Vragen van het lid Gesthuizen (SP) aan de Minister van Economische Zaken over TenderNed
(ingezonden 26 juni 2015).
Antwoord van Minister Kamp (Economische Zaken) (ontvangen 1 juli 2015)
Vraag 1
Kent u de Twitterberichten op het Twitteraccount van TenderNed over de vele meldingen
over storingen van TenderNed? Wat is uw reactie hierop?
Antwoord 1
Het is mij bekend dat TenderNed storingen meldt via twitter. Het is belangrijk dat
de gebruikers van TenderNed snel worden geïnformeerd over storingen. Twitterberichten,
e-mail en telefonisch contact zijn goede middelen om de doelgroep snel te bereiken.
Vraag 2
Bent u van mening dat, mede door de harde deadlines, een goed functionerend digitaal
aanbestedingssysteem gebaat is bij stabiliteit en continue toegankelijkheid?
Vraag 3
Is de verhouding uptime/downtime van TenderNed een criterium voor beoordeling van
TenderNed? Zo ja, kunt u aangeven welke verhouding dit moet zijn en kunt u aangeven
of op basis van deze verhouding TenderNed als een succesvol project kan worden beschouwd?
Antwoord 3
Er zijn verschillende aspecten van belang voor een beoordeling van TenderNed, zoals
verlaging van de administratieve lasten, ondersteuning bij de correcte toepassing
van de Europese en Nederlandse aanbestedingsregels en de veiligheid en integriteit
van de gegevens die worden verwerkt. Ook stabiliteit en toegankelijkheid zijn belangrijk
voor TenderNed. Als zich op dat punt problemen voordoen, moet daar een oplossing voor
komen. Zowel op de korte termijn als structureel. Daar wordt hard aan gewerkt.
Vraag 4
Kunt u aangeven hoeveel aanbestedende diensten in het afgelopen jaar een sluitingstermijn
hebben verlengd vanwege een storing met TenderNed?
Antwoord 4
Een exact aantal is niet te geven. Niet iedere verlenging van een sluitingstermijn
hangt samen met een storing. Een schatting van het aantal komt uit op enkele tientallen
verlengingen in de periode van 1 juni 2014 tot en met 1 juni 2015 op een totaal van
4.101 volledig digitale aanbestedingen en 2.292 niet-volledig digitale aanbestedingen
in die periode.
Vraag 5
Kunt u een inschatting maken van het aantal bedrijven dat als gevolg van storingen
bij TenderNed niet heeft kunnen inschrijven op een via TenderNed aangeboden aanbesteding?
Antwoord 5
De aanbestedende dienst heeft de mogelijkheid om ondernemers alsnog en eventueel via
een andere route (buiten TenderNed om) in te laten schrijven. Hierdoor is het niet
mogelijk een goede schatting te geven van het aantal ondernemingen dat niet heeft
kunnen inschrijven als gevolg van storingen bij TenderNed.
Vraag 6
Kunt u aangeven of tijdens het Nevi-Pianoo-congres als oplossing voor de tijdelijke
onbeschikbaarheid van TenderNed aan ondernemers is aangeraden niet te lang te wachten
met inschrijven en dat gebruik van TenderNed in geen geval leidt tot aansprakelijkheid
van TenderNed?
Antwoord 6
In algemene zin geldt dat het niet verstandig is om tot het allerlaatste moment te
wachten met inschrijven, zowel bij digitale als bij papieren inschrijvingen. In beide
gevallen kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor een inschrijving te laat kan
komen. Bij digitale inschrijvingen kan het uploaden langer duren dan verwacht, indien
een groot aantal inschrijvingen op hetzelfde moment moet worden geüpload. TenderNed
licht ondernemers hierover voor, zodat die er hun voordeel mee kunnen doen. De aansprakelijkheid
van TenderNed is geregeld in de gebruikersvoorwaarden voor TenderNed.
Vraag 7
Bent u, als dit het geval is, van mening dat deze mededelingen vertrouwen scheppen
in het gebruik van TenderNed? Kunt u aangeven wat ondernemers kunnen doen om zich
op een aanbesteding in te schrijven zodra TenderNed niet is te gebruiken indien dit
niet het geval is?
Antwoord 7
De mededelingen laten zien dat storingen bij TenderNed serieus genomen worden en dat
er snel wordt gehandeld om de problemen op te lossen. Gebruikers van TenderNed weten
op deze manier waar ze aan toe zijn. De huidige Aanbestedingswet bevat reeds een bepaling
die aanbestedende diensten de mogelijkheid geeft om in het geval van een storing tijdens
het sluiten van de inschrijvingstermijn die inschrijvingstermijn te verlengen (artikel
2.109 Aanbestedingswet 2012). Het wetsvoorstel voor de implementatie van de nieuwe
aanbestedingsrichtlijnen, dat in het najaar aan de Tweede Kamer wordt aangeboden,
introduceert de mogelijkheid voor de ondernemer om in geval van een storing onder
bepaalde voorwaarden zijn inschrijving op een alternatieve manier in te dienen.