Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 2324 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 2324 |
Wat is uw reactie op het bericht dat een tekort aan brandweervrijwilligers leidt tot onveilige situaties?1
Het is de verantwoordelijkheid van de besturen van de veiligheidsregio’s om zorg te dragen voor een adequate organisatie van de brandweerzorg. Met het oog daarop heb ik uw vragen aan hen voorgelegd.
De veiligheidsregio Zeeland meldt dat sprake is van een tekort aan vrijwilligers. De overige veiligheidsregio’s geven aan dat van een tekort aan vrijwilligers eigenlijk geen sprake is. Wel geven enkele regio’s aan dat gedurende de dag de beschikbaarheid van vrijwilligers soms beperkt is. In dat geval treffen zij maatregelen om te zorgen voor voldoende dekking. Dit kan betekenen dat in plaats van de gebruikelijke basiseenheid twee eenheden worden gealarmeerd of dat beroepspersoneel tijdelijk op locatie van een vrijwilligersploeg wordt ingezet.
Alle veiligheidsregio’s melden dat dit niet heeft geleid tot onveilige situaties.
Kent u de signalen dat door de regionalisering van de brandweer de lijnen lang worden en de bureaucratie toeneemt? Kunt u in dit verband op het volgende citaat reageren: «Steeds meer mensen willen er de brui aangeven. Dit is een ontwikkeling die ingang is gezet door de regionalisatie.»?
Deelt u de mening dat het zorgelijk is dat brandweervrijwilligers aangeven dat hun stem niet meer gehoord wordt door de brandweerleiding? Kunt uw antwoord toelichten?
Wat vindt u ervan dat de toegenomen bureaucratie en grotere afstand tussen leiding en werkvloer redenen zijn voor brandweervrijwilligers om ermee te stoppen?
Wat gaat u ondernemen om de bureaucratie te verminderen en ervoor te zorgen dat de lijnen tussen de leiding en de werkvloer verkort worden?
Wat gaat u doen om er zorg voor te dragen dat brandweervrijwilligers zich weer gehoord voelen door de leiding?
De vorming van de veiligheidsregio’s en de regionalisering van de brandweer gaat gepaard met wijzigingen in aansturing en bedrijfsvoering. Het betekent ook afscheid nemen van zaken die jarenlang op een bepaalde wijze waren georganiseerd. Vanzelfsprekend brengt dat onrust en onzekerheid met zich mee. Dan is juist de betrokkenheid van het personeel van essentieel belang.
De medezeggenschap van vrijwilligers is een verantwoordelijkheid van de veiligheidsregio. De veiligheidsregio’s hebben mij gemeld op welke wijze vrijwilligers worden betrokken in de organisatie. Alle regio’s geven aan dat vrijwilligers vertegenwoordigd zijn in de gebruikelijke medezeggenschapsorganen als de ondernemingsraad (OR) en het Georganiseerd overleg (GO). Daarnaast geven veel regio’s aan vrijwilligers ook te betrekken via specifieke vrijwilligerscommissies, klankbordgroepen en op informele wijze.
Het signaal dat door de regionalisering van de brandweer de lijnen lang worden en de bureaucratie toeneemt, wordt in enkele regio’s herkend. In deze gevallen geven de regio’s aan maatregelen te hebben genomen of te gaan nemen zoals het lager beleggen van verantwoordelijkheden of door samen met vrijwilligers te kijken hoe eventuele problemen kunnen worden opgelost.
De in de vragen genoemde aspecten zijn primair de verantwoordelijkheid van de besturen van de veiligheidsregio’s. Ik zie geen reden voor een betrokkenheid van mij daarbij.
Kunt u een overzicht geven van brandweerposten die de afgelopen twee jaar zijn gesloten?
