de Kamer
en de reizigers de uitkomsten van de heroriëntatie van NS verwachten?
Antwoord 7
Ja, ik ben van mening dat de heroriëntatie eerst moet worden afgerond. Daarna kunnen
er besluiten worden genomen. Ik verwacht u dit najaar de analyse en kabinetsopvatting
over de positionering van NS te doen toekomen.
X Noot
1Telegraaf, 5 augustus 2015, p.8.
X Noot
2Société nationale des chemins de fer français