Vraag 2, 3
Waarom zijn er zulke grote verschillen tussen verschillende gemeenten in het tarief
ontstaan, en welke consequenties heeft dit voor de kwaliteit van zorg?
Vindt u deze grote verschillen wenselijk? Zo nee, hoe gaat hij ervoor zorgen dat deze
tariefverschillen minder groot worden?
Antwoord 2, 3
Op grond van de Wmo 2015 dragen gemeenten en door hen gecontracteerde aanbieders de
verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en de continuïteit van de maatschappelijk ondersteuning.
De Wmo 2015 bevat hiertoe in opzet de noodzakelijke waarborgen voor de cliënt, maar
ook voor de aanbieders. Voor de cliënten geldt dat indien wordt geconstateerd dat
ondersteuning noodzakelijk is en de cliënt deze niet zelf, ook niet met behulp van
zijn omgeving kan organiseren, een passende voorziening dient te worden verstrekt.
Dit betekent onder meer dat de ondersteuning dient aan te sluiten op de specifieke
ondersteuningsbehoefte en de kenmerken van de persoon en diens situatie. Voor zowel
de algemene als de maatwerkvoorzieningen die ter uitvoering van de Wmo 2015 worden
ingezet, geldt dat deze moeten voldoen aan de in de wet opgenomen basisnorm voor kwaliteit.
De gemeenteraad is gehouden bij verordening, ter uitwerking van deze basisnorm, te
expliciteren welke eisen aan de voorkomende voorzieningen worden gesteld, waaronder
de eisen ten aanzien van de deskundigheid van de in te zetten beroepskrachten. Daar
waar de cliënt de ondersteuning als niet passend beschouwt, heeft hij de mogelijkheid
van bezwaar en zo nodig beroep.
Daarbij is – ook als waarborg voor aanbieders – in de wet vastgelegd dat gemeenten
niet alleen mogen gunnen op basis van prijs, maar in ieder geval ook de gestelde eisen
aan de kwaliteit van de voorzieningen expliciet moeten betrekken als criteria bij
een aanbesteding. Voorts regelt de wet dat er sprake moet zijn van een goede verhouding
tussen de prijs voor de levering van een voorziening en de aan die voorziening gestelde
kwaliteitseisen. Hierbij dient de gemeente rekening te houden met de daarvoor benodigde
deskundigheid van beroepskrachten en de voor hen geldende arbeidsvoorwaarden.
Met de Wmo 2015 wordt een gemeentelijke beleidsvoering beoogd die aansluit op de lokale
problematiek en mogelijkheden. Daarbij geldt de opdracht voor gemeenten en aanbieders
om tot maatwerk voor de cliënt te komen. Een logisch gevolg hiervan is dat er gemeentelijke
verschillen zijn; verschillen in beleidskeuzes, verschillen in ondersteuningsarrangementen
en verschillen in tarieven. De tarieven komen tot stand door middel van onderhandeling
van gemeenten met aanbieders waarbij, rekeninghoudend met de verschillende relevante
factoren, lokaal verschillen in prijs ontstaan.
Het bericht «Tarieven Wmo over de kop» bevat een overzicht van tarieven van verschillende
gemeenten voor voorzieningen van begeleiding en dagbesteding, zonder dat inzicht wordt
geboden in de inhoud van de achterliggende contracten en de ondersteuningsbehoeften
en kenmerken van de cliënten waarvoor de betreffende voorzieningen worden ingekocht.
Op basis van dit overzicht kan niet geconcludeerd worden dat de kwaliteit en continuïteit
van voorzieningen aan cliënten onvoldoende gewaarborgd wordt door gemeenten. Ook kan
op basis van deze informatie niet vastgesteld worden dat er sprake is van door gemeenten
en aanbieders afgesproken tarieven waarbij niet wordt voldaan aan de wettelijke voorwaarde
van een goede verhouding tussen de prijs voor de levering van een voorziening en de
aan die voorziening gestelde kwaliteitseisen.
Ik ga er vanuit dat gemeenten en aanbieders binnen het wettelijk kader hun verantwoordelijkheid
nemen en hierbij onder meer tot passende afspraken over tarieven komen. Ik zie dan
ook op dit moment geen aanleiding om aanvullende maatregelen te treffen.
Antwoord 4
Onder verwijzing naar mijn antwoord op de vragen 2 en 3 zie ik geen aanleiding om
specifiek onderzoek in te stellen naar tariefverschillen. De kwaliteit en de continuïteit
van de maatschappelijke ondersteuning heeft uiteraard mijn aandacht, ook in mijn gesprekken
met de betrokken organisaties. Via de periodieke voortgangsrapportages zal ik u daarover
informeren.