Bent u van plan met de veiligheidsregio’s in overleg te treden om het sluiten van brandweerposten tegen te gaan? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
De veiligheidsregio’s Drenthe en Rotterdam-Rijnmond melden elk dat een post is gesloten. Noord-Holland Noord bericht dat de post Ouddorp vervangen is door een 24 uurs-bezetting in post Alkmaar centrum. Tenslotte geeft Kennemerland aan dat twee posten zijn samengevoegd en meldt de Veiligheidsregio Zeeland dat tweemaal twee posten zijn samengevoegd. De andere 20 veiligheidsregio’s berichten de afgelopen twee jaar geen posten te hebben gesloten.
De organisatie van de veiligheidsregio, inclusief het vaststellen van een dekkingsplan waarvan de spreiding van kazernes een onderdeel is, is een verantwoordelijkheid van het bestuur van de veiligheidsregio’s. Ik wil hier niet in treden.
Is het waar dat door het sluiten van brandweerposten brandweervrijwilligers in sommige gevallen de post bij een melding niet meer op tijd kunnen bereiken? Kunt u aangeven waar zich dit voordoet?
Dit wordt door geen van de veiligheidsregio’s waar posten zijn gesloten of samengevoegd herkend.
Kunt u per veiligheidsregio een overzicht geven van het aantal brandweervrijwilligers dat de afgelopen twee jaar is ingestroomd? Kunt u voorts overzicht geven van het aantal brandweervrijwilligers dat is uitgestroomd?
Hieronder vindt u een overzicht van de in- en uitstroomgegevens van brandweervrijwilligers per veiligheidsregio over de afgelopen 2 jaar, zoals dat is aangereikt door de regio’s. Aangezien de veiligheidsregio’s niet hetzelfde traject van organisatorische regionalisering (hebben) doorlopen, en de vraag mogelijk op verschillende wijze is gelezen, is onderstaand overzicht lastig te interpreteren.
Voor een beter vergelijkbaar overzicht van de ontwikkeling van het aantal vrijwilligers verwijs ik u naar mijn beantwoording van vraag 8.
Veiligheidsregio |
instroom afgelopen 2 jaar |
uitstroom afgelopen 2 jaar |
toelichting |
---|---|---|---|
Kennemerland |
50 |
61 |
|
Fryslân |
58 |
54 |
*gegevens voor 2014 niet beschikbaar |
Midden- en West-Brabant |
240 |
216 |
|
Haaglanden |
15 |
65 |
|
Gelderland Zuid |
67 |
115 |
*tot en met 15-04-2015 |
Brabant-Zuidoost |
geen opgave |
geen opgave |
*totaal aantal is ongeveer gelijk gebleven |
Twente |
108 |
127 |
*tot en met 2015 |
Groningen |
38 |
30 |
|
Hollands Midden |
177 |
104 |
*brandweer gemeente Katwijk ingestroomd per 01-01-2014 |
Gooi en Vechtstreek |
49 |
40 |
|
Zuid-Holland Zuid |
geen opgave |
geen opgave |
*normale in- en uitstroom, sterkte op niveau |
Noord-Holland Noord |
60–100 |
60–100 |
*totaal aantal vrijwilligers is ongeveer gelijk gebleven |
Amsterdam-Amstelland |
38 |
44 |
|
Flevoland |
77 |
90 |
*tot en met 15-04-2015 |
Rotterdam-Rijnmond |
125 |
136 |
|
Zaanstreek-Waterland |
37 |
50 |
*gegevens voor 2014 niet beschikbaar |
Limburg-Noord |
115 |
113 |
|
Zeeland |
147 |
80 |
*tot en met 15-04-2015 |
Zuid-Limburg |
108 |
83 |
|
Drenthe |
6 |
45 |
|
Noord- en Oost-Gelderland |
1391 |
191 |
*geleidelijke indiensttreding vrijwilligers sinds 2012–2014 |
Gelderland Midden |
40 |
58 |
|
IJsselland |
geen opgave |
geen opgave |
*totaal aantal vrijwilligers is ongeveer gelijk gebleven |
Utrecht |
114 |
180 |
|
Brabant-Noord |
61 |
91 |
Kunt u voor de afgelopen vijf jaar per veiligheidsregio een overzicht verstrekken van de ontwikkeling van het aantal brandweervrijwilligers?
