Vragen van het lid Gesthuizen (SP) aan de Minister van Economische Zaken over TenderNed (ingezonden 26 juni 2015).

Antwoord van Minister Kamp (Economische Zaken) (ontvangen 1 juli 2015)

Vraag 1

Kent u de Twitterberichten op het Twitteraccount van TenderNed over de vele meldingen over storingen van TenderNed? Wat is uw reactie hierop?

Antwoord 1

Het is mij bekend dat TenderNed storingen meldt via twitter. Het is belangrijk dat de gebruikers van TenderNed snel worden geïnformeerd over storingen. Twitterberichten, e-mail en telefonisch contact zijn goede middelen om de doelgroep snel te bereiken.

Vraag 2

Bent u van mening dat, mede door de harde deadlines, een goed functionerend digitaal aanbestedingssysteem gebaat is bij stabiliteit en continue toegankelijkheid?

Antwoord 2

Ja.

Vraag 3

Is de verhouding uptime/downtime van TenderNed een criterium voor beoordeling van TenderNed? Zo ja, kunt u aangeven welke verhouding dit moet zijn en kunt u aangeven of op basis van deze verhouding TenderNed als een succesvol project kan worden beschouwd?

Antwoord 3

Er zijn verschillende aspecten van belang voor een beoordeling van TenderNed, zoals verlaging van de administratieve lasten, ondersteuning bij de correcte toepassing van de Europese en Nederlandse aanbestedingsregels en de veiligheid en integriteit van de gegevens die worden verwerkt. Ook stabiliteit en toegankelijkheid zijn belangrijk voor TenderNed. Als zich op dat punt problemen voordoen, moet daar een oplossing voor komen. Zowel op de korte termijn als structureel. Daar wordt hard aan gewerkt.

Vraag 4

Kunt u aangeven hoeveel aanbestedende diensten in het afgelopen jaar een sluitingstermijn hebben verlengd vanwege een storing met TenderNed?

Antwoord 4

Een exact aantal is niet te geven. Niet iedere verlenging van een sluitingstermijn hangt samen met een storing. Een schatting van het aantal komt uit op enkele tientallen verlengingen in de periode van 1 juni 2014 tot en met 1 juni 2015 op een totaal van 4.101 volledig digitale aanbestedingen en 2.292 niet-volledig digitale aanbestedingen in die periode.

Vraag 5

Kunt u een inschatting maken van het aantal bedrijven dat als gevolg van storingen bij TenderNed niet heeft kunnen inschrijven op een via TenderNed aangeboden aanbesteding?

Antwoord 5

De aanbestedende dienst heeft de mogelijkheid om ondernemers alsnog en eventueel via een andere route (buiten TenderNed om) in te laten schrijven. Hierdoor is het niet mogelijk een goede schatting te geven van het aantal ondernemingen dat niet heeft kunnen inschrijven als gevolg van storingen bij TenderNed.

Vraag 6

Kunt u aangeven of tijdens het Nevi-Pianoo-congres als oplossing voor de tijdelijke onbeschikbaarheid van TenderNed aan ondernemers is aangeraden niet te lang te wachten met inschrijven en dat gebruik van TenderNed in geen geval leidt tot aansprakelijkheid van TenderNed?

Antwoord 6

In algemene zin geldt dat het niet verstandig is om tot het allerlaatste moment te wachten met inschrijven, zowel bij digitale als bij papieren inschrijvingen. In beide gevallen kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor een inschrijving te laat kan komen. Bij digitale inschrijvingen kan het uploaden langer duren dan verwacht, indien een groot aantal inschrijvingen op hetzelfde moment moet worden geüpload. TenderNed licht ondernemers hierover voor, zodat die er hun voordeel mee kunnen doen. De aansprakelijkheid van TenderNed is geregeld in de gebruikersvoorwaarden voor TenderNed.

Vraag 7

Bent u, als dit het geval is, van mening dat deze mededelingen vertrouwen scheppen in het gebruik van TenderNed? Kunt u aangeven wat ondernemers kunnen doen om zich op een aanbesteding in te schrijven zodra TenderNed niet is te gebruiken indien dit niet het geval is?

Antwoord 7

De mededelingen laten zien dat storingen bij TenderNed serieus genomen worden en dat er snel wordt gehandeld om de problemen op te lossen. Gebruikers van TenderNed weten op deze manier waar ze aan toe zijn. De huidige Aanbestedingswet bevat reeds een bepaling die aanbestedende diensten de mogelijkheid geeft om in het geval van een storing tijdens het sluiten van de inschrijvingstermijn die inschrijvingstermijn te verlengen (artikel 2.109 Aanbestedingswet 2012). Het wetsvoorstel voor de implementatie van de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen, dat in het najaar aan de Tweede Kamer wordt aangeboden, introduceert de mogelijkheid voor de ondernemer om in geval van een storing onder bepaalde voorwaarden zijn inschrijving op een alternatieve manier in te dienen.

Naar boven