Vragen van het lid Arib (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
over de abortuspil bij de huisarts (ingezonden 2 april 2015).
Antwoord van Minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 22 april
2015).
Vraag 1
Kent u het bericht «Abortuswet is niet nodig»?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de uitspraak van Woman on Waves dat iemand tot 6,5 weken juridisch
niet zwanger is, en een overtijdbehandeling dan noch onder de strafwet, noch onder
de abortuswet valt?
Antwoord 2
Zwanger is met name een medisch begrip in plaats van een juridisch begrip. Zoals ook
aangegeven in het mondelinge vragenuur bestaat er al lange tijd een verschil van mening
tussen Women on Waves en het Ministerie van VWS. Women on Waves is van mening dat
iemand die overtijd is niet onder het Wetboek van Strafrecht of onder de Wet afbreking
zwangerschap (Waz) valt. Op basis van artikel 296 Wetboek van Strafrecht is het uitvoeren
van een behandeling waardoor de arts weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat daardoor
een zwangerschap kan worden afgebroken strafbaar. De enige uitzondering hierop is
het vijfde lid waarin staat dat een dergelijke behandeling alleen mag worden uitgevoerd
in een ziekenhuis of kliniek met een vergunning onder de Wet afbreking zwangerschap.
Vraag 3
Deelt u de mening dat onduidelijkheid over uitvoering van de medicamenteuze overtijdbehandeling
door de huisarts kan leiden tot maatschappelijke onrust? Zo ja, welke mogelijkheden
ziet u om misverstanden hieromtrent te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Ik deel deze mening niet. Huisartsen leveren verantwoorde zorg. Voor het eventueel
toestaan dat huisartsen de medicamenteuze overtijdbehandeling uitvoeren, geldt voor
mij wel als randvoorwaarde dat er niet wordt getornd aan de hoge kwaliteit en veiligheid
de we nu hebben in de praktijk.
Vraag 4
Wat vindt u van de opvatting van Woman on Waves dat Nederland qua toegang tot medicamenteuze
abortushulpverlening hopeloos achterloopt?
Antwoord 4
Deze visie deel ik niet. Klinieken en ziekenhuizen met een Waz-vergunning voeren al
sinds het begin van de wet de overtijdbehandelingen uit naast de afbrekingen die onder
de Wet afbreking zwangerschap vallen. Ook in de klinieken en de ziekenhuizen is het
mogelijk om een medicamenteuze abortus te laten uitvoeren. Ik heb tot op heden geen
geluiden vernomen dat de toegang tot medicamenteuze abortus problematisch is.
Vraag 5
Bent u bereid een commissie in te stellen onder regie van uw ministerie, met daarin
de belangrijkste stakeholders, om op korte termijn met een standpunt te komen over
dit vraagstuk? Zo ja, aan welke stakeholders denkt u dan?
Antwoord 5
Zoals ik heb toegezegd in het debat naar aanleiding van de mondelinge vragen ben ik
bereid om in gesprek te gaan met de verschillende stakeholders op dit terrein. Over
de vorm waarin dit gaat plaatsvinden beraad ik mij nog. Qua stakeholders denk ik onder
andere aan de KNMG, de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Nederlandse vereniging
voor Obstetrie en Gynaecologie, het Nederlands Genootschap van abortusartsen, de Inspectie
voor de gezondheidszorg, abortusklinieken en ziekenhuizen.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het voor jonge vrouwen, afkomstig uit een moeilijke gezinssituatie,
niet eenvoudig is door de hun vertrouwde huisarts naar een vreemde kliniek in een
vreemde stad verwezen te worden om de abortus te regelen? Zo ja, deelt u dan ook de
mening dat goede seksuele voorlichting aan en inzet op weerbaarheid van deze vrouwen
noodzakelijk is bij een overtijdbehandeling door de huisarts? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Sommige vrouwen geven de voorkeur aan een behandeling in een kliniek in een vreemde
stad. Echter, ik kan mij goed voorstellen dat het voor andere vrouwen belangrijk is
dat de behandeling door een vertrouwenspersoon wordt uitgevoerd die bekend is met
de situatie en omgeving van de vrouw. Ook weet de huisarts vaak veel van de thuissituatie
en kan de huisarts beter inspelen op het voorkomen van ongewenste zwangerschap in
de toekomst door het gesprek over anticonceptie in de persoonlijke context te voeren.
Daarom wil ik graag kijken naar de meerwaarde van behandeling door de huisarts. Daarbij
is voor mij wel de randvoorwaarde dat er niet wordt getornd aan de hoge kwaliteit
en veiligheid die we nu hebben in de praktijk. Hierbij hoort ook de counseling en
de nazorg na de behandeling.
Vraag 7
Op welke wijze kunnen goede counseling en voorlichting, nazorg en landelijk eenduidige
registratie van overtijdbehandelingen geborgd worden indien huisartsen deze behandeling
gaan uitvoeren?
Antwoord 7
Ik vind het van belang dat er goede counseling en voorlichting is. Ook moet de nazorg
goed geregeld worden en dient de registratie van alle afbrekingen geborgd te zijn.
Deze vraagstukken wil ik graag bespreken met de verschillende stakeholders.
X Noot
1Medisch Contact, «Abortuswet is niet nodig», 26 maart 2015.