Hieronder vindt u een overzicht van de ontwikkeling van het totaal aantal brandweervrijwilligers per regio (Bron: CBS).
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
---|---|---|---|---|---|
Groningen |
744 |
707 |
705 |
705 |
758 |
Fryslân |
1.202 |
1.147 |
1.147 |
1.142 |
1.123 |
Drenthe |
757 |
757 |
770 |
774 |
723 |
IJsselland |
806 |
791 |
772 |
771 |
784 |
Twente (VR) |
743 |
741 |
727 |
727 |
760 |
Noord- en Oost-Gelderland |
1.408 |
1.396 |
1.361 |
1.367 |
1.263 |
Gelderland-Midden |
882 |
853 |
844 |
838 |
828 |
Gelderland-Zuid |
779 |
790 |
791 |
811 |
743 |
Utrecht |
1.687 |
1.705 |
1.784 |
1.814 |
1.613 |
Noord-Holland-Noord |
1.279 |
1.271 |
1.284 |
1.286 |
1.306 |
Zaanstreek-Waterland |
658 |
658 |
647 |
631 |
654 |
Kennemerland |
477 |
482 |
432 |
409 |
412 |
Amsterdam-Amstelland |
228 |
222 |
225 |
230 |
230 |
Gooi en Vechtstreek |
402 |
374 |
333 |
322 |
315 |
Haaglanden |
389 |
338 |
317 |
306 |
304 |
Hollands-Midden |
1.009 |
935 |
988 |
991 |
969 |
Rotterdam-Rijnmond |
1.007 |
980 |
979 |
956 |
828 |
Zuid-Holland-Zuid |
815 |
814 |
801 |
759 |
787 |
Zeeland |
1.263 |
1.263 |
1.254 |
1.194 |
1.175 |
Midden- en West-Brabant |
1.453 |
1.411 |
1.362 |
1.328 |
1.324 |
Brabant-Noord |
967 |
940 |
883 |
863 |
863 |
Brabant-Zuidoost |
911 |
901 |
879 |
852 |
676 |
Limburg-Noord |
816 |
821 |
797 |
795 |
795 |
Limburg-Zuid |
520 |
517 |
491 |
520 |
510 |
Flevoland |
425 |
372 |
398 |
404 |
412 |
Is het waar dat er in sommige veiligheidsregio’s vanwege bezuinigingen sprake is van een ledenstop? Kunt u aangeven wat het effect is van die ledenstop op het aantal brandweervrijwilligers?
Is het waar dat er in bepaalde gevallen wordt uitgerukt met een kleinere brandweerauto dan noodzakelijk vanwege een tekort aan brandweervrijwilligers? Kunt u aangeven in welke veiligheidsregio’s zich dit voordoet? Zijn er hierdoor onveilige situaties ontstaan?
Alleen de veiligheidsregio Zeeland geeft aan dat in bepaalde gevallen uitgerukt wordt met een kleiner voertuig dan noodzakelijk vanwege een tekort aan vrijwilligers. Daarbij geeft die regio aan dat hierdoor geen onveilige situaties zijn ontstaan.
Is het waar dat auto’s voor dienst worden afgemeld vanwege een tekort aan brandweervrijwilligers? Kunt u aangeven in welke veiligheidsregio’s zich dit voordoet? Zijn er hierdoor onveilige situaties ontstaan?
De veiligheidsregio’s Kennemerland, Fryslân, Haaglanden, Noord-Holland Noord, Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Zaanstreek-Waterland, Limburg-Noord, Zeeland en Zuid-Limburg geven aan dat afmelding van voertuigen door beperkte beschikbaarheid van vrijwilligers (beperkt) voor komt. Deze regio’s melden dat hierdoor geen onveilige situaties zijn ontstaan.
