Vragen van de leden Smaling (SP) en Van Veldhoven (D66) aan de Staatssecretaris van
Infrastructuur en Milieu over het niet naleven van de meldplicht voor incidenten met
gevaarlijke stoffen (ingezonden 2 april 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 29 april
2015).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel: «Meldplicht voor incidenten gevaarlijke stoffen niet
nageleefd»?1
Vraag 2
Is het waar dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) niet actief handhaaft
op het niet melden van incidenten? Zo ja, wat is daarvan de reden? Zo nee, waaruit
blijkt dan het tegendeel?
Antwoord 2
Nee, dit is niet juist. Alle incidenten met gevaarlijke stoffen moeten direct worden
gemeld bij de ILT. Om de naleving van de wettelijke meldplicht te bevorderen, past
de ILT verschillende interventies toe, preventief door voorlichting te geven en repressief
door handhavend op te treden. In 2014 is er acht keer handhavend opgetreden vanwege
het niet melden van een incident. In zeven situaties is tegen de betrokken bedrijven
proces verbaal opgemaakt.
Vraag 3
Onderschrijft u de conclusie van ILT dat de meld- en registratieprocedure van incidenten
te omslachtig is? Zo ja, hoe is dat volgens u te vereenvoudigen? Zo nee, hoe kan er
voor gezorgd worden dat er vaker melding gemaakt wordt van incidenten met gevaarlijke
stoffen?
Antwoord 3
Het is van belang dat voor de meldplichtige duidelijk is waar incidenten met gevaarlijke
stoffen moeten worden gemeld. De inrichting van één meld- en registratieloket voor
gevaarlijke stoffen bij het Meld- en Informatiecentrum van de ILT in 2014 vergemakkelijkt
het melden en registreren van incidenten met gevaarlijke stoffen. ILT geeft voorlichting
om de bekendheid met de meldplicht en het Meld- en Informatiecentrum te vergroten.
Vraag 4
Is het waar dat vervoerders niet altijd bekend zijn met ILT, en om die reden geen
melding maken van incidenten met gevaarlijke stoffen? Zo ja, wat kan er volgens u
aan gedaan worden om de bekendheid van ILT onder vervoerders te vergroten?
Antwoord 4
Vervoerders geven voor het niet-melden van incidenten in voorkomende gevallen aan,
niet op de hoogte te zijn van de meldplicht. De ILT heeft de meldplicht in de afgelopen
jaren breed onder de aandacht gebracht bij haar ondertoezichtstaanden door onder meer
speciale sectorbijeenkomsten te organiseren en voorlichting over de meldplicht te
geven. Ook de brancheorganisaties besteden aandacht aan de meldplicht.
Om het melden van incidenten te vergemakkelijken, is in 2014 één meldloket gevaarlijke
stoffen ingericht bij het Meld- en Informatiecentrum van de ILT. Er is op dit moment
bij de ILT een stijging waarneembaar van het aantal meldingen.
Vraag 5
Is het waar dat het aantal incidenten veroorzaakt door menselijk falen is toegenomen
de afgelopen jaren? Zo ja, wat is hiervan de oorzaak?
Antwoord 5
Het is niet bekend of het aantal incidenten door menselijk falen de afgelopen jaren
is toegenomen. Uit eerder onderzoek en analyse van incidenten blijkt dat onder meer
het niet-volgen van procedures bij laad- en loshandelingen alsmede het ontbreken van
laad- en losprocedures redenen zijn voor incidenten. De aanwezigheid en naleving van
dergelijke procedures zijn dan ook vast onderdeel van de controles die de ILT uitvoert.
Vraag 6
Bent u van mening dat er verplicht een gevarenaanduiding op een transportmiddel moet
worden bevestigd als er gevaarlijke stoffen aan boord zijn, ook als het gaat om kleinverpakking
met gemengde transporten? Zo ja, gaat u zich hier hard voor maken? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 6
In de internationale verdragen inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen over het
spoor, over de weg en over de binnenwateren (RID, ADR en ADN), zijn reeds verplichtingen
met betrekking tot de kenmerking van de vervoersmiddelen en met betrekking tot verpakkingen
opgenomen. Dat is ook het geval voor het vervoer van kleinverpakkingen, de zogeheten
gelimiteerde hoeveelheden. Transportmiddelen die gevaarlijke stoffen in gelimiteerde
hoeveelheden en boven bepaalde drempelhoeveelheden vervoeren, moeten zijn voorzien
van specifieke kenmerking. Vanuit veiligheidsoogpunt heeft nadere regelgeving daarom
geen toegevoegde waarde.
X Noot
1«Meldplicht voor incidenten gevaarlijke stoffen niet nageleefd» van 29 maart 2015,
verschenen op www.nu.nl.