Vragen van het lid Hoogland (PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
over het grote aantal klachten over reizen met de OV-chipkaart (ingezonden 10 oktober
2014).
Antwoord van Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 16 oktober
2014)
Vraag 1
Bent u bekend met het onderzoek dat de Consumentenbond heeft uitgevoerd via het Meldpunt
Einde Treinkaartje?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het onderzoek dat de Consumentenbond heeft uitgevoerd via het
Meldpunt Einde Treinkaartje. Zoals ik ook in de brief aan uw Kamer van 13 oktober
j.l.(Kamerstuk 23 645, nr. 580) heb aangegeven heeft het NOVB grote stappen gezet op een aantal concessieoverstijgende
vraagstukken, maar blijven er nog wensen over. Dit blijkt ook uit het onderzoek van
de Consumentenbond.
Vraag 2
Deelt u de mening dat twaalf keer in- en uitchecken op één dag voor een retour tussen
Emmen en Venlo wat aan de hoge kant is?
Antwoord 2
Twaalf keer in- en uitchecken tijdens een heen-en-terugreis is vaak. Dit voorbeeld
is gelukkig een uitzondering. Slechts 2,5 procent van de reizigers reist met meer
dan 1 spoorvervoerder. Met meer dan 2 vervoerders komt nog veel minder voor.
Om te komen tot een oplossing voor de problematiek van de zogenaamde single check-in/check-out
gaan NS en Connexxion een pilot doen op de Valleilijn, zoals ik u bij brief van 9 september
j.l. heb gemeld.
Vraag 3
Wanneer is single check-in/check-out gerealiseerd?
Antwoord 3
Zoals bij het antwoord op vraag 2 aangegeven gaan NS en Connexxion een pilot doen
voor single check-in/check-out. De resultaten van die pilot zullen besproken worden
in het NOVB. Ik zal u hierover nader informeren met de voortgangsrapportage van het
NOVB.
Vraag 4
Kent u de proef van de Rotterdamse Elektrische Tram N.V. (RET) om op rekening reizen
mogelijk te maken?
Antwoord 4
Ja, ik ken de proef van de RET met reizen op rekening.
Vraag 5
Wanneer wordt op rekening reizen in heel Nederland voor iedereen mogelijk?
Antwoord 5
De RET voert op dit moment een proef uit en biedt reizen op rekening vanaf 1 januari
2015 voor al haar klanten aan. Daarbij geldt het reizen op rekening alleen bij de
RET zelf. GVB en Syntus willen in navolging van de RET dit najaar ook een kleinschalige
proef gaan doen. Daarnaast is bij NS reizen op rekening voor reizigers met een businesskaart
al mogelijk; ook voor blinden en slechtzienden is reizen op rekening op korte termijn
mogelijk. In het NOVB worden deze ontwikkelingen besproken. Over een eventuele verdere
«uitrol» van reizen op rekening houd ik u op de hoogte via de voortgangsrapportage
van het NOVB.
Vraag 6
Hoe kijkt u aan tegen het standpunt van de RET-directeur dat in het openbaar vervoer
ook alternatieve betalingsmogelijkheden moeten komen, waarbij gedacht kan worden aan
betalen met een bankpas?
Antwoord 6
In het kader van het NOVB kijken we met alle vervoerders, overheden en de consumentenorganisaties
naar de toekomst van het OV-betalen. Hierbij wordt uitdrukkelijk aandacht geschonken
aan alternatieve betalingsmogelijkheden, zoals het betalen met een bankpas.
Vraag 7
Wat vindt u van de kosten voor het terugkrijgen van saldo dat op de OV-chipkaart staat?
Antwoord 7
De administratiekosten van € 2,50 bij terugvragen van het saldo op de OV-chipkaart
zijn landelijk afgesproken in 2009. Vervoerders willen hiermee voorkomen dat de servicebalies
bank of pin functies krijgen.
Vraag 8
Deelt u de mening dat het terugkrijgen van geld dat op de OV-chipkaart staat, kosteloos
moet kunnen in plaats van voor € 2,50 zoals nu het geval is?
Antwoord 8
Zie ook het antwoord bij vraag 7. Ik zeg u toe dat ik dit in zal brengen in het NOVB.
Vraag 9
Bent u bereid deze vragen vóór het Algemeen overleg Openbaar vervoer, OV-chipkaart
en taxi op 16 oktober 2014 te beantwoorden?