Kunt u per veiligheidsregio een overzicht geven hoeveel daar wordt bezuinigd? Kunt u voorts per veiligheidsregio aangeven of het tekort aan brandweervrijwilligers met deze bezuinigingen verband houdt?
Onderstaand vindt u een overzicht van de bezuinigingen zoals deze bij navraag mij zijn toegestuurd door de veiligheidsregio’s. Die regio’s hebben de vraag naar de bezuinigingen, vermoedelijk vanwege een verschillende interpretatie van de vraag, op uiteenlopende wijze beantwoord.
De veiligheidsregio’s die melden wel eens een beperkte bezetting van vrijwilligers te kennen, geven aan dat dit geen verband houdt met de bezuinigingen.
Veiligheidsregio |
Wordt er bezuinigd en hoeveel? |
---|---|
Kennemerland |
nee |
Fryslân |
nee |
Midden- en West-Brabant |
ja, 7,1 mln. in 2011–2015 en 0,8 mln. in 2016 |
Haaglanden |
ja, 10% vanaf 2015 |
Gelderland Zuid |
ja, oplopend tot 1,5 mln. in 2013–2015 |
Brabant-Zuidoost |
ja, oplopend tot 4,5 mln. in 2008–2018 |
Twente |
ja, oplopend tot 2 mln. in 2015–2019 |
Groningen |
nee |
Hollands Midden |
ja, 4,4 mln. sinds 2011 plus 1,8 mln. tot 2018 |
Gooi en Vechtstreek |
ja, 17% in 2009–2015 |
Zuid-Holland Zuid |
ja, 15% (3,9 mln.) in 2016–2020 |
Noord-Holland Noord |
4,9 mln. in 2015, oplopend tot 7,4 mln. op termijn |
Amsterdam-Amstelland |
nee |
Flevoland |
ja, oplopend tot 1,5 mln. in 2013–2016 |
Rotterdam-Rijnmond |
ja, 6,8 mln. in de periode 2010–2016 |
Zaanstreek-Waterland |
ja, oplopend tot 12% in 2015–2017 |
Limburg-Noord |
ja, oplopend tot 15% in 2011–2014 |
Zeeland |
Ja, 20% tot en met 2015 en 2 mln. in 2016–2019 |
Zuid-Limburg |
Ja, 3,6 mln. |
Drenthe |
ja, 5% in 2014 en 5% in 2015 plus loon- en prijsontwikkeling binnen eigen begroting |
Noord- en Oost-Gelderland |
ja, oplopend tot 1,2 mln. in 2018 |
Gelderland Midden |
nee |
IJsselland |
ja, oplopend tot 1,1 mln. in 2024 |
Utrecht |
ja oplopend tot 3,5 mln. in 2018 |
Brabant-Noord |
ja, ja oplopend tot 7,8 mln. in 2009–2016 |
Vindt u de bezuinigingen op de veiligheidsregio’s in het licht van het voorgaande verantwoord? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat u doen om deze bezuinigingen tegen te gaan?
De financiering van de wettelijke taken van de veiligheidsregio’s geschiedt door bijdragen van de gemeenten en voorts door een bijdrage in de kosten via mijn begroting, de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding. Het zijn de inliggende gemeenten die het kwaliteitsniveau van de veiligheidsregio bepalen, en het is de verantwoordelijkheid van die gemeenten om hiervoor ook voldoende financiële middelen aan de veiligheidsregio beschikbaar te stellen. Ik wil niet in deze elders belegde verantwoordelijkheid treden.
Tekort bij vrijwillige brandweer leidt tot onveilige situaties, BNR 2 april 2015 (http://www.bnr.nl/nieuws/173654–1504/tekort-bij-vrijwillige-brandweer-leidt-tot-onveilige-situaties)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20142015-2324.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.